Skråningen vaskes ut på fylkesveg 33. En av Norges dårligste veger har dessverre noen farlige punkter. Dette er en av flere saker du kan lese om i ukas nyhetsbrev.
FV33 – skråningen vaskes ut, men vegen er ikke farlig, sier fylkeskommunen
Vegen mellom Gjøvik og Minnesund er kåret til en av Norges verste. I helga gikk alarmen. Grusen forsvinner under vegen. Jeg tok sjøl en kjøretur 2. pinsedag og kunne konstatere at FV33 er svært dårlig. Verst er det cirka fem kilometer sør for Falkentunnelen ved Storfjellet. Folk kaller steder «Smala». Oppland Arbeiderblad har hatt flere saker denne uka. Byggeleder Halvard Nyland i Viken fylkeskommune opplyser at det blir gjort nye vurderinger av entreprenøren og av geologer. - Vi må gjøre utbedringer i form av en støttemur i partiet som har glidd ut. Dette er et arbeid vi allerede har bestilt, sier Nyland. Han opplyser at mye nedbør og smelting har ført til at det ble vel mye vann i veibanen som har gravd ut veien på utsiden. – Vi hadde aldri tillatt trafikk på veien, hvis vi hadde ment det ikke er trygt, understreker byggelederen.
God melding fra Oslo: Yrkessjåfører på byggeplasser slipper koronatest
- Dette er en kjempenyhet for oss som besøker byggeplasser i hovedstaden ofte, sier Per Esben Kristiansen, daglig leder i Kristiansen Kran og Transport AS. Noen av våre største kunder har mange leveranser til nettopp disse byggeplassene, så dette vil gjøre hverdagen mye enklere for oss.
Endringen skjer etter innspill fra NLF. Byrådet vedtok i går fritak fra koronatest for sjåfører som besøker byggeplasser i Oslo. Ordningen har vart i to måneder og var en del av et strengt testregime på byggeplasser. Endringen trer i kraft umiddelbart. Les mer på lastebil.no
Aksjon for bedre RV15 på søndag
Førstkommende søndag gjennomfører flere ulike organisasjoner og næringsinteresser en politisk markering for RV15. Det er ventet stor oppslutning om konvoien for en rassikker og forutsigbar vei over Strynefjellet.
Norges Lastebileier-Forenings lokalavdeling i Gudbrandsdalen har tatt initiativet til en støtteaksjon fra øst. Her kan alle delta i konvoien som starter på Otta søndag 30. mai klokka 11. Det blir selvsagt mulig å henge seg på undervegs til Grotli, for eksempel i Vågå, Lom eller Bismo.
RV15 er en av mange rasutsatte veger i Norge. For næringslivet på nordvestlandet har vegen en avgjørende betydning. Det var klare forventninger om at ny tunnel gjennom Strynefjellet skulle inn i Nasjonal Transportplan for 2022-2033, men den var ikke med i regjeringens forslag. Reguleringsplan er vedtatt med arm til Geiranger. Stortinget har en mulighet til å få inn RV15 når ny NTP skal vedtas i juni.
RV15 er viktig også for næringslivet i øst. Spesielt for bedrifter og turisme i Ottadalen. NLF Gudbrandsdalen håper at små og store kjøretøy blir med i konvoien søndag. Alle kan delta!
På grunn av koronasituasjonen, blir det ingen taler eller samling av folk utendørs.
Tidsskjema
11.15 Start fra Otta. 11.45 Vågå. 12.15 Lom. 12.45 Bismo. 14.15 Konvoien snur på brøytestasjonen før Geiranger-krysset og går inn i vest-konvoien. 14.30 Grotli og deretter retur hjem
Spennende forhandlinger om ny nasjonal transportplan - NTP 2022-2033
14. juni skal Stortinget vedta ny NTP. Regjeringen har lagt fram sitt forslag. Nå forhandles det, slik at det blir flertall i nasjonalforsamlingen. Fremskrittspartiet er første samtalepartner. FrP satser friskt og har økt samferdselsbevilgningene med hele 400 milliarder kroner. For Innlandets del er det viktige vegprosjekter som er inne:
Hvem blir enige med hvem på Stortinget? Her blir det spennende forhandlinger!
Mens det i EU dør 50 mennesker hver dag i trafikken, dør det færre enn 50 i Norge på et halvt år. Der Norge har sett en halvering av ulykkestallene, har EU-landene hatt en nedgang på 36 prosent de siste ti årene. - Dette er inspirerende resultater. Målrettet, systematisk og kunnskapsbasert arbeid fra mange aktører over lang tid har gitt resultater. Det er viktig at det gode og forpliktende samarbeidet i den store norske «trafikksikkerhetsfamilien» videreføres og utvikles. Bare på denne måten kan vi nå ambisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier direktør Per Morten Lund i en pressemelding fra Statens vegvesen.
EU presenterte nylig sin årlige rapport om trafikksikkerhetsutviklingen i EU og EFTA-landene Sveits, Norge og Island. Norge og Sverige har lavest antall drepte i forhold til antall innbyggere.
