Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.
Dagens sjåfør: Jan Tore Igelsrud
Kommer fra: Skreia
Kjøretøy: Scania V8 660S
Kjører for: Håkensbakken Transport
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
Ja
Hva er ditt kjøreområde?
Hele Norge og delvis Sverige
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
Siden januar 2008
Hvordan trives du bak rattet?
Kjempegodt. Kan ikke tenke meg et annet yrke. Og jeg ønsker meg ikke tilbake til betonggulvet.
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
Det er noen utfordringer i forhold til turisme og bobiler, men jeg prøver å gjøre det beste ut av det.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
Vi må bedre rykte for yrket og luke ut de som ødelegger. Vi har en ansvarsfull og viktig jobb, men på langt nær alle forstår at lastebilene kjører for at de skal få mat og andre varer. Noen tror stort sett at vi er der for å lage hindringer.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
Både og. Det er greit med varslinger når det har skjedd noe langs veien, men jeg er ikke for varslinger av kontroller.
Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
Vi må få ned tidspresset. Det meste som skal leveres skal være framme til bestemte tider. Vi er heldige som ikke har så strenge tidskrav. I tillegg peker han på at det ikke er gøy å bli forbikjørt av andre store biler som tar unødvendige sjanser.
Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
Jeg kunne ønske de kunne vise mer hensyn til plassen vi trenger i rundkjøringer, kryss og litt ekstra fart inn i bakkene. Kort og godt bedre forståelse av lastebilsjåførens utfordringer.