NLF

Info fra NLF Innlandet i uke 25

Dato 25.06.21

Tungtransporten kjører for fort gjennom anleggsområdet på rv.3 i Østerdalen. Naboer frykter en alvorlig ulykke. Dette er en av sakene du kan lese om i ukas nyhetsbrev. Nye regler for kjøre- og hviletid samt økte satser både til sjåfør   og bileier fra 1. september, økonomisk kjøring gir færre ulykker, Nye veier anbefaler å bygge tre nye tunneler på E6 Øyer – Otta, effektive tunneldrivere fyrer siste salve i Kvamskleiva, Stian Brenden vant oppdrag på RV15 og høstseminar på Storefjell i oktober, er blant de andre meldingene.

Yrkessjåførene respekterer ikke 50-skiltet. Foto: AN Solvang. Yrkessjåførene respekterer ikke 50-skiltet. Foto: AN Solvang.

Må det skje en alvorlig ulykke før sjåførene forstår skiltet?

Lysregulering måtte til for å sikre anleggsarbeiderne som bygger ny Tingstadbekken bru på RV3 i Stor-Elvdal. Men når de ikke er på jobb, går trailertrafikken altfor fort. Norske transportører er minst like ille som utenlandske. Nabo Arne Nytrøen Solvang har sendt meg flere filmer som dokumenterer problemet. Denne uka var han på vegen og fikk knust frontruta på traktoren. Her er hans melding til vår bransje:                    

Må det gå liv på veganlegget her før trailere skjønner hva 50-skiltet betyr??? Skiltet står ikke der for moro skyld det er faktisk humpete og ujevnt der dem har bytta stikkrenner!! Møtte en nå som hadde 80 pluss over ei sånn renne som er bytta. Det løsna en stropp som traff meg og knuste frontruta!!! Hver eneste kveld etter 19.00 så kjører 80% av alle i 80-90 i 50 sona!!

Foto: Arne Nytrøen Solvang Foto: Arne Nytrøen Solvang

Transportkjøperen må ta større ansvar for trafikksikkerheten

Etter fire alvorlige ulykker i 2019 der vogntog var involvert, foreslo Statens Havarikommisjon at det ble opprettet en arbeidsgruppe bestående av bransjeorganisasjoner og myndigheter. Den skulle jobbe for å øke trafikksikkerhetsfokuset for transportkjøperne. Her er gruppas konkrete forslag:

  • Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for bestilling av transporttjenester. En samlet oversikt over slike bestemmelser må være lett tilgjengelig.
  • Kontrollmyndighetene gis økte og tilstrekkelige ressurser.
  • Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
  • Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerenes ansvar.
  • Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet ifm. bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
  • Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartementet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
  • Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.

Forslagene vil hver for seg, og kan også samlet, bidra til et sterkere søkelys på trafikksikkerhet ved bestilling av transporttjenester. Viseadm.dir. Jan Terje Mentzoni har vært NLFs representant i arbeidsgruppa. Les mer på NHO Logistikk og transports hjemmeside:

Ønsker sterkere fokus på trafikksikkerhet ved bestilling av transporttjenester (nholt.no)

 

Økonomisk kjøring gir færre ulykker

17 store transportbedrifter er med i en undersøkelse om sammenhengen mellom økonomisk kjøring og trafikksikkerhet. Rapporten fra de norske selskapene viser at godstransportsjåfører som kjører økonomisk har lavere ulykkesrisiko enn andre sjåfører. Les rapporten her:

Trafikksikkerhetseffekter av økonomisk kjøring i godstransport (ntb.no)

 

76 tonn på tømmerbilen og feil på sjåførkortet

Totalvekten var 76 tonn på 50 tonns veg. Dermed ble overlast-gebyret på 80.600 kroner. Tømmervogntoget ble stoppet i en mobil kontroll på RV25 i Elverumsområdet natt til lørdag.

I tillegg var det fire blankmønstrede drivhjul som ga et eget gebyr på 8.000 kroner.

- Sjåføren ble også anmeldt fordi det var «mismatch» mellom sjåfør og sjåførkort, sier er Jan Erik Nybroen fra Utekontrollen til tungt.no.

 Nye Veier anbefaler å bygge tre nye tunneler på E6 Øyer – Otta

Utbygging av det andre tunnelløpet i Øyertunnelen, ny tunnel gjennom Kleivberget, valg av tunnelkorridoren forbi Ringebu sentrum og tofeltsvei med utstrakt bruk av forbikjøringsfelt i begge retninger ligger til grunn i planprogrammet for utbyggingen av ca. 50 kilometer med trafikksikker E6 gjennom Gudbrandsdalen. Planprogrammet skal nå ut på høring i kommunene.

