Ambassadørprogrammet så dagens lys i 2019 og er et samarbeid mellom NHO, NLF og opplæringskontorene. Siden oppstart har en rekke unge yrkessjåfører og lærlinger bidratt til å gjøre lastebilsjåfører mer synlige. 

I tillegg til å være aktive og fremme sjåførfaget i sosiale medier og være med på ulike arrangementer som rekrutteringsturneen «Følg drømmen, ikke strømmen», er det også et mål å sette opp giret rundt søknadsfrister og studievalg, både i ungdoms- og videregående skole. 

NLF er stolt av å kunne presentere syv nye ambassadører for yrkessjåførfaget: 

Navn: Marie Øybrekken-Nybakken 

Alder: 19 år  

Bosted: Lillehammer 

Bedrift: Litra 

Snapchat : marienybakkenn
Instagram : marie_nybakken

Sertifikatet for lastebil tok hun i oktober 2023, og oppkjøringen for henger er rett rundt hjørnet. 

Hun endte opp i transportbransjen gjennom tilfeldigheter, men har hatt kjennskap til næringen gjennom hele oppveksten, med erfaring fra å være med sin far i lastebilen siden hun var liten. 

– Jeg kom først inn på VGS-TIP. Det var nok heller ikke rett hylle, men da jeg kom inn i transport og logistikk, visste jeg at det var det jeg ønsket å satse videre på, forteller Marie. 

Hun er åpen om utfordringene på skolen og det teoretiske presset, men interessen for det store faget gjorde at hun holdt fokus og kom seg gjennom. 

Opplæringskontoret ønsket henne som ambassadør og tok kontakt. 

– Dette kunne jeg ikke takke nei til, sier Marie. 

Hun mener at yrkessjåføryrket er undervurdert og er opptatt av å fremheve alle positive sider ved det. Hun brenner spesielt for å få flere jenter inn i sjåføryrket. 

– Det beste er at jeg gjør noe hele tiden som er variert. Først og fremst elsker jeg å kjøre, og under lastingen og lossingen møter jeg mange hyggelige folk på min vei. Samtidig er det deilig med alenetid når man kjører. Den kombinasjonen er fantastisk, mener Marie. 

Hun synes det er viktig å understreke at man kommer raskt ut av skolen, blir tidlig yrkesaktiv, og får både ansvar og lønn i ung alder. Til slutt råder hun de som ønsker god betaling til å se mindre på bilen og kufangeren, men heller gå etter selskapene som betaler best.  

 

Navn: Ole-Kristian Eliassen 

Alder: 19 år  

Bosted: Storsteinnes 

Bedrift: A. Eliassen Transport AS 

Snapchat: Ole-kristianeli 
Instagram: Ole_kristian2004 

Ole-Kristian er læring hos A. Eliassen Transport AS, og tok sertifikat på tungbil i april 2023.  

– Siden den gang har det vært rett ut å kjøre bil, og jeg har et halvt år igjen av læretiden, forteller Ole-Kristian. 

Han tok yrkesfag ved Alta VGS og fikk lærlingplass i familiebedriften. Dette er noe av grunnen til at han tidlig ble introdusert for transportnæringen.  

Han fikk nylig spørsmål fra opplæringskontoret om han ville være ambassadør. 

– Det virket veldig spennende, og var noe jeg gjerne ville være med på. Jeg tror det er viktig å vise frem hva det vil si å være yrkessjåfør, slik at flere kan få et innblikk i bredden av yrket og hvilke muligheter som ligger der. I tillegg tror jeg at det er viktig å være ærlig, og speile næringen med både de positive og de litt mer utfordrende delene, mener Ole-Kristian.  

Han er å finne på ulike sosiale medier, men er mest aktiv på Snap. 

– Det beste med å være yrkessjåfør er friheten og alle de plassene man får sett. Utfordringene er vinterføre som er svært variert, forklarer Ole-Kristian.  

Han kjører stort sett over hele Nord-Norge med en Man trekkvogn og selskapet han kjører for har fire faste sjåfører.  

Når han ikke kjører lastebil, er det fremdeles motor det dreier seg om. 

– Flere av mine kompiser har gått samme vei som meg og i fritiden går det for det meste i snøscooter og slike ting, avslutter, Ole-Kristian.  

 

Navn: Sander Rønaas 

Alder: 20 år  

Bosted: Lørenfallet 

Bedrift: C. P. Sand Transport 

 Instagram: @sander.ronaas 

Sander tok sertifikat i fjor vinter, og har siden den dagen kjørt oppdrag for C. P. Sand. 

– Det var onkelen min som var pådriver for å få meg inn i transportbransjen, og skolegangen tok jeg ved Sørumsand VGS, forteller Sander. 

Han trives veldig godt som yrkessjåfør og kan skilte med et godt arbeidsmiljø og aktive arbeidsdager.   

– Jeg tror ikke jeg kunne gått læretiden mitt et bedre sted! 

Som mange andre ble også han kontaktet av opplæringskontoret med en forespørsel om å bli ambassadør. 

– Da var det bare å si ja. 

Ifølge Sander, er det beste med sjåføryrket friheten.  

– Det er godt å kunne styre arbeidsdagen selv. Jeg har også greie og flinke kollegaer, og det har mye å si for trivsel og arbeidsglede.  

For det meste kjører han tippbil med fyllmasse og pukk over hele Østlandet. 

– Om jeg skal sin noe om det som kan være utfordrende, så er det å ha kontroll over kjøre- og hviletiden. I tillegg kan det være utfordrende å møte utekontrollen i Statens vegvesen, forteller Sander. 

Det er likevel ikke mer stress enn at han ønsker å fortsett som yrkessjåfør i lang tid fremover.  

– Dette er et variert yrke med viktige arbeidsoppgaver. Jeg tror det er veldig viktig å få frem dette for å få rekruttert nye sjåfører. I tillegg er det svært viktig å vise at næringen består av helt vanlige mennesker som er en del av et godt arbeidsmiljø. Myten om at det er tresko og singlet må bort, for det er ikke slik det er, sier Sander.  

 

Navn: Sandra Hetland 

Alder: 26 

Bosted: Etne 

Bedrift: Hustvedt & Skeie Transport 

TikTok og Instagram: Sandrahetland 

Sandra tok førerkort i juni 2021 og fagbrev i september 2023. 

– Egentlig er jeg utdannet frisør, men siden jeg er så glad i å kjøre bil ønsket jeg meg mer frihet i mitt daglige arbeid, forteller Sandra. 

Hos Sandra er det ingen i familien som kjører lastebil. 

– Jeg hadde bare lyst til å kjøre lastebil fordi jeg synes det virket veldig spennende.   

Før hun ble frisør hadde hun gått TIP og kjøretøy på videregående skole og når hun bestemte seg for å bli yrkessjåfør tok hun et 19-ukers yrkessjåføropplæring i Sauda. 

Nå jobber hun fast hos Hustvedt & Skeie Transport. 

Etter en oppringning fra opplæringskontoret, ble også Sandra forespurt om å bli ambassadør.  

– Den utfordringen tar jeg for jeg synes det er viktig å vise at det å være yrkessjåfør er en ekstrem kjekk jobb. Vi har en utrolig flott arbeidsdag, men jeg ønsker også å ta opp det som kan være utfordrende. Alt for ofte fremstilles lastebilene negativt i media og dessverre er det å være yrkessjåfør ofte negativt ladet.  Dette må vi snu, sier Sandra.  

Sandra har fast bil og kjører thermotransport med en Scania 650 semi. 

– Det beste med å være yrkessjåfør er å få høre på den musikken man vil, så høyt man vil. I tillegg snakker jeg med mange kjekke folk i løpet av arbeidsdagen, sier Sandra.  
Når hun ikke kjører lastebil, liker hun å være sosial med venner og familie. I tillegg liker hun å trene og å stå på ski.   

 

Navn: Andreas Nygård 

Alder: 22 

Bosted: Tofte/Gamle Hurum 

Bedrift: Norva24 avd. Drammen 

Instagram: @adrik1 

Andreas tok tungbilsertifikatet i 2023 og gikk direkte fra skolebenken til praksis hos Norva24 som lærekandidat med et fireårig løp. 

– Jeg begynte som bilmekaniker, men fikk tilbud fra en kompis om å bli yrkessjåfør. Deretter kontaktet jeg opplæringskontoret og ble tatt inn i ordningen med opplæring i bedrift, forteller Andreas. 

