NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 22 / 2025

Dato 29.05.25
Se gjennom filmen om risikoklassifisering Se gjennom filmen om risikoklassifisering

NLF Rogaland og Agder sender regelmessig ut informasjon som vi mener er aktuelt stoff for medlemmene i regionen. Det kan vil være deler av informasjonen som er relevant for andre enn bare lastebileiere. Du finner informasjon om næringsrelaterte saker som er lokale, nasjonale og internasjonale.  

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

DENNE VIDEOEN OM RISIKOKLASSIFISERING ANBEFALER VI PÅ DET STERKESTE AT DU OG ALLE DINE ANSATTE SJÅFØRER SER

Ønsker du å bli vinket forbi utekontrollen?
Ingen ønsker bruke mer tid en høyst nødvendig på en kontroll. Er du i «grønn sone» blir du vinket videre. Er du i «rød sone» blir du stoppet hver gang. I dette kurset kan du se hvordan du har desidert største sjanse for å ligge i den «grønne sonen» og bare bli vinket videre av utekontrollen.

Risikoklassifiseringen skal bidra til at kontrollørene bruker tiden sin på kjøretøy / firmaer som ligger i «gul og rød sone». De som har alt i orden og er i «grønn sone» vil oppleve at de sjeldnere trenger å bruke tid på utvidet kontroll. 

Nytt minikurs fra NLF skolen: Risikoklassifisering – bruk poengene klokt!

Gebyrer for brudd på kjøre- og hviletidsreglene er ikke nytt, men i dette kurset går vi dypere inn i hvor grensene faktisk går – og hvordan selv mindre overtredelser kan påvirke selskapets risikoprofil. 

Du får også en introduksjon til ERRU-systemet (European Register of Road Transport Undertakings) og viser deg hvordan utvelgelseskriteriene for kontroll fungerer, slik at du kan rette innsatsen mot det som gir størst gevinst. 

Mer om kurset:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Nytt-minikurs-fra-NLF-skolen-Risikoklassifisering-bruk-poengene-klokt

Og her treffer du kurset med Jone på film med grundig informasjon om hvordan du håndterer det nye risikoklassifiserings systemet. Kurset tar 16 minutter og 17 sekunder:

https://lastebil.no/Aktuelt/Digitale-sendinger/NLF-skolen-ERRU

 

KABOTASJE – LOVLIG ELLER ULOVLIG, TINE?
Denne uken har det vært stor medieoppmerksomhet rundt TINEs bruk av utenlandske transportører. Deler av selskapets transporttjenester i Norge utføres nå av et dansk internasjonalt firma som ikke har en avdeling med løyve i Norge.

Jeg skal ikke ta stilling til hvorvidt kabotasjen TINE benytter seg av er lovlig – det er et komplekst spørsmål vi skal gå grundigere inn i på sikt. Men én ting er klart: Dette fortjener oppmerksomhet.

La oss se på hvordan TINE selv omtaler seg:

Bygger merkevarer – på norsk
TINE er en av Norges største og mest betydningsfulle merkevarebyggere. Målrettet satsing på produktutvikling har gitt TINE en unik posisjon hos norske forbrukere.
(Kilde: https://www.tine.no/om-tine/merkevareleverand%C3%B8ren/bygger-merkevarer-p%C3%A5-norsk)

Når et selskap som profilerer seg så sterkt på det norske, samtidig outsourcer deler av verdikjeden til utlandet, er det ikke rart det reageres. Det handler ikke bare om kabotasjeregelverket – dette handler om omdømme, samfunnsansvar og tillit.

TINEs valg av en utenlandsk transportør kan på kort sikt virke økonomisk fornuftig for selskapet. Men langsiktig er det neppe lurt. Dette valget – og den påfølgende debatten – vil skade omdømmet til en virksomhet som hevder å være «norsk tvers gjennom». Hele opplegget lukter rett og slett litt sur melk.

Norge har en rekke dyktige, profesjonelle transportører. Mange av disse kjører for TINE i dag med en fantastisk kvalitet. Våre medlemmer kjører på gårder og henter inn melk, mellom meierier og ut i butikken med melk. Det finnes både kapasitet og kvalitet an mass her hjemme. Derfor bør TINE velge norsk, vi kunder velger ofte norsk når vi kan. Vi lever i en norsk økonomi, og TINE – som et samvirkeforetak eid av rundt 11 000 norske melkeprodusenter – har et spesielt ansvar.

Hvis TINE bygger merkevaren sin på det norske, burde også hele verdikjeden i Norge– inkludert transporten – være norsk.

 

VI VIL HA TILGANG TIL KOLLEKTIVFELTET

Alle fordelene el-biler i Norge har hatt må sies å være en suksess i forhold til antall biler. Om det har vært lurt økonomisk er en annen sak. I alle fall har måloppnåelsen vært god. Det selges nesten ikke fossile personbiler lenger.

I Asker og Bærum var nok en av de aller viktigste, om ikke den viktigste, fordelen at man fikk bruke kollektivfeltet inn og ut av Oslo. Når nå el-bilsalget er godt over 90% er det ikke hensiktsmessig å bruke kollektivfeltet for å oppnå mer el-bil salg.

Nå er det på tide å tenke på samfunnsnytten av god flyt i næringstrafikken. La alle lastebiler få tilgang til kollektivfeltet. Det er ikke hensiktsmessig å kun la de elektriske og de på gass få tilgang enda. Nå må alle lastebiler få tilgang. ENOVA og andre økonomiske ordninger må være med å drive det grønne skiftet i næringen.

I en høring som nettopp har blitt levert er NLF og NHO tydelige på å gi tilgang til lastebiler i kollektivfeltet. Dette kan spare samfunnet for enorme summer. Så kan det heller tas en vurdering hvert 5. år eller lignede for å se på om de ønskede målene blir nådd.

Dette er det tiltaket som på kort sikt vil redusere CO2 utslippene mest. Vi gjorder flere tester i 2019 mellom Vige – Breimyr i Kristiansand. En strekning på 9.8 km. med et vogntog med totalvekt på 43,3 dvs 26 tonn nyttelast. Dette ble gjort i og utenfor rushtid.

Dieselforbruket økte med 70% og tidsforbruket med 161% i rushtiden. Snitthastigheten sank fra 65 kmt til 25 kmt. Dette viser potensialet for utslippsreduksjon og økt samfunnsnytte som følge av reduserte køkostnader.

https://www.yrkesbil.no/kollektivtrafikk-nho-transport-og-logistikk-norges-lastebileier-forbund/krever-adgang-for-mer-enn-nullutslipp-i-kollektivfeltet/4137920

 

DET NÆRMER SEG NY DØGNHVILEPLASS LANGS RV9 / FV42

Det meldes om litt forsinkelser på døgnhvileplassen ved Evje / Setesdal trafikkstasjon grunnet regulering av ny vei.

Arbeidet er likevel godt i gang og ventes ferdig i høst.
Her blir det ladeplasser for tunge kjøretøy og 12 parkeringsplasser til døgnhvile.

Det er allerede bygd fine toalett og dusjfasiliteter. Det er kort vei til nærmeste bensinstasjon med kafe og butikk. Det er ikke lange spaserturen til sentrum.

Så dette blir bra. Vi setter pris på arbeidet Vegvesenet har gjort i «indre bygder» for å styrke døgnhvile kapasiteten. Plassen Åmli langs RV41 er også i framdrift.

Toaletter på plass på Evje Toaletter på plass på Evje

 

BOMPENGER E39

Det står en artikkel i Fe’vennen i dag ang. bompenger på E39:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Xj1V1x/hele-historien-om-en-halvferdig-vei

Vi har vært i kontakt med Fylkesordfører Arne Thomassen og opposisjonsleder Gro Bråten i dag. Vi ville ha svar på et par av utsagnene som var omtalt i artikkelen:

  1. «Fylkeskommunen har allerede varslet at de ønsker å gjøre den gamle veien smalere. For eksempel ved å gjøre et av feltene om til sykkelvei. Da blir den mindre attraktiv».

Mener dere å gjøre det ene feltet på gamleveien om til sykkelfelt?

  1. «En annen løsning kan være å ta fram igjen planene om bom på lokalveien Kristiansand – Søgne. En mulighet er at lokaltrafikken kjører gratis. En annen er at det kun er tungtrafikken som skal betale».

             Er dette en aktuell problemstilling for dere at det kun er tungtrafikken som skal betale på gamleveien?

Svaret var NEI på begge spørsmålene til Thomassen og Bråten.

De varsler også nytt møte med Statsråden om saken.

Gro B og Arne T på besøk hos NLF i andre anledninger Gro B og Arne T på besøk hos NLF i andre anledninger

 

BOMPENGE KALKULATOR – NÅ OGSÅ MED BIOGASS

Flere organisasjoner inkludert NLF har jobbet og jobber med å få fritak for biogass i bompakker rundt i landet. Dette er en seig materie for å si det mildt.

Det er innført et generelt bompengefritak for tunge gasskjøretøy fra Regjeringen, men lokale vedtak for hvert enkelt bomprosjekt kreves for fritaket. Av 374 bomprosjekter her i landet har 160 gitt fritak. Det vil si at det er 214 som ikke gir fritak.

Vi har tatt saken opp med Agder og Rogaland Fylkeskommune. Her kreves det lokale vedtak.

Det er laget en bompengekalkulator for hele landet der nå biogass nå er inkludert. Du finner kalkulatoren her, og vi arbeider sammen med mange andre for videre fritak i hele landet.

https://autosync.no/privat/bompengekalkulator/

 

KJØREFELTSIGNAL INSTALLERES I BYFJORD- OG MASTRAFJORDTUNNELEN

Trafikanter på E39 nord for Stavanger har lenge ønsket muligheter for å holde Byfjord- og Mastrafjordtunnelen åpne ved trafikkulykker, ettersom det er tre felt tunnelløpene. Den muligheten kommer nå, med kjørefeltsignal fjernstyrt fra Vegtrafikksentralen.

NLF Rogaland har vært blant de som har arbeidet med denne saken lenge.

Det er egentlig helt utrolig at det ikke har skjedd noe her tidligere. Vi vet ikke hvor mange millioner av samfunnsnytte som har «gått opp i kø» i disse tunnelene. Her har også politikere, næringsforening og andre vært inne i bildet. Så dette har vi ventet på skikkelig lenge.

Da skal vi la historie være historie, men vi må få lov til å reflektere over hvorfor en innlysende ide skal ta så sabla lang tid.

Prosjektet starter i midten av juni, og skal etter planen være ferdig i slutten av desember.

Arbeidet vil foregå som nattarbeid mellom kl. 22.00 og 06.00, og det vil bli kolonnekjøring i periodene arbeidet pågår (i én tunnel om gangen).

I tillegg til at det monteres kjørefeltsignal, skal enkelte skilt i tunnelen skiftes ut.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2025/05/na-blir-det-kjorefeltsignal-og-forhapentlig-mindre-ko-i-rennfast/

 

FIKK DU SKADER PÅ BIL / DEKK PÅ GRUNN AV EN BOLT PÅ E18 I FEBRUAR – DA MÅ DU SØKE OM ERSTATNING

Det var 10. februar i år at flere vogntog og personbiler punkterte. Årsaken var bolter som hadde løsnet fra en brufuge på E18 Møllerdammen bru i Vestfold. Én bolt løsnet helt mens én annen stakk opp fra kjørebanen.

For de som ikke har sendt inn erstatningskrav ennå sender det til Statens Vegvesen: firmapost@vegvesen.no.

Send med en beskrivelse av hendelsen med tidspunkt, bilder av skade og skadested og bilde av bil med synlig bilskilt.

 

HØRING – ØKT LENGDE FOR MODULVOGNTOG MED AERODYNAMISK FØRERHUS

Statens vegvesen sender med dette på høring forslag om endringer i Bruksforskriften for å tillate økt vogntoglengde ved bruk av godkjent forlenget førerhus i tømmervogntog, modulvogntog og 24-meters vogntog.

For ordens skyld skal det påpekes at det i dag ikke er forbudt å benytte bil med forlenget førerhus i modulvogntog mv., men den totale lengden tillates i dag ikke å overskride hhv. 25,25 og 24,00 meter. Forslaget omfatter også adgang til å benytte forlenget førerhus ved transport av 45-fots container i intermodal transport. Forslaget innebærer ingen endringer i tillatte vekter. Med forlenget førerhus menes førerhus med en utforming som forbedrer deres aerodynamiske egenskaper ihht.

Har du innspill hører vi fra deg:

https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/25-114994-okt-lengde-for-modulvogntog-med-aerodynamisk-forerhus/

 

NORGES FØRST BIL VAR EN LASTEBIL

Tungt.no hadde forrige uke en artikkel om Norges først registrerte bil.

Den ble registrert 23. mai 1900. I og med at dette var en første bil var det ikke TS-0 for å si det sånn. Den ble registrert, og bremser og horn ble sjekket.

En aldeles fornøyelig historie:

https://www.tungt.no/article/view/1165880/norges_forste_bil_var_en_lastebil_i_dag_er_det_125_ar_siden_den_ble_registrert (+)

 

REDUKSJONSPLIKTEN ENDRES I SVERIGE

Om dette vil medføre prisendringer på f.eks. HVO100 grunn av økt etterspørsel er vanskelig å si. I alle fall øker man innblandingen av fornybart drivstoff fra 6% til 10% fra 1. juli.

https://www.trailer.se/artikel/reduktionsplikten-pa-diesel-hojs-den-forsta-juli

 

NORSKE TRUCKERS

Den første sesongen av Norske Truckers på TV3 og Viaplay ble en kjempesuksess. Mandager kveld er det faste sendinger på TV3+. Du kan også følge sjåførene på Viaplay. Du kan når som helst se programmet her:

https://viaplay.no/serier/norske-truckers

 

MYE UTFART DE NESTE HELGENE

Det er mye trafikk de neste helgene. Også med tanke på spesielt E18 vil det være muligheter for kø.

Derfor anbefaler vi Vegvesenets trafikk sin nettside. Her kan du også se hvordan du kan laste ned app til telefonen din:

https://www.vegvesen.no/trafikk

Du kan også sjekke ut raskeste lovlige rute med tungbil. Du legger inn høyde, tyngde og andre aktuelle data så finner du en rute i kartet:

https://www.vegvesen.no/trafikk/kart#/ruteplanlegger?lat=65&lng=15&zoom=3&layer=fer,tra,ctv,tfl

Det er oversikter over døgnhvile plasser:

https://www.vegvesen.no/trafikk/kart#/?lat=59.92676&lng=10.93561&zoom=6&layer=r24

Status fjelloverganger:

https://www.vegvesen.no/trafikk/hvaskjer?layers=fo&lat=65&lng=15&zoom=3&fosort=pop

Det er i søkk og kav av live kameraer langs veiene våre. De finner du også her:

https://www.vegvesen.no/trafikk/hvaskjer?layers=ctv

 

LANDSMØTET 450 PÅMELDTE – FRAMDELS NOEN LEDIGE PLASSER

Når Norges Lastebileier-Forbund fyller 90 år, markeres det med et utvidet og innholdsrikt landsmøte på Storefjell Høyfjellshotell. I snart et århundre har forbundet kjempet for rettferdige rammevilkår, økt sikkerhet, miljøansvar og yrkesstolthet i bransjen. Nå skal en sprek 90-åring feires – med stil!

Programmet starter allerede torsdag 12. juni og varer frem til søndag 15. juni, altså én dag lenger enn vanlig. Du velger selvfølgelig selv om du vil komme onsdag, torsdag eller fredag.

Her finner du program, oversikt over temadager, påmelding, ledsagertur med mer:

https://lastebil.no/Aktuelt/Landsmoete-2025

Storefjell Storefjell

 

NYTT MEDLEM

Vi ønsker Brødrene Thorkildsen AS fra Vanse velkommen som nytt medlem i NLF Agder.

https://www.brthorkildsen.no/

 

Ha ei fin helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-22-2025

 

Fra media:

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/4Bw8OE/trafikksikkerhet-samfunnsoekonomi-og-bompenger-paa-e39-kristiansandstavanger (+)

https://www.fvn.no/magasin/i/0VA22A/flyttesjau-med-blaalys (+)

https://player.vimeo.com/video/745092473?h=4b2491eac6

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Xj1V1x/hele-historien-om-en-halvferdig-vei