Miljøfokuset har aldri vært sterkere i transportbransjen. NLF har sparket i gang tidenes største HVO-test, ENOVA deler ut milliarder til bedrifter som ønsker å bedre sitt energistyringsfokus og stadig flere investerer i Euro VI-teknologi.
Grundig test av Statoils HVO 100
Den 1. mars gikk startskuddet for NLFs stortest av biodrivstoffet HVO 100. Fire biler, en Scania, en Volvo, en Mercedes-Benz og en MAN, skal bruke 10 000 liter HVO hver over de neste tre månedene. Underveis blir alle utslipps- og forbruksparametere samt kjøretøyenes generelle tilstand kontinuerlig logget. Sjåførene skal også bli intervjuet for å finne ut hvordan drivstoffets egenskaper oppleves fra førersetet. Resultatet vil du få på messen Transport 2016 i juni.
Ja, HVO er renere enn vanlig diesel - men ikke drikk det!
Ekspertene går nå ut og advarer etter at flere medier den siste tiden har meldt at biodrivstoffet HVO kan drikkes. Beskjeden er tydelig: Inntak av HVO kan være dødelig om det kommer ned i luftveiene.
Nå kan du få penger for å senke forbruket
Enova skal gi ut flere milliarder i tilskudd til bedrifter som ønsker å senke forbruket og drive mer energieffektivt. Du kan faktisk få inntil én million kroner. Her får du vite hvordan.
NLFs Brüssel-representant på Facebook
For å lykkes i transportbransjen er det viktig å holde oversikten over internasjonale forhold. Vår representant i Brüssel, NLA (Nordic Logistics Association) gjør en fremragende jobb i å ivareta skandinaviske særinteresser i et stadig mer konkurransepreget EU-marked. Nå har NLA lansert sin ferske Facebook-side, som vi oppfordrer alle å gjøre seg kjent med.
Skal bekjempe sosial dumping i EU
EU-kommisjonen har offentliggjort førsteutkastet til et nytt rammeverk for sosiale rettigheter i Europa. Utkastet som nå ligger til høring vil omfatte vegtransporten og blir et viktig ledd i kampen mot sosial dumping.