Som planlagt skal to av plassene ligge på RV 3 i Østerdalen, og den siste på E39 i Aksdal på Haugalandet i Nord-Rogaland.
Statens vegvesen lyste i vinter ut to konkurranser i sakens anledning.Ønskene var som følger:
- Østerdalen: Døgnhvileplass på hver av de to strekningene Kolomoen-Hovda og Atna-Kvikne.
- Haugalandet: Etablering på strekningen E39/E134 Bokn-Aksdal.
Østerdalen: Erstatter to eksisterende plasser
– Det kom inn flere tilbud. De erstatter to av dagens døgnhvileplasser, Alvdal og Løten, hvor kontraktene går ut i år, sier Siv Kilskar i Statens vegvesen.
Dette betyr at den allerede godt etablerte døgnhvileplassen Myklegard i Løten blir historie. De ønsket å fornye kontrakten, men nådde ikke opp i denne runden.
– Det blir veldig synd å miste Myklegard, der veldig mange nordmenn tok døgnhvilen sin, sier NLFs regionsjef, Guttorm Tysnes.
Han mener at de med enkle grep kunne fått på plass de manglene de hadde i forhold til kravene fra SVV, slik at man kunne fornyet kontrakten og opprettholdt driften der.
Stusser på plasseringene
Slik ble det altså ikke, og den nye plasseringen blir på Hovdmoen industriområde i Åmot kommune. Her skal det tilbys 14 oppstillingsplasser for langtransporten, og kontraktssummen er på 10.920.000 kroner.
– Vårt førsteinntrykk av valget av Hovdmoen er plasseringen. Dette er langt unna et tettsted, i tillegg til at det ikke er noen døgnåpne bensinstasjoner eller serveringsmuligheter på stedet. Man vil også miste trafikken fra RV 2, og vi lurer også på hva slags servicetilbud som kommer der, utenom det pålagte som dusj, oppholdsrom og snøryddingsrampe, påpeker Tysnes.
Den andre skal ligge på Steinmosletta i Alvdal kommune (nabotomten til dagens døgnhvileplass). Her er kravet 20 oppstillingsplasser, og kontraktssummen er på 18.240.000 kroner.
– Når det gjelder Alvdal, håper vi på en bedre løsning enn sist. Containerne som ble valgt, holder etter vår oppfatning ikke dagens krav, påpeker Tysnes.
Åpnes i september
For begge kontraktene valgte Statens vegvesen tilbudet med best forhold mellom pris/kostnad og miljø. Miljøkravene i konkurransen ble vektet til 30 prosent, pris til 70 prosent.
– Seneste åpningsdato er 1. september 2025, men vi regner med at begge plassene skal være i drift før sommeren det året, sier Kilskar.
Haugalandet: – Etterlengtet tilbud
Her mottok Statens vegvesen tre tilbud og har hatt forhandlinger med alle tilbyderne.
– Denne strekningen har i dag ingen døgnhvileplass, så vi ser nå frem til å få opp et etterlengtet og godt døgnhviletilbud langs E39 og E134 på Haugalandet, sier Geir Lorens Jørgensen i Statens vegvesen.
Den tredje døgnhvileplassen skal ligge i Aksdal Næringspark ved Eikeskog i Tysvær kommune. Den skal ha 35 oppstillingsplasser, og 27 av disse blir dimensjonert for modulvogntog.
Kontraktssummen er på 36.540.000 kroner inkludert opsjon.
Åpningsdatoen er ikke endelig avklart. Kravet er senest 1. juni 2025, men det ligger an til at vi kan få det til tidligere på året, sier Jørgensen.
Får ladestasjoner
Begge kontraktene er inngått med Tungbil Lading AS. Etter kontraktsinngåelsene har dette selskapet skilt ut sin døgnhvileplassvirksomhet til selskapet Døgnhvile AS, som da vil være Statens vegvesens kontraktspartner de neste 10 årene.
I avtalene ligger det også en opsjon, slik at de kan forlenges med 1 + 1 år til totalt 12 år.
Etter planen skal alle de tre nye døgnhvileplassene ved åpningstidspunktet ha en ladestasjon for tunge elektriske kjøretøy.