Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.
Dagens sjåfør: Sondre Sjong
Kommer fra: Nesbyen i Hallingdal
Kjøretøy: Scania R660 Krokbil
Kjører for: Sundbrei Transport AS
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
Ja
Hva er ditt kjøreområde?
Jeg kjører hovedsakelig lokalt i Hallingdal, men det blir også perioder med langkjøring, spesielt i Sør-Norge. Jeg tilpasser kjøreområdet etter hvor kundene ønsker varene levert.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
Jeg har kjørt i 3,5 år nå, hvorav de første 3 årene som lærling hos Sundbrei Transport AS. Jeg fullførte fagbrevet høsten 2023.
Hvordan trives du bak rattet?
Jeg trives svært godt som sjåfør hos Sundbrei Transport AS. Jobben gir meg en følelse av frihet der jeg i stor grad kan påvirke min egen arbeidsdag. Varierte arbeidsdager med ulike utfordringer, direkte kundekontakt og en kombinasjon av lokal- og langkjøring gjør yrket perfekt for meg. Det å kunne kombinere jobb og fritid er viktig, spesielt med tanke på samvær med familie, venner og kjente.
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
Arbeidsforholdene varierer avhengig av hvor i landet jeg kjører. Det er generelt mindre trafikk i og rundt visse byer, men nordover i landet opplever jeg ofte mye turisttrafikk, noe som kan være utfordrende. Jeg oppfordrer både yrkessjåfører og ferierende til å vise hensyn på veiene. Som sjåfør prøver jeg å slippe trafikken forbi der det er hensiktsmessig, spesielt i bratte bakker når jeg er tungt lastet.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
Lønn er avgjørende. Den må være tilstrekkelig til å dekke levekostnader, spesielt med tanke på de lange arbeidsdagene og mulige nattkjøringene. Fleksibilitet i arbeidstid er også viktig slik at man kan balansere jobb, fritid og familie. Modernisering av bilparken er essensielt, både utvendig og innvendig, for å sikre trivsel og trafikksikkerhet. En tilfreds sjåfør utfører sitt arbeid bedre.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
Jeg har ingen sterke meninger om dette.
Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
Forbedringer i trafikkforståelse er nødvendig. Alle må vise hensyn og slippe trafikk forbi der det er mulig, for å unngå farlige forbikjøringer. En obligatorisk tur i vogntog for alle førerkortkandidater kunne økt forståelsen for tyngre kjøretøy og deres behov. Veinettet må oppgraderes for å støtte både trafikksikkerhet og miljøvennlig kjøring. Om vinteren må brøyting tilpasses faktiske værforhold for å holde veiene farbare.
Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
Jeg ønsker at bilister generelt viser bedre trafikkforståelse. Ved å følge med og tilpasse seg trafikkbildet kan vi alle bidra til en tryggere og mer effektiv trafikkavvikling. Det handler om å være hensynsfull og grei med hverandre.