NLF

Sommerbrev

Valg 2025: Fredrikstad 28.08 og Kløfta 01.09

Stortingsvalgkampen er for lengst i full gang og NLF har sendt valgkamptraileren ut på veien. Vi skal besøke store og små steder rundt i landet, samle medlemmer og ansatte og ikke minst treffe håpefulle stortingskandidater. Sist nevnte skal også få avklare hva de mener om norsk samferdselspolitikk og hva de vil gjøre for næringen hvis deres parti kommer i posisjon? Så merk deg to viktige datoer denne sensommeren. 28.august kommer  NLF-traileren til Fredrikstad (nærmere beskjed kommer) og 01.septemberkl 17.00  dukker den opp hos Scania på Kløfta. Vi lover god mat, hyggelige folk og viktige debatter!

Vegdirektøren fortsetter

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fortsetter i sin stilling i ytterligere 6 år. Dette bekreftet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nylig. Dahl Hovland er ansatte for en ny åremålsperiode og hun gleder seg til å fortsette det arbeidet hun begynte som fersk Vegdirektør i 2019. Vi gratulerer Dahl Hovland med nye 6 år og ber om at hun intensiverer arbeidet med bedre vedlikehold av norske veier.

Skal se på RV 4 fra Oslo til Gjøvik

Fullføring av RV 4 mellom Oslo og Gjøvik står faktisk høyt på SVV prioriteringsliste. Vi sier høyt, for sør for Innlandet har det skjedd fint lite de siste årene. Oslo kommune har sammen med SVV kjørt noen KVU-møter, hvor konklusjonen ble at dagens 4-fetsvei skal reduseres til 2-felt, uten uttalte fordeler for næringstransporten. Nå skal SVV se strekningen fra Oslo og nordover i ny sammenheng. De kaller det mulighetsstudie og vi ser frem til å kunne bidra i dette arbeidet.

Erik Graarud reagerer kraftig Erik Graarud reagerer kraftig

Riksvei 110 Fredrikstadbrua nedskrives fra 60 til 28 tonn. Alvorlig for tungtransporten!

Nærmest som lyn fra klar himmel, meldte SVV i juni at de vil skrive ned akseltrykket fra 60 til 28 tonn over den kjente Fredrikstadbrua. NLF Østfold reagerte umiddelbart og ba om et møte med de ansvarlige i SVV. NLF inviterte også NHO LT, MEF og Fredrikstad Næringsråd med i møtet. SVV forklarte at de frykter for sikkerheten hvis dagens belastning opprettholdes og de mener det ikke er ansvarlig å fortsette som i dag. Det er særlig punktbelastningen på brua fra 1957 som er kritisk. Fylkesleder i NLF Østfold, Erik Graarud, er klar på at denne saken er av stor betydning for store områder også utenfor Østfold. Han mener "Østfolds samferdselsminister", Jon-Ivar Nygård, må på banen. Vi trenger en ny bro over Glomma, krever NLF Østfold og den må komme NÅ! De første signalene fra statsråd Nygård, tyder på at han ikke har planer om å gå Til Stortinget for å få økte bevilgninger til ny bro. Ny bro er en del av Nedre Glommapakken og i dette fylkesprosjektet, som hovedsakelig prioriterer kollektivfelt og sykkelveier, er ny bro helt nede på 4.plass i prioriteringslisten. De tre prosjektene som ligger foran i køen har allerede overskredet budsjettene .Graarud mener dette blir helt håpløst å forholde seg. All transport fra til og fra Borg Havn og Øra industriområde og industribedrifter som f.eks Glasopor blir rammet. Det blir en betydelig økning av tunge kjøretøy langs den allerede trafikkfarlige RV 22 og FV 109. Disse veiene går gjennom boligområder med skoler og barnehager og gamle folk som ofte er ekstra utsatt i trafikken. NLF, MEF, NHO LT og Fredrikstad Næringsråd har besluttet å kontakte samferdselsministeren, som også er førstekandidat for Østfold Arbeiderparti til Stortinget i år, direkte med ønske om et møte rette etter ferien.

Hafslund - Donderen er i gang

Nedre Glommapakke-prosjektet mellom Hafslund og Donderen i Sarpsborg er i gang. Mange millioner kroner er bevilget og enda flere skal betales i bompenger for å bygge 950 meter kollektivfelt og 1450 meter gang- og sykkelfelt. Fredrikstadbrua står i fare for å svikte, men syklister prioriteres fremfor næringstransporten i Østfold. Det handler om å prioritere og denne prioriteringen er vel feil? 

Nødvendig brovedlikehold på E-6 Klemetsrud bro er i gang

Hvis du ennå ikke har kommet deg ut av Oslo og Akershus og dratt på ferie, har du merket at SVV er i gang med nødvendig utskifting av broskjøter på Klemetsrud bro. Det blir kjørt ett felt inn mot Oslo helt frem til 28.juli. Ha dette i bakhodet hvis due r på veien i lastebil for å holde samfunnshjulene i gang i sommer.

