NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 20/24

Dato 16.05.24
Husk å fornye løyver - se nyhetsbrevet Husk å fornye løyver - se nyhetsbrevet

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

NÅ SVIR GEBYRENE ETTER ULOVLIG KABOTASJE

Tirsdag var utekontrollen i Agder igjen på plass. Og jeg må si at nå begynner det å bli avskrekkende med ulovlig kabotasje. At man også blir «låst fast» til overlast er betalt på et utenlandsk kjøretøy er et godt steg i retning av likere konkurransevilkår. Her er utdrag fra rapporten til Statens vegvesen:

«I dag har det vært kontroll tunge kjøretøy og varebiler både på kontrollstasjonen på Rige og i Flekkefjord.

I Flekkefjord fikk et utenlandsk kjøretøy gebyr og bruksforbud siden det var for tungt, gebyret på 6200 kr ble betalt på stedet.

Et kjøretøy drev ulovlig kabotasje og fikk 60 000 kr i gebyr, kjøretøyet ble påsatt hjullås til gebyret er betalt, dette kjøretøyet manglet også elektronisk betalingsenhet (bombrikke) og fikk 8000 kr i gebyr for det. En fører fikk advarsel for feil på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

På Rige måtte to kjøretøy som fraktet stål sikre lasten bedre før videre kjøring, den ene hadde fått plassert lasten feil og fikk 4700 kr i overlastgebyr, siden den var utenlandsk måtte gebyret betales på stedet».

 

LITT OM BOMPENGER I RYFAST

I vedlagte skriv fra Samferdselsministeren til Transport og kommunikasjonskomitéen på Stortinget ser vi Statsrådens trekker han fram forskjellen mellom tunge og lette kjøretøy i Ryfast. Statsråden skriver:

 

Ser vi dette opp mot de reelle prisene som vi har fått fra Kolumbus ser bildet veldig annerledes ut.

Pris Tau ferja 2019 Pris Tau ferja 2019

Som du ser, er prisene oppgitt i tabellen fra Columbus fra 2019 det året Ryfast åpnet. Statsråden viser til at de tyngste kjøretøyene i 2024 kroner er 1.590 kroner. Nå aldri ferje blitt målt etter tyngde, men han mener sikkert lengde. De lengste bilene i 2019 var 22 meter +. Prisen var ifølge pristabellen til Columbus 936 kroner. I den tiden hadde vi 40% rabatt.

Lengde Pris uten rabatt 2019 Rabatt 40% Reel pris 2019 Pris Ryfast i dag
22 meter 936 374 562 580
17 meter 739 297 443 580
12 meter 558 223 335 580

 

Tau ferje er blitt dyrere for alle biler i dag kontra prisene på ferje i 2019 (ikke prisjustert til 2024 priser). Aller størst er prisøkningen på mindre lastebiler i og med at alle i takstgruppe 2 betaler det samme i Ryfast i dag.

https://media.lastebil.no/public/Fra_Samferdselsdepartementet_ang._reduksjon_pris_Ryfast_mars_24.pdf

 

Vi har hatt en dialog med statssekretær Tom Kalsås om saken. Han er tydelig på at svarbrevet til Stortinget kun beskriver ulike mulige grep, men at dette ikke er foreslått av Samferdselsdepartementet. Skal dette eventuelt bli aktuelt, må lokale myndigheter foreslå det. Han sier også at begrepet «de tyngste kjøretøyene» ikke kan forstås som at Samferdselsdepartementet tror at betaling har vært basert på tyngde.

NLF Rogaland mener at det er ingen grunn til at tunge kjøretøy skal betale større bompengeandel enn vi allerede gjør. Her må det lenger nedbetaling eller statlige midler til om det skal bli endringer.

 

UTLENDINGER ER DÅRLIGE BETALERE AV BOMPENGER

Dette gjelder ikke tunge kjøretøy. I og med at de er påbudt med bombrikke løser det seg stort sett. Det er personbilene som sniker seg unna. Det var over 9 millioner bompasseringer i 2022 som aldri ble betalt. Dette hadde vært et godt tilskudd til bomselskapene. Den lave betalingsgraden skyldes manglende tilgang på kjøretøyregistre i utlandet.

EETS-direktivet skal regulere elektroniske bompengesystemer og tilrettelegge for utveksling av opplysninger mellom landene. Det må først godkjennes i EØS.

 

MÅ DU BYTTE SKRIVER FOR INTERNASJONAL TRANSPORTER?

Forordning (EU) 2020/1054 fra Europaparlamentet og Rådet har bestemt at alle biler som kjører i et annet land enn der de er registrert, må få på plass den nyeste typen av smarte fartsskrivere, G2V2.

Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige.

De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.

Hvis du har en gammel type fartsskriver, enten analog eller digital, og driver med internasjonal transport, må du ha byttet den innen utgangen av 31. desember 2024.

Hvis du allerede har den første smarte versjonen, G2V1, har du litt mer tid på deg til å bytte. Fristen er satt til 18. august 2025.

Fristene som er satt, er endelige, og det skal være nok fartsskrivere på lager for tiden. Det vil derfor være lurt å planlegge skifte av fartsskriver i forbindelse med annet servicearbeid og ikke vente helt opp mot fristen. Da vil det være fare for å måtte stå i kø for ny fartsskriver.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Nye-krav-til-fartsskrivere-ved-internasjonal-transport

 

NYE LØYVER – DET HASTER NÅ OG DET BLIR INGEN UTSETTELSE DENNE GANGEN

Fristen nærmer seg. Hvis du kjører med et gammelt, rødt løyve etter 1. januar 2025, kan du få opptil 60.000 kroner i bot! Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Alle lastebileiere som kun har transport i Norge, må ha felleskapsløyve fra nyttår. Sett i gang prosessen alt nå. Når det nærmer seg jul, kan det bli lang ventetid. Husk at når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.

Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet. Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder.

Når du mottar nytt fellesskapsløyve, må du sjekke utløpsdatoen. F.eks. hvis du har meldt nasjonale løyver tapt, får du kun nytt felleskapsløyve til 1. januar 2025. Søknadsskjema med mer informasjon:

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/yrkestransport/transportloyve/soknad-om-fellesskapsloyve-for-gods-og-eller-turvogntransport-bokmal.pdf

Dette var den første saken i onsdagens digitale medlemsmøte. Se opptak og lær mer fra ca 17 min:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Medlemsmoete-8.mai

 

AKSELLØFTSAKEN

Har Statens vegvesen innført en ny praksis om akselløft? Enkelte saker de siste åra kan tyde på det. Nylig falt en dom i en slik sak – etter at den har vært behandlet i tre rettsinstanser. Kjennelsen er ikke rettskraftig, men NLF-advokat Robert Aksnes tror ikke den blir anket.

Et modulvogntog ble vinket inn til vektkontroll med løftbar aksling oppe. Sjåføren ville senke akslingen, men fikk ikke lov til det. Bedriften fikk et gebyr på 57.000 kroner.

Statens vegvesen viste til et EU-direktiv og mente at det ikke var lov til å løfte akslingen før man hadde begynt å spinne – og at den skulle senkes når vogntoget ikke spant lenger.

Akselløft er et tiltak for å komme fram når det er glatt. Robert Aksnes viste i retten blant annet til diskusjonen om «godkjenningsdirektivet» i 2012. Da trykket NLF sterkt på for at den tidligere praksisen skulle fortsette. Omkampen de siste åra, har gitt NLF-advokatene en ny seier.

I kjennelsen står det nå at det er en særegen norsk forvaltningspraksis som tillater akselløft. Det gjelder selvsagt for å komme fram på kortere strekninger.

 

KJØP OG SALG AV LASTEBIL

Investering i lastebil, enten ny eller brukt, med eller uten påbygg, kan være en kompleks oppgave. Nå gir NLF ut en ny standard som skal hjelpe til med at kjøpet skal gå riktig for seg i tillegg til å gi kjøper, billeverandør, produsent og påbygger innsikt i ansvarsfordelingen under en kjøpsprosess. 

Du finner veilederen her:

https://media.lastebil.no/public/NLF-STANDARD_kjop-salg_av_lastebiler.pdf

 

KURS OG KOMPETANSEPORTAL FOR ARBEIDSVARSLING

13. mai lanserer Statens vegvesen en ny kurs- og kompetanseportal for arbeidsvarsling og vinterdrift.

På denne nettsiden portalen finner du mer informasjon om løsningen:

http://kurskomp.vegvesen.no/

 

KAMPANJE FRA WASHTEAM PÅ VASKEKJEMI

Washteam er et selskap med mange års erfaring. Våre ansatte har vært i bransjen siden 1983 og har masse erfaring og god kunnskap om vaskeutstyr.

Vi er lokalisert med kontor og lager i Sørlandsparken, Kristiansand og dekker store deler av Sør- Norge.

Hovedfokuset vårt er vaskeutstyr/ vaskehaller og vaskekjemi.

Om din bedrift ønsker å ta en liten vaskeprat og se på gode løsninger er det bare å ta kontakt med Morten eller Hans.

Morten Håland                             Hans Almedal

Tlf. 482 75 090                              Tlf. 908 56 200

morten@washteam.no         hans@washteam.no

Se kampanjen her:

https://media.lastebil.no/public/Kampanje_NLF_2024%20med%20pris_washteam.pdf

Washteam boys Washteam boys

 

ROGFAST

Nå er hele Kvitsøy-tunnelen ferdig asfaltert. «Kjør» de 3,5 kilometerne «minutt for minutt», redigert raskere enn fartsgrensen tillater. Ned og opp i Kvitsøy-tunnelen.

https://www.facebook.com/e39rogfast

 

LØNNSOPPGJØRET 2024

Vi kjenner enda ikke til hvilke krav arbeidstakersida vil bringe til bords i våre forhandlinger, men det er ingen tvil om at de vil bli krevende.

Norges Lastebileier-Forbund, NHO Logistikk og Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har satt av tid til forhandlinger mellom partene den 3. og 4. juni.

 

Det ser ut som været blir fantastisk på Sør- og Vestlandet i morgen. Ha en fin nasjonaldag og en god langhelg.

 

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.regjeringen.no/contentassets/1f3c2b9d2674457d9adfabfb216d2a5d/22-april/svar-pa-sporsmal-4.pdf

https://akeritidning.se/sv/nyheter/halva-energiatgangen-ellastbil-i-landsvagstest

https://www.regjeringen.no/contentassets/1f3c2b9d2674457d9adfabfb216d2a5d/22-april/svar-pa-sporsmal-3.pdf