Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I debatten den siste tiden om fremtidens drivstoff for tungtransporten har to alternativer vært dominerende: hydrogen og elektrisk drift. Mens begge teknologier presenteres som grønnere alternativer til diesel, er det viktig å se nærmere på hvordan energien utnyttes på veien fra energikilden til drivhjulene.
Jeg må først påpeke at jeg ikke er en ingeniør, men har igjennom 30 år i transportbransjen opparbeidet meg en god dose erfaring og teknisk kompetanse.
Når vi ser på energiutnyttelsen, blir det tydelig at elektrisk drift er langt mer energieffektiv enn hydrogen, noe som gjør det til det beste alternativet for fremtidens lastebiler. Energitap er en kritisk faktor når det kommer til alternativene. En av de mest sentrale faktorene som skiller elektrisk drift fra hydrogen som drivstoff, er hvordan energien konverteres og overføres til motoren.
I en elektrisk lastebil starter prosessen med elektrisk energi som skapes i et kraftverk, som deretter overføres via strømnettet til lading av batteriene om bord på lastebilen. Når bilen er i gang, blir den lagrede energien i batteriet konvertert direkte til bevegelse gjennom en elektrisk motor. Hele prosessen er relativt effektiv, med omtrent 85-90% av den opprinnelige elektrisiteten som faktisk driver hjulene. Kontrasten til hydrogen er slående.
Hydrogenproduksjon er ofte en energikrevende prosess, spesielt hvis hydrogenet er produsert ved elektrolyse, hvor vann spaltes til hydrogen og oksygen. Elektrolyse er en prosess som typisk har en effektivitet på 60-70%, noe som betyr at 30-40% av den opprinnelige elektriske energien går tapt. Deretter må hydrogenet komprimeres eller nedkjøles for lagring og transport, noe som krever ytterligere energi, før det til slutt brukes i en brenselcelle i lastebilen.
Brenselcellen konverterer hydrogen tilbake til elektrisitet, men med en effektivitet på kun rundt 50-60%. Når man tar med energitapene i hele denne kjeden, er det bare rundt 25-30% av den opprinnelige elektrisiteten som faktisk blir brukt til å drive hjulene på en hydrogenlastebil.
Og dette er hovedpoenget mitt; energikrisen er et bilde av utnyttelse av tilgjengelig energi og ikke bare mangel av sådan. Alle gode krefter må settes inn på å få opp utnyttelsen av hver KW og finne gode løsninger på lagring av energien. Solcelle og batteriteknologi (les lagring) bør prioriteres langt mer enn forskning på hydrogen som fremstår som sløsing av allerede fremskaffet energi.
Effektivitet er ikke den eneste faktoren som gjør elektriske lastebiler til et bedre valg enn hydrogen. Infrastruktur og kostnader er også vesentlige elementer. Elektriske lastebiler kan lades ved et voksende nettverk av ladestasjoner som kan bruke eksisterende strømnett, mens hydrogen krever en helt ny og kostbar infrastruktur for produksjon, transport og fylling. Dette er en enorm investering som både samfunnet og næringslivet må bære.
I tillegg er vedlikehold og drift av elektriske kjøretøy ofte billigere og enklere enn for hydrogenbiler. Elektriske motorer har færre bevegelige deler enn forbrenningsmotorer, noe som reduserer risikoen for mekanisk svikt og behovet for regelmessig vedlikehold. Hydrogenbiler, med deres komplekse brenselcelle-teknologi, er dyrere i både vedlikehold og reparasjon.
I den større sammenhengen om miljøvern, har elektriske lastebiler også fordelen av å kunne utnytte fornybar energi direkte. Når en elektrisk lastebil lades med strøm fra sol-, vind- eller vannkraft, er energikjeden fra produksjon til bruk nærmest utslippsfri. Hydrogen, selv om det kan produseres fra fornybare kilder, medfører indirekte utslipp på grunn av den lave effektiviteten i produksjonsprosessen, samt de ekstra energikostnadene knyttet til lagring og transport.
Når vi ser på helhetsbildet, blir det klart at elektrisk drift på lastebiler er langt mer effektivt og økonomisk fornuftig enn hydrogen. Mens hydrogen kan ha en rolle i nisjemarkeder eller i situasjoner der elektrisk drift ikke er praktisk mulig, vil den mest bærekraftige og effektive løsningen for majoriteten av tungtransporten være elektriske lastebiler.
Ved å satse på elektrisk teknologi kan vi raskere nå klimamålene, redusere kostnadene og sikre en mer pålitelig og effektiv transportsektor. Jeg har ikke glemt biogass, og jeg mener fortsatt at dette er en god løsning for tungtransporten i en lang stund ennå. Men anser ikke dette som relevant i akkurat denne saken.
Det er derfor på tide at både politikere, næringsliv og samfunnet ellers forstår og prioriterer elektrisk drift som fremtidens drivkraft for tungtransport. Dette er ikke bare et spørsmål om teknologi, men om å ta de riktige valgene for fremtiden – valg som vil gi oss et mer bærekraftig, effektivt og økonomisk stabil transportbransje!
Men aller først, uansett løsning, så må det grønne skifte bli lønnsomt! Vi får ikke til endringer dersom vi er avhengig av subsidier i all evighet. Til det er den politiske hukommelse alt for kort.
Ført i pennen av en miljøengasjert bransjemann.
Espen Martinsen, adm. dir. Telemark Bilruter
Debattinnlegget var først publisert på Tungt.no og gjengitt på Lastebil.no med tillatelse fra forfatter.