NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 26 / 2025

Dato 26.06.25
Lastebiler inn i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo Lastebiler inn i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

MED VENNLIG HILSEN SAMFERDSELSMINISTEREN

Samferdselsministeren hadde innlegg under landsmøtet. Dere kan lese hele innlegg her:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nlf-landsmote-2025/id3109065/?utm_source=regjeringen.no&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsvarselVeke%2025

 

Likevel vil vi gjerne gi dere avslutningen av talen fra statsråden som lover godt for framtiden:

Kjære lastebileiere,

Dere er en bærebjelke i norsk økonomi – og i beredskapen vår.

Regjeringen vil være en støttespiller i det grønne skiftet og i kampen for en seriøs og fremtidsrettet næring.

Ja, vi skal stille krav – men vi skal også stille opp.

Tusen takk for den jobben dere gjør – hver dag. Og takk for oppmerksomheten.

 

KØ OG KAOS I MANDAL OG PÅ E18 I GRENLAND

Det er ille å se hvordan vi nå opplever kø på E39 gjennom Mandal og på E18 sørover fra Landgangen og inn mot Oslo fra Heistad.

Fra Landgangen er det overgang til et felt. Den er nok vanskelig å gjøre noe med. Men om mulig hold deg unna torsdag og fredag ettermiddag.

På E39 gjennom Mandal er dette enda en konsekvens av stykkevis og delt byggingen som Nye veier AS på et vis blir tvunget til. Men uansett må Vegvesenet og Nye veier AS sette inn strakstiltak. Det er rundkjøring der lokaltrafikk får forrang foran riksveitrafikk i en rundkjøring. Her må det trafikkdirigenter til for å holde igjen lokaltrafikken i ettermiddagstrafikken.

På E18 ved Heistad er det en midlertidig rundkjøring der også lokaltrafikk får stoppe riksveitrafikken. Her er det nok vanskeligere å regulere, men her vil også trafikkdirigenter, merking og arbeide på stedet for trafikkflyt avhjelpe godt. I sommer vil det bli timevis med kø her og det kan vi ikke bare sitte å se på, det må strakstiltak både på E39 og E18 for å avhjelpe næringstrafikken.

 

MØTE ANG. VEIER OG PRIORITERINGER PÅ VESTLANDET

NLF Rogaland var denne uken med på et møte om hvordan veier på Vestlandet skal framsnakkes og få bedre gjennomslag og prioritet blant politikere, spesielt inn mot neste NTP.

Her var næringsforeninger og andre klynger for vei og næringspolitikk.

Vi snakker E39, E134, ny Karmsund bru med mer.

Det er viktig å stå tydeligere samlet.

Nå skal man gå gjennom å se på en struktur for videre arbeide og se om vi kan enes om noen prioriteringer.

 

LASTEBILER I KOLLEKTIVFELTET

Endelig kommer endringen på E18 vestfra også.

En strekning fra Asker til Holmen skiltes om fra kollektivfelt til som tungtrafikkfelt. Her blir det adgang for både busser og tunge kjøretøy. Hastigheten blir redusert til 80 km/t og 60 km/t mellom 06 – 10 på hverdager.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18578199/tillater-elbiler-med-to-passasjerer-i-kollektivfeltet?publisherId=17847490&lang=no

 

NORGES DÅRLIGSTE FYLKESVEI

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) skal ha en spesiell kåring. Denne gangen gjelder det hva er Norges dårligste fylkesvei?

Om kåringen skriver OFV:

Vi vet at det finnes mange dårlige veier der ute – og i sommer inviterer vi hele landet til å være med og kåre den verste av dem: Norges dårligste fylkesvei.

Hvem kan delta?

Alle som kjenner en vei som ikke holder mål – enten det handler om hullete asfalt, smale svinger, dårlig drenering eller farlige forhold – kan sende inn bidrag. Du trenger ikke være bilist. Kanskje har du en vei rett utenfor huset som fortjener oppmerksomhet?

Legg ved bilde, en kort beskrivelse og si hvor veien ligger. Bidrag sendes inn på norgesveier.no.  

Hva vurderer vi?

Vurderingen av hva som er Norges dårligste fylkesvei handler ikke bare om hvor det er flest hull – men om helheten. For å gjøre vurderingen mest mulig treffsikker, har vi satt opp noen enkle kriterier:

  • Sikkerhet: Er veien så dårlig at den kan utgjøre en fare for trafikanter, gående eller utrykningskjøretøy?
  • Fremkommelighet: Skaper tilstanden utfordringer for busser, vogntog eller vanlig trafikk – for eksempel på grunn av smale partier, krappe svinger eller manglende vedlikehold?
  • Generell tilstand: Er det åpenbart at veien har fått for lite vedlikehold over tid?

I slutten av august presenterer vi både den offisielle vinneren – og flere hederlige (eller mindre hederlige) omtaler. Du stemmer her:

https://www.norgesveier.no/

ETTERSLEP FYLKESVEIER

Etterslepet på fylkesveier er dramatiske. Et land som flommer over av penger klarer ikke å vedlikeholde. Et skikkelig paradoks. Får vi nok ut av pengene? Neppe.

Se reportasjen der bl. Annet vår adm.dir. uttaler seg her:

https://rb.gy/dcyif4

RV 9 BLIR NASJONAL TURISTVEI

Nå blir riksvei 9 nasjonal turistvei. Nasjonale turistveger er kjøreturer gjennom vakker norsk natur. Opplevelsen forsterkes med nyskapende arkitektur og tankevekkende kunst på tilrettelagte utsiktspunkter og rasteplasser.

Ikke nødvendigvis for en lastebil, men som et tips til bilferien:

https://www.nasjonaleturistveger.no/no/

 

INTERVJU MED VÅR MARKEDSDIREKTØR

Kjell Olafsrud er markedsdirektør i NLF. I løpet av sin karriere hos oss har han opparbeidet en god erfaring fra de fleste arbeidsområder. Her blir han spurt om noen spørsmål ifm Arendalsuka.

Her kan det være greit å titte innom for å se hvordan han tenker rundt nær framtid og status i politikken og utøvelsen av den:

https://www.samferdselsteltet.no/aktuelt/hvem-betaler-regningen

 

TRUCK MEET SØRLANDET

NLF Agder var med på arrangementet som gikk av stabelen forrige helg. Det var første gang det ble arrangert og ca. 200 biler deltok. I tillegg var det en rekke leverandører.

NLF var med å servere frokost. 600 egg gikk med, 15 kilo bacon, 25 brød og masse annet småsnacks.

I tillegg var NLF med å arrangere kjetting konkurranse.

Et bra konsept som vil utvikle seg og NLF skal være med å videreutvikle så det blir enda bedre neste år.

https://www.facebook.com/groups/1249417529450966

Foto: M. Bie-Evensen

 

REGJERINGEN BEVILGER NÆRMERE 200 MILLIONER TIL NULLUTSLIPPS FORSKNING

– For å bli et lavutslippssamfunn innen 2050, trenger vi kunnskap som hjelper oss å få ned utslippene fra transport. Derfor gir regjeringen nå 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under lanseringen av prosjektene. Transportøkonomisk Institutt (TØI) med sitt opplegg Transplan, får 70 av millionene. Målet er å gi myndigheter og sektoren et mer treffsikkert kunnskapsgrunnlag for å planlegge tiltak og investeringer som bidrar til å redusere utslipp og bevare natur – samtidig som samfunnets mobilitetsbehov ivaretas. NLF skal delta i senterets referansegruppe.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/TOEI-i-front-for-groent-transportprosjekt-NLF-skal-bidra-aktivt

 

TA HENSYN TIL DE SOM JOBBER PÅ VEIEN – «DE ER I VEIEN FOR DEG»

Vi er i høysesong for veiarbeider og det har en utfordrende jobb. De tar snart ferie, men er tilbake i august. La oss være gode forbilder:  

    • Følg skilting og sett ned farten 
    • Følg signalene fra trafikklys og trafikkdirigenter
    • Ta hensyn til de som jobber på veien, husk at de også skal hjem til noen
    • Kjør varsomt, slik at du unngår å skade andre, deg selv eller bilen din

Se også filmen fra Vegvesenet:

https://www.youtube.com/shorts/ANf3cZTKOT4

 

STORKUNDER MÅ HA GODE BRUKERFORUM

De store gode bedriftene har gode samarbeids- eller brukerforum med sine kunder. Her er det regimessige møter som diskuterer og gir bedriften råd og vink om hvordan man forbedrer seg og hvordan man kan utvikle seg.

Å ha en ovenfra og ned holdning til sine kunder kommer det sjeldent noe godt ut av. Selv om en samarbeidspartner har «monopol» på sine tjenester, ja kanskje spesielt om man har monopol er det viktig å lytte til «kunden». Et monopol har mye vanskeligere for å endre seg i forhold til kundene enn en markedsorientert bedrift. Derfor bør vi ha flere brukerforumer med flere av våre premissgivere (vi har noen møtepunkter, men langt fra nok).

Vi er storkunder i flere deler av Statens vegvesen. Det være seg:

  • Utekontrollen
  • Nyregistrering
  • Veivedlikehold
  • Nye regler

Selv om vi regionalt arbeider mot Nye veier AS, bør vi ha et nasjonalt inngrep med selskapet. Vi er de sin største kunde.

Forholdet vårt til Arbeidstilsynet er også viktig. Det bør være felles forum inn mot flere seksjoner i Arbeidstilsynet.

Vi er viktig premissgiver for «det grønne skiftet».

  •  Det må bli «kraftige kutt» fra lastebiler er det neste, sier vegdirektøren.
  • 100 prosent av nye lastebiler skal bruke nullutslippsteknologi eller biogass i 2030 sier Miljødirektoratet.

Da er det særdeles viktig at vi er med når framtiden for omstillingen utformes.

NLF med alle sine medlemmer, tillitsvalgte og ansatte må representere bransjen strukturert i flere slike fora. Det er helt sikkert flere enn vi har nevnt her, men det må struktureres. Med regelmessige brukerforum med tydelige mandater kan utviklingen skje med påvirkning og tyngde fra næringen.

Jeg håper inderlig at vi sees på som en storkunde av de som er beskrevet over. Ikke en brysom aktør i samfunnsmaskineriet, noen ganger er jeg i tvil og det bør man jo ikke være. Derfor må vi gode bruker- eller samarbeidsforum.

 

VEGDIREKTØRER FORTSETTER

Vegdirektøren fortsetter i et nytt 6 års engasjement som sjef for Vegvesenet. Hun er født i 1959.

https://rb.gy/cdnnln

ENOVA DELER UT PENGER TIL NYE BILER – MEN HVOR BLIR DE AV?

Enova tildelte støtte til 116 elektriske lastebiler i juni.

Enova har en løypemelding på ca. 400 elektriske biler til nå i år. Her er registreringsstatistikken:

  

LASTEBILKVELD HOS MERCEDES PÅ STOA 13. AUGUST – MØT BL. ANNET SAMFERDSELSMINISTEREN

Tradisjon tro inviterer NLF til medlemsmøte hos Bertel O. Steen i deres Mercedes-lokaler på Stoa under Arendalsuka.

Samferdselsministeren har meldt sin ankomst. Det er alltid spennende å høre hva han har på hjertet. Vi tenkte vi skulle utfordre han litt på hva han er mest stolt av å få til i sin første periode som statsråd. I tillegg hva han mener er viktigst i kommende stortingsperiode.

Vi vet også at Nye veier AS kommer for å snakke om framdrift på E18 og E39.

Statens vegvesen kommer med et par foredragsholdere som er viktige for næringen vår. Vi har invitert utekontroll og de med ansvar for beredskap.

Så kommer selvfølgelig vår eminente Forbundsleder Tore Velten sammen med adm.dir. Knut Gravråk. I tillegg vil BOS si noe om sine biler.

Det blir garantert også fine kolleger å treffe i løpet av kvelden.

Det blir et toppet samferdselslag den 13. august kl. 18.00.

Det blir selvfølgelig servert en "stjerne" lapskaus i og med at vi er på Mercedes.

Påmelding finner du her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Velkommen-til-medlemsmoete-under-Arendalsuka-Samferdselsministeren-kommer-ogsaa

Arendalsuka 2024 Arendalsuka 2024

 

 

Ha ei fin helg snart og god ferie til de som skal bli turister i dag!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-26-2025

 

Fra media:

https://www.mtlogistikk.no/elektrisk-lastebil-kverneland-energi-ladestasjoner/sr-group-putter-egen-sol-pa-tanken/1095592

https://rb.gy/w04rsu

https://www.tungt.no/article/view/1171058/schenker_as_har_betydelige_utfordringer_ber_transportorer_godta_lavere_pris (+)

https://www.krs.no/6-av-10-kristiansandere-velger-fortsatt-gamleveien/s/5-157-460771

https://www.nrk.no/rogaland/hogre-ut-mot-samferdselsministeren-_-meiner-420-millionar-fra-utanlandske-bompasseringar-kan-ga-tapt-1.17461429