– Det hjelper ikke meg at det står en lader nede i Oslo for tungbil. Man må sikre at man har kjøring som er tilpasset hvor langt man har kommet i batteriutviklingen og sørge for at man har lading tilgjengelig når det trengs. På sikt blir det bedre og enklere å lade, men vi er ikke der riktig ennå, sier eier og daglig leder i Ruuds Transport, Knut Henning Ruud.
Med åtte nye ladepunkter på selskapets eiendom, ytterligere to ladepunkter hos Mapei og ett hos Sibelco i Vikersund, er det blitt mulig for Ruuds Transport å investere i elektriske lastebiler.
Fire nye elektriske lastebiler
På den store tomta til Ruuds Transport troner den første elektriske lastebilen. Dette er bare en av fire lastebiler som er bestilt fra Scania.
Tiden var mer enn moden for å investere i elektriske lastebiler, men det har krevd planlegging, god evne til problemløsning og en fremoverlent kunde.
I dag har selskapet 41 biler, hvorav 35-37 av dem er i trafikk.
Familiebedrift
Knut Henning Ruud har styrt butikken siden 1989. Da kjøpte han og faren opp fire biler etter V. Pedersen Transport.
– Ettersom etterspørselen fra Mapei stadig økte, ble dette vårt hovedarbeid, og det ble kjøpt inn flere biler, hvor stadig flere endte på fabrikken, forteller Ruud.
I 1990 kjøpte broren seg inn i firmaet, og i 2009 kjøpte de faren ut. Videre kjøpte Knut Henning ut sin bror i 2012 og har drevet selskapet alene etter det. Helt alene er han nå ikke, for både kona Kari og sønnen Simen arbeider i selskapet. Kari jobber administrativt, mens Simen først var lærling for så å gli over i rollen som leder for de spesielle sparkelbilene.
Ruuds Transport har vært lærlingbedrift siden 1995 og har 1-3 lærlinger hvert år. Mange av dem rekrutteres gjennom vaskeordningen han har. i tillegg til sjåførene har Ruuds Transport seks ungdommer som kommer og vasker bilene i helgene. Flere av dem har kommet fra transportlinja på videregående og får etter hvert læreplass hos bedriften.
Veien inn i det grønne skiftet
Mange milepæler er nådd gjennom årenes løp, og nå trer Ruuds Transport inn i neste utfordring: å imøtekomme det grønne skiftet i transportnæringen.
– Elektriske lastebiler har eksistert i Oslo i mange år, men det fanget ikke min interesse i første runde. Der og da var mye av utviklingen rettet mot elbiler uten hengerfeste og korte distanser, noe som ikke passet vår drift. Rundt 2021 kom en ny runde med batteriteknologi som gjorde det mulig å kjøre litt lenger, og jeg så at dette kunne tilpasses lokal kjøring. Det var da det hele startet, forteller Ruud.
Han var ikke sen om å kontakte nettselskapet Elvia for å forhøre seg om hvor mye strøm som var tilgjengelig på industrifeltet han holder til.
– Da var det bare å hive seg rundt for å sikre seg dette. Ut på høsten 2021 startet vi for fullt med planleggingen av å etablere ladestasjon på egen tomt og innkjøp av elektriske lastebiler, forteller Ruud.
Må ha kunden med på lag
Deres største kunde, Mapei, ble informert om planene, og de var veldig positive til dette. De ble enige om å få på plass en ny helelektrisk rute.
NLF har bidratt med søknad om Enova-støtte, noe de har fått til alle tre ladestasjonene. Scania har også vært inne i prosjektet, siden de leverer en totalpakke på lastebil samt leverer systemer for hjemmeladere.
– Man må ha kunden med på laget, og Mapei har hele tiden vært inneforstått med at denne investeringen ville føre til høyere fraktpriser. Tirsdag 21. mai gikk det første helelektriske lasset, fakturert med høyere pris, forteller Ruud.
Før det kunne bli en realitet, har rutene blitt nøye planlagt med tanke på hvor de skulle lade. De fant raskt ut at det ville være gunstig å ha ladepunkter hos Mapei der de losser i halvannen time, og ett ladepunkt på Sibelco hvor de laster sand til produksjonen hos Mapei.
Rustet for fremtiden
Per i dag har Ruuds Transport fått på plass to hurtigladere på 400 kW og seks langtidsladere på 150 kW på tomten sin. Det er i tillegg lagt opp til at det kan utvides fra åtte til 28 ladepunkt.
Samtidig som laderne ble etablert, bestemte også Ruuds seg for å investere i 3600 kvadratmeter med solceller på administrasjons og verkstedbygget.
– Det fungerer veldig bra åtte måneder i året, og på en god soldag produserer vi 2300 kW med strøm, bekrefter Ruud.
Positiv
Når han først er inne på det grønne skiftet, påpeker han også at det er store fordeler med dette.
– Det er en stor omstilling, men det har også flere fordeler. Spesielt for meg som har vært gjennom den teknologiske utviklingen på lastebiler fra Euro1 og frem til dagens elektriske lastebiler. Det beste er at den gamle «gode» eksosen nå blir helt borte. Svartrøyken forsvant med Euro 3-bilene og det var en enda større forbedring fra Euro 5 til Euro 6, men med elektriske drivlinjer forsvinner det helt. For alle som jobber med biler er det veldig positivt, mener Ruud.
Bedre utnyttelsesgrad enn forventet
Nå som den første elektriske lastebilen er på plass har, han rukket å gjøre seg noen erfaringer med den.
– Jeg startet med 96 prosent på bilen og kjørte med 62 tonn til Oslo og losset av 30 tonn der. Deretter blåste jeg av hengeren og kjørt til Nordkisa og leverte resten av lasset der og kjørte hjem over Eidsvollskogen Da jeg var tilbake etter å ha lagt bak meg nærmere 20 mil, hadde jeg fremdeles 33 prosent igjen og det overrasket meg faktisk, sier Ruuds.
Dette har styrket ham i troen på at det er en fremtid i dette.
– Nå var det vel og merke optimalt vær, men jeg tror at jeg kan bruke elbilene enda mer enn det jeg har tenkt, fastslår Ruud.
Gjør alt selv
Man kan med rette kalle historien om Ruuds Transport en suksesshistorie. Selskapet har drevet godt i mange år og er vel etablert. I tillegg driver de eget verksted der kapasiteten enkelt kan utvides. De gjør alt selv på lastebilenes fra å bygge dem opp til årlig service.
Nå ser han frem til de siste tre elektriske trekkvognene kommer i hus.
– Når de er på plass, betyr det at vi fremover kan frakte 40 000 tonn med sand i året, helelektrisk, avslutter Ruud.