Men trist ulykke på RV4 i går
En mann i 50-åra fra Nes på Romerike omkom i kollisjonen mellom to vogntog på RV4 natt til i går, opplyser politiet. Det kraftige sammenstøtet skjedde rett nord for Hagantunnelen i Nittedal. Sjåføren var på oppdrag for Bring. En utenlandsk statsborger i 20-åra kjørte det andre vogntoget. Han lå torsdag ettermiddag på Oslo universitetssykehus og omtales av politiet som kritisk skadet, melder avisa Varingen. Ulykken gjør et sterkt inntrykk i lastebilmiljøet. Våre tanker går til familiene til de involverte.
Tre tunneler på E6 langs Mjøsa delvis stengt i tre måneder
De tre tunnelene Korslund, Morskog og Espa, som ligger på E6 langs Mjøsa i sør, får nye evakueringslys i sommer. Arbeidet med utskiftingen av de gamle lysene skjer om natta. Otera Traftec AS utfører jobben. Firmaet er i aksjon når trafikken på E6 er lav, det vil si på kvelds- og nattestid kl. 22.00 - 05.30, fra mandag kveld til fredag morgen. Siden tunnelene har to løp, kan de jobbe i det ene løpet mens trafikken går i det andre. Men det blir nedsatt fart. Respekter skiltingen!
– Led-teknologien har utviklet seg mye på de åtte årene siden E6-tunnelene stod ferdig, så nå blir de gamle lysene skiftet ut med moderne, driftssikre evakueringslys. Det er mer økonomisk lønnsomt og sikrere enn å beholde de gamle, forklarer seksjonssjef i Statens vegvesen, Asbjørn Stensrud.
Utløp og forlengelse YSK
De som har yrkessjåførkompetanse (YSK) som har utløpt eller vil utløpe i perioden september 2020 til og med utgangen av juni 2021 vil få forlenget gyldighet på grunn av Koronapandemien.
Viktig seier for like konkurransevilkår i transportnæringen
Statens vegvesen foreslo nylig en endring i yrkestransportloven og forslag til ny forskrift om overtredelsesgebyr. Forslagene gjelder i hovedsak brudd på kabotasjereglene. Målet er et fleksibelt og effektivt sanksjonssystem som stimulerer til overholdelse av yrkestransportlovgivningen. Det vil dempe konkurransevridningen mellom seriøse og useriøse aktører i næringen. – Vi anser dette som et stort steg på veien mot en viktig seier for NLF og alle andre som arbeider for like konkurransevilkår i transportnæringen, sier NLFs adm.dir. Geir A. Mo til YrkesBil. Les mer på yrkesbil:
- NLF og NHO positive til ny gebyrordning mot kabotasje (yrkesbil.no)
Kantslåtten i gang
Da er det bare å sakke farten og ta hensyn. Kantslåtten er i gang på fylkesvegene. Innlandet fylkeskommune gjennomfører inntil to runder med kantklipp i løpet av sommeren. Den første runden starter i perioden fra 20. mai til 23. juni, og skal være ferdig senest fem uker etter oppstart. Den andre runden gjøres i perioden 1. august til 15. september, melder innlandetfylke.no.
Spansk selskap skal bygge ut ny firefelts E6 mellom Storhove og Øyer
Spanske Obrascón Huarte Lain S.A (OHL) skal bygge ny E6 fra Storhove og nordover. Det vil gi store ringvirkninger for lokale entreprenører, mener utbygger Nye Veier AS. Enkelte tviler. NLF-medlem Lesja Bulldozerlag derimot, tror på nye E6-oppdrag: – Jeg er ikke skeptisk. Vi håper å få være med videre på E6-utbyggingen og er klar til å grave, sier daglig leder Ann-Kathrin Storhaug von Rappe til GD. Lesja Bulldozerlag har 40 ansatte og har vært involvert i E6-utbyggingen. Bedriften har aldri tidligere jobbet under en utenlandsk storentreprenør, men regner med nye E6-oppdrag. Det er planlagt byggestart rundt årsskiftet og ferdigstillelse i løpet av 2025. Strekningen er på 9,6 kilometer, inkludert ny toløps tunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg. Verdien på avtalen er på 1,4 milliarder kroner. Les hele pressemeldingen her:
Landsmøtet utsatt til oktober
NLFs landsmøte i 2020 ble utsatt til i år. Planen var å gjennomføre arrangementet 11. juni. Forbundsstyret vedtok denne uka å utsette landsmøtet enda en gang. Det er selvsagt gjeldende smittesituasjon, retningslinjer og anbefalinger som er årsaken til utsettelsen. Det er klart at det ikke vil være mulig for NLF å avholde et fysisk landsmøte på denne siden av sommeren noe sted i landet uten å komme i konflikt med lokal/regional eller nasjonale regler/anbefalinger. Vi satser på landsmøte 08.10.21!