Transplan skal ledes av TØI og får 70,4 millioner kroner over åtte år. Målet er å gi myndigheter og sektoren et mer treffsikkert kunnskapsgrunnlag for å planlegge tiltak og investeringer som bidrar til å redusere utslipp og bevare natur – samtidig som samfunnets mobilitetsbehov ivaretas. 

 Forskningsarbeidet vil blant annet omfatte scenarioplanlegging, teknologivurderinger, atferdsendringer og samspillet mellom transport, energi og arealbruk. En sentral del av senterets arbeid blir å forstå hvordan nye transportløsninger faktisk blir tatt i bruk av folk og bedrifter – og hvordan det offentlige kan legge til rette for raske og effektive omstillinger. 

– Med Transplan får vi nye verktøy og bedre kunnskap for å planlegge et transportsystem som kombinerer mobilitet med ansvarlig ressursbruk. Dette blir avgjørende for at vi skal nå klimamålene våre, sier TØIs administrerende direktør Bjørne Grimsrud. 

NLF skal bidra 

Blant senterets samarbeidspartnere er Norges Lastebileier-Forbund (NLF), som har levert en tydelig intensjonserklæring om å delta aktivt i senterets arbeid. I erklæringen uttrykker NLF sterk støtte til senterets målsettinger og understreker viktigheten av å utvikle modeller og løsninger som er økonomisk gjennomførbare i praksis: 

– Bransjen vil ta ansvar for de ulempene aktiviteten medfører, og ønsker å bidra i overgangen til et lavutslippssamfunn, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.  

Videre skriver forbundet at medlemsbedrifter i mange år har vist vilje og evne til å ta i bruk ny teknologi så snart den er moden – både teknisk og økonomisk. NLF vil på den måten bidra med kunnskap og erfaring fra næringen, slik at utviklingen kan fortsette på en realistisk og bærekraftig måte. 

NLF skal delta i senterets referansegruppe, med kunnskapsutveksling, og vil også vurdere å gå aktivt inn i konkrete forskningsaktiviteter underveis. Seniorrådgiver for næringspolitikk, Thorleif Foss, er utpekt som kontaktperson for NLF i arbeidet med Transplan. 

En del av en større nasjonal satsing 

Transplan er ett av tre nasjonale forskningssentre som nå etableres som del av regjeringens satsing på bærekraftig transport. De to andre sentrene er lagt til Norges Geotekniske Institutt (NGI), som skal forske på klimatilpasning av infrastruktur, og SINTEF, som skal utvikle kunnskap om transport innenfor strammere areal- og miljørammer. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreker betydningen av satsingen: 

– For å bli et lavutslippssamfunn innen 2050, trenger vi kunnskap som hjelper oss å få ned utslippene fra transport. Derfor gir regjeringen nå 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer, sa han under lanseringen. 

Med Transplan tar TØI og samarbeidspartnerne – blant dem SINTEF, CICERO, NMBU, NTNU og Norsk Regnesentral og andre relevante aktører, en sentral rolle i utviklingen av framtidens transportsystem. Samarbeidet mellom forskningsmiljøer, myndigheter og næringsliv vil sikre at ny kunnskap blir relevant og raskt kan tas i bruk.  

TRENGER KUNNSKAP: Regjeringen gir nå 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer. Fra venstre: Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Lars Andresen i NGI og John Vigrestad i Forskningsrådet. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet TRENGER KUNNSKAP: Regjeringen gir nå 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer. Fra venstre: Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Lars Andresen i NGI og John Vigrestad i Forskningsrådet. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet