Her kan du blant annet lese om: Viktig melding til deg som bruker/skal bruke modulvogntog. Krangel om traséen kunne stoppet ny E6 forbi Lillehammer. Brødrene Dokken AS vant E16-kontrakt verdt 80 millioner Circle K ønsker tilbakemelding ved feil. Og omstridt plassering av nytt bygg utsatt. NLF på befaring.
Bilde fra testkjøring i Gudbrandsdalen i 2018. Foto: Guttorm Tysnes.
Innlandet fylkeskommune inviterte onsdag NHO og NLF til møte om modulvogntog på tømmervogntogvegnettet. Samferdselsavdelingen vurderer nå hvilke veger som kan åpnes for modulvogntog og 24 meter ordinære vogntog. Vi gjentok vårt krav om at alle tømmervogntogvegene bør kunne brukes av tilsvarende kjøretøy. Fylkeskommunen svarte «flest mulig». Næringsområder, omkjøringsveger og veier hjem til egen bedrift må etter vår oppfatning prioriteres. Alle våre ønsker blir nå kjørt gjennom et dataprogram. De viktigste punktene som vurderes er: Vegbredden bør være over seks meter, farlige svinger, framkommelighet i rundkjøringer, kryssløsninger og bruer, kjøring forbi skoler og kjøring i 30-soner.
Så kommer den viktige meldingen: Fylkeskommunen ønsker snarest mulig to-tre setninger om hvorfor denne strekningen bør åpnes. Gjerne også hvor mange modulvogntog som vil kjøre der. F.eks. «FV30 er omkjøringsveg for RV3 – brukes kun når RV3 er stengt». «FV WWvv. To kilometer for å kunne kjøre modulvogntogene hjem etter endt dag. Til sammen fire turer daglig.» «FV YYåå. Kjøring til Mølla. Seks modulvogntog hovedsakelig om natta. Blir tre færre turer i løpet av et døgn».
Dette er altså eksempler. Send epost eller SMS til gt@lastebil.no – 957 74 761 innen 22. juni kl. 15.
Stadig blir det meldt om at E6 er stengt fordi vilt har kommet seg innafor vilt- gjerdet på den nye strekninga mellom Frya og Sjoa. Fra 2017 har det kommet 11 elg, 39 rådyr og 2 hjort innenfor viltgjerdet i Sør-Fron kommune. Svein Dalseghagen fra viltnemnda i kommunen frykter for mer vilt i veiene fremover ettersom både elg og rådyr skal i gang med kalvingen, skriver GD. Særlig ved innkjøringen til Hundorptunellen i sør har det vært problemer. Statens vegvesen har gjort tiltak som gjør at det skal bli vanskeligere for dyr «å bruke» E6. Mest krevende er kryssområdet ved Circle K på Vinstra. Der er det bare selve vegen som ikke er gjerdet inn …
Saken har for lengst passert Stortinget. Nå er det reguleringsplanen som skal på høring. Men diskusjonene den siste tiden kunne stoppet både ny E6 forbi Lillehammer og utbedringer i Gudbrandsdalen. Nye Veier har prosjekter i kø som venter. En annen region hadde gladelig overtatt prioriteringen. Da kommunestyret torsdag behandlet ny E6, stemte 19 for forslaget om å vente med å sende reguleringsplan for ny motorvei ut på høring. Det fikk dermed ikke flertall. Vedtaket betyr at Lillehammer kommune sender ut reguleringsplanen fra Nye Veier for ny E6-trasé forbi Lillehammer på høring, med frist 5. september. Det var partiene MDG, Sp, SV og Rødt som ikke ønsket at det skal bygges ny firefelts motorvei gjennom naturreservatet Lågendeltaet. De foreslo i planutvalget at Lillehammer kommune skal be Nye Veier utarbeide et revidert forslag til reguleringsplan basert på det de kaller «nullalternativet».
NHO Innlandet, Lillehammer Næringsforening og Vegforum Innlandet skrev innlegg i GD foran det avgjørende kommunestyremøtet. Det kan du lese til slutt i ukens nyhetsbrev.
Tidligere i år signerte Brødrene Dokken kontrakten for drift av fylkesvegene i Valdres. Prisen var 280 millioner kroner fram til 2027. Nå har den lokale entreprenøren også sikret seg utbyggingen av E16 Turtnes – Øye for nærmere 80 millioner kroner. Arbeidene på den 3,2 kilometer lange strekningen starter i august. I tillegg til pris la Statens vegvesen spesielt vekt på trafikkavvikling, framdrift, sikkerhet, helse, arbeidsmiljø og klima. Brødrene Dokken skal blant annet sørge for at vegen blir 8,5 meter bred, får bedre bæreevne og kurvatur, bedre drenering, sikrere sideterreng og nytt dekke.
Circle K ønsker tilbakemelding ved feil
Opplever du problemer ved fylling av drivstoff hos Circle K? For eksempel håndtak som ikke fungerer, lekkasje fra pistolen eller ødelagte bøtter. Ta et bilde og send til Guttorm på 957 74 761. Circle K vil gjerne ha melding slik at feilen kan rettes snarest mulig. Dette var et av temaene vi nylig tok opp på lokalt samarbeidsmøte med Circle K.
Hvor skal det nye sykehjemmet i Moelv bygges? Midt i sentrum eller ved dagens sykehjem? Diskusjonene har vært harde. Flertallet i kommunestyret var i ferd med å velge en trang tomt i sentrum da NLF ble bedt om å stille opp på befaring. Semitrailerne som skal til nabotomta, der det ligger en trevarefabrikk, må kjøre trange svinger, opp bakker og ikke minst kloss inntil en barnehage for å komme fram. Stein Hesthagen viste at vegen er altfor trang. Det er heller ikke plass til gode utvidelser. Utvilsomt trafikkfarlig! Samtidig kom det en bekymringsmelding fra Trygg Trafikk og en utredning fra en advokat. Var prosessen lovlig? Kommunestyret valgte derfor å utsette plasseringen av sykehjemmet til etter ferien. Etter at de to ganger har sagt nei til befaring, skal politikerne snart se på forholdene med egne øyne.
Se Stein prøvekjøre mellom barnehagen og carportene: www.youtube.com/watch?v=MB3DiF_6Wjg
Stein Hesthagen kjører mellom carportene og gjerdet helt inntil Moelv Barnehage. Her blir det ny veg til trevarefabrikken. Kanskje litt bredere. Men det er ikke mye plass. Foto: GTysnes
I flere år har det vært en tvist mellom Hæhre Entreprenør AS og Statens vegvesen/Bane Nor, skriver Hamar Arbeiderblad. Selskapet bygde nesten 10 kilometer ny E6 mellom Minnesund og Kleverud samt fem kilometer med dobbeltspor. Kontrakten, som ble inngått i 2012, var på 1,8 milliarder kroner. Hæhre krevde opprinnelig ytterligere 775 millioner kroner da vegen var ferdig. Grunnforhold i Mjøsa, sjøfylling, endringer og masseoverskudd er det oppgitte årsakene.
Nylig kom dommen fra lagmannsretten: Hæhre får ikke penger. Tvert imot er det entreprenøren som må ut med penger. Flere av de omtvistede kravene var betalt underveis i prosjektet. Konsekvensen av den løpende betalingen er at Hæhre er dømt til å tilbakebetale ca. kr 32 mill. I tillegg er selskapet dømt til å delvis erstatte motpartens sakskostnader (16 millioner kroner).
Det er ikke kjent om dommen ankes til høyesterett.
Utslippene fra veitrafikk og annen transport ble redusert med henholdsvis 3,9 og 3,6 prosent fra 2019 til 2020, og var en stor bidragsyter til nedgangen.
