– Dette er noe NLF (Norges Lastebileier-Forbund) har etterspurt, og Statens vegvesen har raskt tatt tak i det. Det er ofte stor pågang og kø for å nå gjennom på 175, og vi er glade for at yrkessjåfører nå blir prioritert, sier markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud.
Må brukes riktig
Han understreker samtidig at tjenesten ikke må misbrukes, for da risikerer man å miste denne funksjonen.
– Vi har derfor lovet at denne ringeappen kun skal brukes for å varsle inn saker. Altså, den skal ikke brukes når man lurer på vær og føre. Det er utrolig viktig at alle forstår og forholder seg til dette, for vi ønsker på sikt å få tjenesten inn i NLF-appen. Da er vi avhengige av at den brukes på rett måte, understreker Olafsrud.
Slik fungerer ringetjenesten
Avdelingsdirektør Henrik Sartz i Statens vegvesen leder teamet som daglig jobber med trafikkinformasjon på vegvesen.no, 175.no og den nye trafikkappen. De har de siste årene lagt ned mye arbeid for å forbedre trafikkinformasjonstjenesten ved å vurdere alle behovene og tilbakemeldingene som næringen har gitt dem.
For å få den nye funksjonen til å fungere, må man oppdatere appen og deretter gå inn på innstillinger.
– Der vil dere finne et nytt menyvalg som heter «Kontakt Vegtrafikksentralen». Det er en ringeknapp, men det er viktig at denne kun brukes til å melde inn forhold som påvirker veiforholdene, spesielt med tanke på fremkommeligheten, understreker også Sartz.
Regler for bruk av trafikkappen:
- Ringe fra appen brukes kun til å melde fra om viktige opplysninger.
- Tjenesten er forbeholdt de som er registrert som tungbilsjåfører i appen.
- Dere skal ikke dele dette nummeret med andre, da vil ikke systemet fungere.
- Man skal ikke bruke appen for å få trafikkinformasjon. Til dette må dere fortsatt benytte 175 vegtrafikksentralen.