Innspurt for Nasjonal Transportplan. Glede i Nord-Gudbrandsdal. Skuffelse i Vest-Oppland. Her kan du lese hele ukas nyhetsbrev!
Maratonløpet nærmer seg oppløpet. Fire år med diskusjoner om Nasjonal Transportplan skal ende opp med vedtak i Stortinget på mandag. Sist uke passerte NTP 2022-2033 transportkomitéen. Regjeringspartiene og Arbeiderpartiet ble samarbeidspartnere. Rammen utvides med 5,5 milliarder kroner. RV15 over Strynefjellet fikk full uttelling. Konvoien 30. mai gjorde kanskje utslaget. Etter mange års kamp er tunnelene og arm til Geiranger inne i NTP. Dermed tyder mye på at det blir bygging. Dagens veg brukes av mange av våre medlemmer. Dette er den dårligste inn i Innlandet. Verre gikk det med RV4 og E16. Fireren blir utvidet fra Mjøsbrua til Hunndalen, men ønsket om bedre veg helt til Oslo blir ikke med i NTP denne gangen. Det samme gjelder E16 Fagernes – Hande. 60 års kamp for ny trasé gjennom «hovedstaden i Valdres» var ikke nok. Politikk er et merkelig spill. Alle partiene var positive til E16 og RV4. Løsningene var ulike og når saken bankes i Stortinget mandag, tyder alt på at vegene ikke får omtale som utløser penger …
Under skjermdropp fra GDs førsteside der Strynefjelltunnelene fikk bunnkarakter. Link til artikler i GD, OA og Avisa Valdres:
https://media.lastebil.no/090/0000905662.pdf
NLF om NTP: - En plan med slalåm mellom ulike løsninger
Les mer på lastebil.no:
Regnefeil gjør RV4 mindre nyttig enn antatt, men utbygging fortsatt lønnsom
Retting av en feil fører til at RV4 degraderes fra «svært samfunnsnyttig» til «svakt samfunnsnyttig», opplyser samferdselsminister Knut Arild Hareide. Nye Veier AS og Statens vegvesen har oppdaget feilen i en såkalt linjekonstruksjonsmodul i transportmodellen som er benyttet for å kunne beregne samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Til tross for dette har RV4 fortsatt samfunnsnytte. Det er et sterkt krav om utbygging av «Industrivegen» fra Gjøvik til Oslo!
Noen få kjørte for fort – nå blir det lysregulering
Enkelte yrkessjåfører klarte ikke å respektere fartsgrensen i arbeidssonen på RV3 ved Hanestad. Etter flere nestenulykker på grunn av for høy fart, setter Statens vegvesen opp lysregulering i forbindelse med byggingen av ny Tingstadbekken bru. - Bilistene på RV3 kjører alt for fort gjennom anleggsområdet ved Tingstadbekken bru, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Vegar Antonsen. - Vi har prøvd med lavere fartsgrense, innsnevring av vegen og bruk av refleksmarkører som midtdeler, men farten går ikke ned og hindringene i vegen blir kjørt i filler. Dette setter livet til anleggsarbeiderne som jobber langs vegen i fare, sier han. Derfor innføres lysregulering gjennom anleggsområdet over en strekning på ca. 500 meter. Den står oppe på hverdager i arbeidstida mellom kl. 06 og 19. Lysene tas i bruk i neste uke og skal stå til slutten av oktober. Det er Gjermundshaug Anlegg AS som er entreprenør for brua.
Bommes fjernes på FV4 og FV255
Jubel i Søndre Land og Gausdal/Lillehammer! Det blir billigere å kjøre på FV34 mellom Grime og Vesleelva samt på FV255 fra Jørstad til Segelstad bru. Begge vegene ble åpnet i 2009. Bommene var planlagt fjernet i 2024. Regjeringspartiene og FrP ble i revidert nasjonalbudsjett enige om å betale lånene, slik bilistene kan kjøre gratis fra 1. juli i år. Daglig leder Arvid Grimstad i Sigurd og Ola Grimstad, sier at firmaet og kundene sparer en halv million kroner i bompenger på 48 biler. – Vi forsøker å viderefakturere, men det går ikke alltid, sier Arvid til gd.no.
