Dette skriver NRK i en sak publisert på søndag.
– Hele næringen er klar til å omstille seg, men da trenger de også politiske signaler som gjør at næringen tør å satse, sier Ingelin Noresjø, programleder i Grønt Landtransportprogram (GLP), til NRK.
Bedt om støtte
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) deltar sammen med 24 andre næringsorganisasjoner og andre partnerbedrifter i Grønt landtransportprogram (GLP). Forbundet støtter derfor Noresjøs uttalelser til riksnyhetene.
I oktober sendte NLF inn sitt skriftlige høringsinnspill i forbindelse med statsbudsjettet til Transport- og kommunikasjonskomiteen. Et svært viktig punkt var hvordan transportnæringen skal omstille seg til det grønne skiftet på en mer hensiktsmessig måte.
Forbundet oppfordret også til at Stortinget burde bevilge fem millioner kroner, slik programmet forespurte, slik at det kan arbeides aktivt og raskt med å finne løsninger som reduserer klimautslippene fra transportsektoren. Dette har ennå ikke skjedd.
– Kan ikke sitte og tvinne tomler
– Regjeringen har pålagt næringen og satt et mål om at den skal redusere utslippene med 50 prosent innen 2030. Da kan man ikke sitte og tvinne tomler mens man venter på at næringen skal finne ut av dette selv, sier Noresjø til NRK.
Nå mener hun at transportsektoren må løftes på «klimaagendaen».
– Veitrafikk og annen transport utgjør Norges største utslippssektor, og vi ser ikke at statsbudsjettet reflekterer dette, sier Noresjø, til NRK.
Hun peker spesielt på tre ting:
- Utnulling av CO₂-avgiften: I det nye statsbudsjettet ble CO₂-avgiften økt, samtidig som veibruksavgiften ble redusert tilsvarende 60 prosent.
- Elektrifisering: Regjeringen mener elektriske lastebiler og elektrifisering skal løse alt innenfor transportsektoren, men det mangler tilstrekkelig kraft og ladestasjoner. Ekstremvær, som Noresjø påpeker, presenterer enda en sårbarhet.
- Alternative drivstoff: Næringen ønsker å ta i bruk mer biogass og på sikt hydrogen, men disse alternativene blir ikke prioritert i statsbudsjettet.