Asfalt og veivedlikehold

Sommeren er tiden for asfaltering og veivedlikehold. Etter hva vi erfarer er Troms fylke svært aktiv på asfaltfronten i år og de topper listen over penger brukt på ny asfalt. Akershus og Oslo fylker ligger også helt i tet på andre og tredjeplass. Stortinget bevilget også 500 millioner kroner til ekstra vedlikehold i år, men her drypper det langt mindre på fylkene i region 1. Vestland og Nordland får henholdsvis 96.9 og 72 millioner kroner av potten, mens Østfold får 11. Oslo mottar 13 millioner , mens Akershus får 17 millioner. Blir ikke  mye vedlikehold av dette her, spesielt med tanke på at "nye" Østfold fylke teknisk sett er konkurs.

Veidekke har begjært Mr Pukk konkurs

Norges største entreprenør, Veidekke, har begjært Mr Pukk konkurs. Kravet skyldes manglende betaling fra Mr Pukk sin side. Mr Pukk AS inngår i et konsern med flere selskaper og eieren, Heffalompen Holding, understreker at konkursbegjæringen mot Mr Pukk AS ikke påvirker andre selskaper i konsernet.

Scaniasjefen vil ha dyrere diesel!

Konsernsjefen i Scania AB, Christian Levin, mener høyere dieselpris vil hjelpe produsentene i å nå EUs strenge miljøkrav. Lastebilprodusentene arbeider på spreng for å klare kravene, men arbeidet er dyrt or krevende. De hjelper heller ikke at dieseldrevne lastebiler fremdeles i svært mange tilfeller er rimeligere å drifte enn elektrisk. derfor mener Levin at diesel må bli dyrere. Det må lønne seg å velge utslippsfritt. I dag er kun rundt 3.5% av nysolgte lastebiler  elektriske. 

Bompenger på RV 4 Lygna

10. juli starter bompengeinnkrevingen på RV4 Lygna. 110 kroner for tungbiler Elektriske og gassdrevne lastebiler kan fortsatt kjøre gratis over Lygna, men andre tunge kjøretøy må betale 110 kroner for hver passering. Innkrevingen starter 10. juli. Bommen er plassert nord for Lygna. • Elektriske lastebiler, gasslastebiler og hydrogenlastebiler får 100 % rabatt. • Elektriske varebiler (N1) i takstgruppe I vinter ble Morten 1 får 100 % rabatt. Rabatterte takster for nullutslippskjøretøy og gasskjøretøy krever elektronisk brikke og gyldig avtale. Uten elektronisk brikke og gyldig avtale, vil nullutslippskjøretøy og gasskjøretøy bli belastet ordinær takst på lik linje med andre kjøretøy.

Viktig melding om løyve

Viktig melding – umulig å få nye løyver i tre uker etter ferien! Statens vegvesens kontor som registrerer løyver, går over til nytt fagsystem. Fra 18. august til 4. september vil det være stopp i saksbehandling, grunnet denne overgangen. Statens vegvesen oppfordrer til å søke om felleskapsløyver i god tid før kontoret stenger!

Alle får jubileumsbok

Alle NLF-medlemmer får jubileumsboka i sommer NLFs jubileumsbok er på hele 444 sider. Den sendes ut til alle medlemmene, men det vil nok ta litt tid før den er levert. Boka ble laget foran markeringen av 90-årsjubileet – og de første eksemplarene ble delt ut under landsmøtet på Storefjell. Den er en rikt illustrert reise gjennom forbundets historie, fylt med historier om menneskene bak rattet og engasjementet som har drevet næringen fremover siden 1935. Den er med andre ord en hyllest til vegen vi har kjørt og vegen videre.

Forsker på nullutslippssamfunnet

 For å bli et lavutslippssamfunn innen 2050, trenger vi kunnskap som hjelper oss å få ned utslippene fra transport. Derfor gir regjeringen nå 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under lanseringen av prosjektene. Transportøkonomisk Institutt (TØI) med sitt opplegg Transplan, får 70 av millionene. Målet er å gi myndigheter og sektoren et mer treffsikkert kunnskapsgrunnlag for å planlegge tiltak og investeringer som bidrar til å redusere utslipp og bevare natur – samtidig som samfunnets mobilitetsbehov ivaretas. NLF skal delta i senterets referansegruppe.

Landsmøtet 2025 ble en suksess

GA gevinst til Jonas minnefond GA gevinst til Jonas minnefond

Årets landsmøte på Storefjell ble en gedigen suksess. Godt over 500 deltagere over fire dager fikk oppleve interessante fagseminarer, flott utstilling, nydelig mat, fantastisk vær og et hotell som viste seg fra sin  aller mest profesjonelle side.

At selve landsmøtet ikke bød på de store debattene får så være, rammene rundt landsmøtet ble de beste noen sinne. Stor innsats fra NLF Innlandet, NLF-staben i Oslo og ikke minst en velfylt jubileumslommebok, sørget for- at hundrevis av NLF-medlemmer med ektefeller storkoste seg på fjellet i juni. Stor respekt og takk ble også vist Østfolds delegat Magnus Sjuve, som vante 10.000.- kroner i en landsmøtekonkurranse. Han valgte å donere hele beløpet til Jonas Minnefold til trampeklapp fra landsmøtesalen. En jubileumsbok på 444 sider ble også delt ut til delegatene og alle andre medlemmer vil motta dette praktverket over 90 år med NLF i posten denne sommeren. Det er bare å glede seg til noen regnværsdager og litt god lektyre. God sommer!