Som ambassadør ser han det som viktig å dele informasjon om yrkessjåførfaget, opplæringskontoret og karrieremuligheter for å spre mer kunnskap om dette. 

Å kjøre lastebil symboliserer for Andreas en prestasjon, og han er stolt av å vise at han kan håndtere en stor lastebil i trange områder. 

Han kjører septikbil, som krever konsentrasjon og kunnskap for å manøvrere i trange områder. 

Akkurat nå kjører han forskjellige biler, men drømmen er å kjøre en Scania eller Volvo. 

For å rekruttere nye sjåfører mener han at det er viktig å være åpen om hva jobben innebærer. 

– Mange tenker kanskje på det som noe litt skummelt og vanskelig å få til, men man får god opplæring og veiledning underveis. I tillegg er det mange muligheter innen transportnæringen, forklarer Andreas. 

Han avviser også myten om ekstremt lange arbeidsdager, selv jobber han stort sett fra 07:00 til 15:00, noe han trives godt med. Hans kjøreområde er i Drammen, Lier, Bærum og nedre del av Buskerud. 

 

Navn: Aron Alstad 

Alder: 20 

Bosted: Sandefjord 

Bedrift: Gustavsens Transport AS 

Snap Chat: gaffa_aron 

Aron tok tungbilsertifikatet høsten 2023 og ble deretter «kastet» ut på veien. 

– Selvfølgelig var det ikke så dramatisk som det høres ut, men man starter å kjøre med en gang man har fått sertifikat. Det er med andre ord ansvar fra første dag, forteller Aron. 

Aron begynte på maskinførerskolen, men måtte avslutte på grunn av en ryggskade. Deretter omskolerte han seg til yrkessjåfør. 

Nå kjører han stort sett en Scania semi lastet med lett-tak og dekker ruter rundt om i hele Norge. 

Ambassadørrollen fikk han vite om gjennom opplæringskontoret. 

– Det beste med å være yrkessjåfør er at jeg får ta med meg kontoret ut og styre min egen hverdag. Det eneste jeg har å klage på er at det er litt tung teori på skolen, men jeg forstår at det må være sånn for å bli en dyktig yrkessjåfør, forteller Aron. 

Han mener at å trives med å kjøre bil og være selvstendig er de viktigste kriteriene for å lykkes som yrkessjåfør. 

– Interessen må ligge i bunnen, men utover det er det enormt mange muligheter innen sjåføryrket, påpeker Aron. 

Når han ikke kjører lastebil, er hans store hobby veteranbiler, helst fra Amerika. For tiden har han en tysk Opel fra 1964 og er ofte å finne på veteranbiltreff om sommeren. 

 

Navn: Live Almhjell 

Alder: 20 

Bosted: Sunndalsøra 

Bedrift: Ottem Transport 

Instagram:  Liveims 

Sertifikat for lastebil ble tatt i november og desember 2023. Før dette gikk hun på Kristiansund VGS på yrkessjåførlinja. I tillegg jobbet hun med brøyting mens hun studerte. 

– For meg var det et rent «uhell» at jeg kom inn i næringen, ler Live. 

Hun søkte egentlig bare på tull. Først takket hun nei til tilbudet, men ombestemte seg etter hvert og bestemte seg for å prøve. 

– Jeg hadde aldri hatt noe med lastebil å gjøre, og jeg hadde ikke engang sittet i en da jeg begynte. Men jeg har ikke angret på valget. 

Hun trives bak rattet, og det var Torstein Ottem og Hilde Natedal som ønsket å ha henne som ambassadør. 

– Som yrkessjåfør lærer man utrolig mye, ting man aldri hadde trodd man skulle lære. Aldri i verden trodde jeg at jeg skulle brøyte veier og kjøre lastebil. Man får bred kunnskap om mye forskjellig og blir kjent med seg selv, og blir veldig raskt selvstendig, sier Live. 

Hun mener at yrket må løftes opp, og at det må spres kunnskap om den jobben de gjør. 

– Jeg tror mange, spesielt jenter, ikke tør å ta dette valget. I tillegg er det vanskelig å finne relevant informasjon og få som snakker om denne muligheten. Dette må vi gjøre noe med, mener Live. 

Hennes beste tips til jenter som ønsker seg inn i næringen er å ikke være redd for å spørre om hjelp. 

I tillegg til å kjøre lastebil har hun en brennende interesse for hest og hund.