Statsbudsjettet: – Dårlige veger vil bli enda dårligere i 2023

Publisert 11.10.22

Regionsjef, Guttorm Tysnes, har forståelse for at det er utfordrende tider, men han det likevel er svært skuffende at regjeringen ikke bevilger mer penger direkte til fylkesvegene.  

ETTERSLEP: Regionsjef, Guttorm Tysnes, påpeker at det skjer mange ulykker langs fylkesveien og at vedlikeholdsetterslepet er enormt. Foto: NRK/skjermdump ETTERSLEP: Regionsjef, Guttorm Tysnes, påpeker at det skjer mange ulykker langs fylkesveien og at vedlikeholdsetterslepet er enormt. Foto: NRK/skjermdump

Region 2 Innlandet: 

– På fylkesvegene skjer det mange alvorlige ulykker. Vedlikeholdsetterslepet er enormt. I Innlandet alene, ligger dette på rundt fem milliarder kroner.  Fylkeskommunen klarer ikke dette løftet alene. Det betyr at dårlige veger bli enda dårligere i 2023, eller med andre ord; «huset råtner på grunnmuren», sier Tysnes.   

Riksvegene som forventet 

En stor andel av Riks- og Europavegene i Innlandet er overført til Nye veger. Selskapet har fått mange nye veger uten at potten har økt. Anleggskostnadene har derimot økt kraftig det siste året.  

– Vi er derfor bekymret for utbyggingene av Nye vegers prosjekter. Her vil utvilsomt flere viktige strekninger måtte vente lenge på gravemaskinene, sier Tysnes.   

Samtidig mener han at det var både ventet og gledelig at E6 legges opp til byggestart på strekningen Storhove-Øyer i 2023, og at det planlegges motorvegstandard fra Moelv og nordover.  

– Forhåpentligvis blir det en avklaring rundt innsigelser og kostnader, slik at utbyggingen kommer i gang neste år, sier Tysnes. 

Når det er sagt, understrekes det at dette er det eneste prosjektet til Ny veger i Innlandet som er med i neste års statsbudsjett.  

Statens vegvesen 

Videre pekes det på at E16 Kvamskleiva, RV4 Roa-Gran og Lygnebakken, som forventet, er prosjekter som er ferdige eller godt i gang. Samtidig understrekes det at det ikke er satt av midler til Vest-Opplands viktigste veg, Rv4 Gjøvik-Oslo. 

Utbyggingsprosjekter i Østerdalen og Valdres er i innspurten på inneværende etapper. Statens vegvesen har valset at det mangler penger til neste runde og de siste 4,8 kilometerne i Valdres.  

– For E16 er statsbudsjettet som legges fram om et år, svært viktig. Da må det blir penger til fullføring, mener Tysnes.  

Utover dette, mener regionsjefen at det er gledelig at det bygges ny bru over Tunna og at vegen legges i en ny trase der.  

– NLF har hatt med både statsråd Solvik Olsen og flere statssekretærer på befaring.  Å bli kvitt den farlige vegen ved Lonåsen og dagens bru, har stått høyt oppe på prioriteringslisten. Vi har også fått bekreftet at arbeidene vil starte på strekningen Evenstad-Imsroa, hvor de svært krevende Messeltsvingene blant annet ligger, sier Tysnes.    

Ellers er det utbedringstiltak både på RV15 og E136 - mesteparten på den andre siden av fylkesgrensene. Det vil også Innlandets bilister ha glede av. 

1,3 milliarder i reduksjon på dieselavgifter = symbolpolitikk 

Til slutt mener Tysnes at det marginale avgiftskuttet på diesel er en symbol-lettelse som ikke monner for transport-bransjen og «vanlige folk».  

– Ekstremt høye drivstoff rammer distrikts-Norge hardt. Det er derfor skuffende at regjeringen ikke gjør mer på dette feltet, avslutter Tysnes.