Hagens Transport, påklaget avgjørelsen om gebyr i en klage 26. oktober 2021. Gebyret ble opprettholdt av Statens vegvesen i vedtak datert 17. november 2021. Hagens Transport ba 19. desember 2021 om at saken skulle oversendes til tingretten.
Statens vegvesen sendte saken til Østre Innlandet tingrett 14. januar 2022. Det ble samtidig vurdert at det ikke forelå «særlige grunner» til å frafalle gebyret, og gebyret ble opprettholdt. Østre Innlandet tingrett avsa 1. april 2022 kjennelsen om at klagen ikke ble tatt til følge.
Anket til Høyesterett
Hagens Transport anket avgjørelsen videre til Eidsivating lagmannsrett, men fikk heller ikke der medhold.
I desember 2022 kunne NLF-advokat, Robert Aksnes i Advokatfirmaet Vectio, forteller at saken ble anket videre til Høyesterett.
– Årsaken til dette, er at forskrift om gebyr til foretaket for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene som en ansatt gjør, i visse tilfeller, fører til dobbelt gebyr til foretaket. Dette til tross for at foretaket ikke er å bebreide for forholdet, har Aksnes tidligere uttalt.
Prinsipiell sak
For Hagens Transport har saken blitt en prinsipiell sak.
– Det er ikke riktig at vi skal bøtelegges dobbelt på denne måten. Vi har sett oss lei på at denne bransjen har blitt en skyteskive, og nå må vi stå mer samlet for å få noen rettigheter, mener daglig leder i Hagens Transport, Kai Hagen.
Det er advokat, John Christian Elden, som prosederer saken.