Gass som drivstoff i lastebiltransporten - her kan du se opptak fra sendingen
Hva er status – hvordan ser fremtiden ut, hva må/bør være løsningen mot det grønne skiftet? Fikk du ikke med deg det digitale medlemsmøtet om gass som drivstoff? Gå inn her:
https://lastebil.no/Medlem/Lukket-medlemsomraade/Medlemsmoeter
FV33 - NLF Oslo & Akershus presser på for bedre veg
NLF Innlandet har i flere år jobbet for oppgradering av FV33 både i Valdres og fra Gjøvik til Minnesund. Nå får vi drahjelp fra våre venner lenger sør. NLF Oslo & Akershus har satt den elendige standarden på kartet. Vegen er den korteste mellom Minnesund og Gjøvik og blir mye bruk av tungbil-næringen. For kort tid siden opplevde vi igjen at deler av vegen gled ut og at vegen til Mjøsa var kortere enn de fleste av oss liker. Vi «sakser» fra region 1’s nyhetsbrev: Da regionsjef Bjerke og fylkesleder Jakhelln var i kontakt med fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (SP) rett før jul, sa han at de var klar over problemene, men at det ikke er noen rask og enkel løsning på saken. Det viste seg nemlig at store deler av fjellet man stedvis må borre seg gjennom, består av alunskifer. Fylkeskommunen hadde ikke penger til opprydding og nødvendig utbygging. NLF har imidlertid ikke sluppet saken og i en samtale med samme Skinnes nylig, bekreftet han at det skjer saker og ting i området. Fylkeskommunen har besluttet å utbedre veien i to etapper og har sendt reguleringsplanene til de berørte kommunene for godkjenning. Økonomien er fremdeles en utfordring, men utviklingen går nå i riktig retning. Skinnes bekrefter også at det vil gjøres utbedringer på veien og at dette arbeidet er i rask planlegging.
Her er noen enkle råd om hvordan du bruker veilister og digitale veikart
Har jeg lov til å kjøre denne vegen? Hvor høy er tunnelen? Er det begrensninger på brua?
Dette er noen av spørsmålene du kan finne svar på i vegkart.no. Der legger Statens vegvesen ut mye nyttig informasjon. Her er en enkel «bruksanvisning»:
Microsoft Word - Tips om bruk av veilister og digitalt veikart (dfox.com)
Nye forsinkelser for Randsfjordferga
Den gamle ferga har ligget i ro siden 6. april mens kaiene på Horn og Tangen i Gran blir bygget om. Etter planen skulle den vært i gang igjen fra 14. juni. Utfordringer med grunnforholdene gjør at fergepassasjerene må vente i nærmere en måned til. Når driften starter cirka 10 juli, blir det også begrensinger for tyngre kjøretøy. Leveransen av den nye båten er forsinket, pga. innreise-restriksjoner i forbindelse med pandemien. Dermed må den gamle ferga tilpasses de nye kaiene. Det betyr at den ikke tåler like stor last som før. Bilene må kjøre over ei rampe inn på ferga, for å utlikne høydeforskjellen mellom de nye kaiene og gamlebåten. Dermed kan kjøretøy som skal bruke ferga i denne perioden ikke veie mer enn 30 tonn. Det vil f.eks. si at en tom tømmerbil kan bruke ferga én vei, men med lass må den kjøre rundt fjorden. Den som venter på ….
Politiet har videopptak av dødsulykken på RV4 i Nittedal
En utenlandsk sjåfør er siktet etter den voldsomme kollisjonen mellom to vogntog i slutten av mai. En sjåfør fra Romerike omkom i ulykken. Videobilder viser at det utenlandske vogntoget kom over i feil kjørefelt. Føreren ligger fortsatt på sykehuset, men er blitt avhørt av politiet. Han er siktet for uaktsom kjøring. Siktelsen kan bli utvidet når tekniske rapporter er ferdige. - Vi vil forhåpentligvis få data fra blant annet ferdskriveren, slik at vi kan avlese blant annet farten før og under ulykken og om kjøre- og hviletid, sier Morten Hvattum i Lillestrøm politistasjonsdistrikt til Romerikes Blad.
Litauisk firma stoppet flere ganger for ulovlig kjøring i Norge
En litauisk varebil med tilhenger og uten løyve fikk både bruksforbud og ble anmeldt i onsdagens kontroll på Ånestad. 112 kjøretøy var innom kontrollplassen. De fleste hadde alt i orden, men fem fikk bruksforbud for manglende dokumenter, feilmerket farlig gods og tilfeller av manglende lastsikring, melder h-a.no.
Veglys skal gi bedre trafikksikkerhet langs RV15
Statens vegvesen setter opp veglys langs RV15 øst for Bismo i Skjåk. Arbeidene vil vare til midten av juli og skal gi bedre sikkerhet for små og store trafikanter.
Regler for beregning og utbetaling av feriepenger
Sommeren nærmer seg med stormskritt, og det betyr at feriepenger skal utbetales. Reglene for ferie og feriepenger skaper hodebry for mange. Hvordan beregnes for eksempel feriepenger? Når får jeg feriepengene utbetalt? Og hvordan er reglene for arbeidstakere over 60 år? Svarene finner du på Visma sin blogg: Regler for beregning og utbetaling av feriepenger
Riktig god helg!
Guttorm mobil: 957 74 761.
Epost: gt@lastebil.no
Hege kontortelefon: 468 74 725 . Epost: hag@lastebil.no