Les mer på Nye Veiers hjemmeside:

Nye Veier anbefaler å bygge tre nye tunneler på E6 Øyer – Otta | Nye Veier AS

Effektive tunneldrivere fyrer siste salve i Kvamskleiva  

Sju og en halv måned etter første spadestikk på ny E16 gjennom Kvamskleiva, ble det gjennomslag i Hugaviktunnelen onsdag 23. juni. Siden påske har Hæhre boret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.

- Folka i Hæhre er superflinke.  Vi har klart å holde tempoet oppe i veg-byggingen til tross for en tøff vinter med mye vær. Så langt har vi også unngått koronasmitte, sier byggeleder Edvin Rye i en melding fra Statens vegvesen.

En ting er uker med streng kulde. Kraftig vind med orkan i kastene førte også til problemer for vegbyggerne i Vang. Uværet skapte krøll for den 300 meter lange og ti meter dype siltgardina som skulle holde finstoffene på plass. Det førte til for høye verdier av finstoffer i Norsvinfjorden, og brefarge på Ryfossen.

- Hæhre monterte opp en ny gardin som tålte vind bedre. Det fikset problemet, sier Rye. - Når E16-trafikken kjører gjennom tunnelen og under den midlertidige E16 brua  i Hugavik,  får vi en effektiv anleggsvei hvor anleggstrafikken ikke kommer i konflikt med trafikken på E16, sier Rye.

Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det kan settes på trafikk gjennom Hugaviktunnelen. Den utsprengte tunnelen skal sikres ferdig og innredes med trafikksikkerhetsutstyr.

 

Prosjektleder Jan Lima i Hæhre og byggeleder Edvin Rye markerer gjennomslag i tunnelen i Kvamskleiva. Foto: Statens vegvesen. Prosjektleder Jan Lima i Hæhre og byggeleder Edvin Rye markerer gjennomslag i tunnelen i Kvamskleiva. Foto: Statens vegvesen.

Stian Brenden vant oppdrag på RV15

I august starter Stian Brenden Maskinservice AS jobben med å rette ut og breddeutvide RV15 mellom Billingen og Nysætre. Seks entreprenører konkurrerte om å gjøre RV15 vest for bommen ved Billingen i Skjåk mer trafikksikker. I begynnelsen av august starter Stian Brenden Maskinservice AS med å rette ut kurven. Seinest 20. oktober skal de være ferdig, og trafikantene kan kjøre på en ny og tryggere vegstrekning. Hvis alt går etter planen, starter arbeidet med å breddeutvide eksisterende veg til 8,5 meter i løpet av høsten, med ferdigstillelse neste sommer. Kontrakten er på 22 millioner kroner.

 

Velkommen som medlemmer

Vi ønsker TTS Agro AS fra Tangen og Ja-Flyttebyrå AS fra Elverum velkommen som medlemmer i NLF. Emil Andreas Monsen Johansen er eier og daglig leder i TTS Agro AS. Fredrik Nybråten har samme roller i Ja-Flyttebyrå AS.

 

Høstseminar på Storefjell 22-24.  oktober

NLF Innlandet, Østfold, Akershus, Oslo og Buskerud ønsker velkommen til felles høstseminar på Storefjell. Fra 22. til 24. oktober samler vi 500 lastebilvenner til faglig program, utstilling og sosialt samvær. Forbehold om korona-utviklingen. Mer info kommer etter ferien! 

 

FV33 nord for Feiring stenges i tre uker

Melding fra Hadeland Maskindrift:  FV33 Mellom Minnesund og Gjøvik vil bli helstengt nord for tettstedet Feiring. Vegen vil bli stengt fra 27/6-21 klokken 22:00 og frem til 18/7-21 klokken 22:00

Det vil i dette tidsrommet ikke være mulig å passere arbeidsområdet.  Årsaken:

Det er en undergraving i veibanen, slik at entreprenøren må fjerne det meste av veien og støpe opp nytt veifundament. Veikroppen vil derfor være helt eller delvis fjernet i perioder under byggingen.

 

Merk deg strengere straff for kjøre- og hviletidsbrudd fra 1. september

Fra 1. september økes gebyrene for brudd på kjøre- og hviletid. Det er også bestemt at transportbedriften kan straffes for mindre brudd.  Forskriften om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikkloven innskjerpes. Arbeidsgiverne må følge enda bedre med. Kanskje det er smart å bruke NLFs tilbud Tacho Online? Her er et eksempel om kjøretider fra kapittel 3 paragraf 11:

Foretaket og fører kan ilegges overtredelsesgebyr for følgende overtredelser:

  1. Overskridelse av daglig kjøretid på 9 timer, der det ikke er tillatt å forlenge kjøretiden til 10 timer, for kjøringen fra og med 10 timer til 11 timer. Fører: 1 000 kr. Foretak: 2 000 kr.
  2. Overskridelse av daglig kjøretid på 10 timer, der det er tillatt å forlenge kjøretiden til 10 timer, for kjøringen fra og med 11 timer til 12 timer.  Fører: 1 000 kr. Foretak: 2 000 kr.
  3. Overskridelse av ukentlig kjøretid på over 56 timer, for kjøringen fra og med 60 timer til 65 timer. Fører: 2 000 kr. Foretak: 4 000 kr.
  4. Overskridelse av samlet kjøretid i løpet av to påfølgende uker på over 90 timer, for kjøringen fra og med 100 timer til 105 timer. Fører: 2 000 kr. Foretak: 4 000 kr.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-03-26-963?q=kj%C3%B8re%20og%20hviletid#KAPITTEL_3

 

Tacho Online – et godt utprøvd dansk system for å analysere kjøre- og hviletid

Tacho Online er i Norge kun tilgjengelig for NLF-medlemmer. Systemet analyser og rapporterer om brudd på kjøre- og hviletid samt arbeidstid. Vi samler inn og lagrer dataene dine fra sjåførkortet og fartsskriveren for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll.  Det som skiller Tacho Online (TO) fra andre tilsvarende systemer er at TO analyserer og sender avviksrapportene automatisk når en fil fra fartsskriveren mottas.
Videre rapporterer TO ukentlig til deg i en epost om hva som må gjøres for at alt skal være OK. Du får også flere andre nyttige tips. Kontakt Jone Klingsheim jk@lastebil.no / 468 58 140 for en uforpliktende prat. Han kan alt om systemet og kjøre-/hviletid.

https://media.lastebil.no/090/0000903542.pdf

 

Gode sommertips fra If  

Sommeren står for tur og i år som i fjor blir det nok mange som skal feriere hjemme i vårt vakre og langstrakte land. I fjor så vi at dette medførte til flere biler på veiene, lange køer og økt stress, og en del bilister som kanskje ikke har kjørt bil jevnlig på en stund. I den forbindelse vil vi i If gjerne dele noen enkle råd med dere.

 

  • Ikke forvent at alle bilister har et forhold til eller kjennskap til en lastebil sine utfordringer i trafikken vedrørende sikt, blindsoner, svingradius osv. Vær ekstra oppmerksom i slike situasjoner denne sommeren, så kan du forhåpentligvis unngå en irriterende skade.
  • Ta deg god tid og ikke stress. Med økt trafikk på veiene kan stressnivået til de enkelte trafikantene øke. Ved å beholde roen og ta deg tid vil du få en bedre arbeidsdag selv om det kan være kø.
  • Spesielt ved avkjøring fra ferger ser vi det kan oppstå situasjoner mellom privatbilister og lastebiler. Her er det beste rådet å ta seg god tid og la andre slippe ut før du selv velger å kjøre ut av fergen. De 2-3 minuttene du må stå ekstra for å la andre parallelle kjørefelt få kjøre ut kan unngå en ubehagelig situasjon. Husk på at det er de generelle trafikkreglene som gjelder selv om fergemannskapet dirigerer trafikken.

 Dersom du har planer om en privat reise ut av landet denne sommeren er det disse reglene som gjelder for europeiske reiseforsikring:

Reiseforsikringen er gyldig på reiser til alle land i EU, Schengen og Storbritannia. Forsikringen er gyldig både for vaksinerte og ikke-vaksinerte, også om du skulle bli smittet av Korona på reisen.  For reiser til land utenfor disse områdene er det Utenriksdepartementet sine reiseråd som ligger til grunn for om reiseforsikringen er gyldig eller ikke, og om forsikringen omfatter avbestilling av reisen. Vær oppmerksom på at ting kan endre seg og vi oppfordrer dere til å sjekke nettsiden vår for siste oppdatering før du foretar bestilling.                                                                                                                  Les mer her: Koronaviruset | Hva dekker reiseforsikringen | If Forsikring

 Uavhengig i om reiseforsikringen er gyldig i landet du skal til omfatter den ikke merutgifter i forbindelse med:

  • Innreisenekt eller karanteneplikt ved innreise som følge av utenlandske myndigheters retningslinjer. For eksempel mangelfull dokumentasjon, karanteneplikt som følge av at man ikke er vaksinert, høyt smittetrykk eller muterte virus i Norge.
  • Innreisekarantene når du ankommer Norge.

Vi er tilgjengelig for å hjelpe dere hele sommeren, enten om du trenger hjelp med private forsikringer, eller bedriftens forsikringer.

Ønsker dere en flott og trygg sommer!

               

Vennlig hilsen Sindre Svenheim  - Serviceansvarlig NLF

 

 

 

 

 

Riktig god helg!

 

Guttorm mobil: 957 74 761.

 Epost: gt@lastebil.no

Hege kontortelefon: 468 74 725 .  Epost: hag@lastebil.no