Foreløpige tall fra SSB viser at klimagassutslippene totalt i Norge sank med 3,2 prosent i 2020 sammenlignet med 2019 til totalt 50 millioner tonn CO2. Dette skyldes blant annet driftsstans i olje- og gassutvinning, samt nedgang i bil- og flytrafikken. – Nedgangen i CO2-utslipp fra veitrafikken skyldes nok også utstrakt bruk av hjemmekontor og reiserestriksjoner, som gjorde at vi flyttet mindre på oss i 2020, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Når NLFs medlemsundersøkelser presenteres, er det alltid spennende å se hva våre medlemmer liker best. Vi får svar på en lang rekke spørsmål. I Innlandet merker vi oss at følgende tre er viktigst: Kollegahjelpen, advokathjelp og nyhetsbrevene. Vi har hatt mange ulykker her der Kollegahjelpen har bidratt. Det er fint at medlemmene setter pris på dette tilbudet. Advokatene skal være der når du trenger dem. Nyhetsbrevene tar en del tid og noen ganger lurer vi på om det er riktig prioritering av arbeidsuka. Svarene fra dere viser at vi bør fortsette med jevnlige oppdateringer. Takk for tilliten.
NLFs tjenester rangert etter viktighet. 1 meget uviktig. 6 meget viktig. De blå søylene er svarene fra region 2 – Innlandet.
I fjor ble det gjort en del arbeider på Hanor rasteplass langs FV24 i Nord-Odal. Dette er omtalt på: https://innlandetfylke.no/nyheter-forsiden/rasteplass-langs-fv-24-oppgradert.25723.aspx. Det gjenstår noe arbeider som skal gjøres nå før sommerferien. Rasteplassen vil derfor være stengt i cirka fire uker og åpnes igjen i begynnelsen av juli.
Vårt fantastiske kvalitetssystem KMV (Kvalitet og Miljø på Vei) er nå også på engelsk. Alt av dokumentasjon som kontrakter og lignende er oversatt.
Det kommer snart en egen app som også kan benyttes til hele KMV systemet på telefonen til ansatte. I løpet av kort tid blir det store forbedringer på vårt KMV system. I tillegg er systemet markedets billigste. Ta kontakt med Jørn på 90130866 eller jha@lastebil.no, han kan alt om systemet.
https://lastebil.no/Medlem/KMV-HMS2
Riktig god helg!
Guttorm mobil: 957 74 761.
Epost: gt@lastebil.no
Hege kontortelefon: 468 74 725 . Epost: hag@lastebil.no
Stopper framdriften på E6 forbi Lillehammer, kan konsekvensen bli mange års forsinkelse og at hele prosjektet rykker bakover i køen hos Nye Veier. Nye Veier mangler penger til andre prosjekt som står i kø, på Sørlandet, Telemark og i Trøndelag. Og, dette vil også kunne få følgekonsekvenser for E6 videre i Gudbrandsdalen fordi det står stille på Lillehammer. Vi frykter at forsinkelser og usikkerhet i Lillehammer kan føre til utfordringer med å få bygd ut E6 videre oppover Gudbrandsdalen.
God mobilitet handler om å binde bo- og arbeidsregioner sammen og at varer vi produserer skal raskt til markedene. Ny E6 vil gi betydelig forbedring i mobilitet og blir helt sentralt for jobb- og verdiskaping i Lillehammer, Lillehammerregionen og Innlandet.
I tillegg er det i forbindelse med ny sykehusstruktur besluttet at Lillehammer får/beholder et stort akuttsykehus. Vi har behov for trygge og raske «blodårer» inn mot nytt storsykehus. Med E6-utbygging mellom Moelv og Otta vil reisetiden bli redusert med 25-30 minutter fra Otta, Lesja, Dovre osv. Det er rett og slett ikke et alternativ å ikke få ny vei, med god og sikker avkjøring til Lillehammer by.
Og, det handler om trafikksikkerhet. E6 er en viktig arbeidsplass for svært mange, også næringslivet på Nordvestlandet og i Trøndelag. Trafikksikkerhet og framkommelighet betyr enormt mye. 4-felts veger med midtdeler, er den desidert beste løsningen med så stor trafikk som det er forbi Lillehammer.
Derfor er det avgjørende at framdriften nå ikke stopper opp og at vi sikrer oppstart, arbeidsplasser og utvikling.
Jon Kristiansen, NHO Innlandet
Guttorm Tysnes, Veiforum Innlandet
Eli Saastad, Lillehammer Næringsforening