Torsdag klokken 10:45 ble revidert nasjonalbudsjett lagt frem, og her planlegges det for et løft for vedlikehold av riksveiene.

Bevilgningen foreslås økt med 1,2 milliarder kroner. Dette kommer på toppen av de 9,4 milliardene som allerede ligger inne i nasjonalbudsjettet for 2023, og blir en styrking på én milliard kroner.  

Videre foreslås det en økning på 190 millioner kroner som følge av den ekstraordinære lønns- og prisjusteringen av budsjettet samt en økning på 1,8 millioner kroner til utgifter som følge av den midlertidig økte arbeidsgiveravgiften på inntekt over 750 000 kroner. 

Viktige prioriteringer 

I en tid hvor det skal spares på det meste innen samferdsel, har administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, tidligere uttalt at det i en hardt presset økonomisk situasjon er viktig å rette søkelyset mot vegvedlikehold fremfor store gigantprosjekter. Spesielt når så mange viktige vegprosjekter har blitt satt sparebluss den siste tiden.   

– Det er derfor svært positive signaler fra regjeringen at de vil bevilge 1,2 milliarder kroner til mer drift og vedlikehold av riksveiene, sier Mo. 

200 prosjekter over hele landet 

Statens vegvesen vil prioritere vedlikeholdstiltak som skal kunne startes opp i 2023. Det meldes om at pengene skal gå til blant annet dekklegging, bergsikring, drenering, vedlikehold av bru og tunnel, rekkverk, vegutstyr, elektro- og trafikksikringstiltak.  

Statens vegvesen melder om at de 15. mai, vil legge frem en liste med 200 prosjekter i hele landet som skal bidra til å stanse forfallet og gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet på riksveiene. 

Skuffende 

Mer skuffende er det at det ikke er satt av midler til å få etablert flere og gode døgnhvileplasser. NLF har en rekke ganger påpekt at målet om å få etablert 80 døgnhvileplasser innen 2023 ikke er nådd, men endte på kun 55. 

NLF kan heller ikke denne gangen unngå å kommentere dette, sett i lys av hvilke andre prosjekter som prioriteres.

I forslaget til revidert nasjonalbudsjett opplyses det nemlig om at Kystverket har utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at forventet kostnad for å bygge skipstunnel ved Stad har økt fra 3,5 milliarder kroner 5,7 milliarder kroner. Det betyr at kostnadsrammen har økt fra 4 til 7,1 milliarder kroner.  

Signalene er at prosjektet utsettes mensregjeringen frem mot statsbudsjettet for 2024 ønsker at Kystverket vurderer om prosjektet kan gjennomføres til lavere kostnad.  

– Når vi ser hvordan kostnadsrammene på skipstunnel sprenges burde dette prosjektet skrinlegges. Pengene som ble lagt på bordet for skipstunnel, bør heller brukes på døgnhvileplasser, og andre formål som sikrer anstendige arbeidsforhold langs norske veier, avslutter NLF-direktør, Geir A. Mo.