Situasjonen etter raset som stengte E6 ved Krekke i Ringebu tirsdag morgen er fortsatt usikker med tanke på når veien igjen kan åpnes for normal ferdsel. Det er uklart hvordan omkjøringene i begge retninger vil bli løst, men uansett vil dette kunne medføre lengre kjøretider enn normalt. Det kan også bli utfordrende for de som benytter modulvogntog, dersom omkjøringsveiene ikke er godkjent for dette. Dersom situasjonen vedvarer, vil de som bruker slike vogntogkombinasjoner på strekningen måtte enten laste gods over på mindre enheter eller bruke omkjøringsveier som gir lengre kjøretider.
NLF fryktet at dette ville medføre uforutsigbar fremkommelighet og uholdbare arbeidsforhold for sjåførene, og var i tett dialog med vegmyndighetene etter at raset ble kjent.
Forskriften gjør nå unntak fra utvalgte bestemmelser i forordning (EF) nr. 561/2006, for førere som utfører nasjonal og internasjonal veitransport av gods og som er direkte berørt av stengingen av E6 ved Krekke i Ringebu.
- Den daglige kjøretiden skal ikke overstige 10 timer.
- Ukentlig kjøretid skal ikke overstige 60 timer.
- Skal ikke føre til overskridelse av den øvre grensen for arbeidstid per uke som er fastsatt i direktiv 2002/15/EF.
- En fører kan ha et ubegrenset antall reduserte døgnhviler mellom to ukehviler.
- Føreren skal oppgi årsaken til avviket ved å notere dette på fartsskriverens diagramskive eller på en utskrift fra fartsskriveren.
Forskriften trer i kraft 10. september 2024 og gjelder til og med 15. september 2024, eller frem til E6 åpner for trafikk dersom dette skjer først. Unntakene gjelder kun for transporter som er gjennomført på den berørte vegstrekningen.
For å kunne benytte unntaket og dokumentere strekningen, benyttes fartsskriveren for å registrere bilens posisjon. Dette gjøres ved å bruke funksjonen startland og sluttland.
Kjører du en bil som er registrert før 15. juni 2019, har du trolig en skriver som er generasjon 1. Da må du angi start- og sluttsted på en utskrift fra fartsskriveren.