God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
TUNGBILKOLONNE – STATENS VEGVESEN OUTSOURCER HELE ANSVARET OVER HAUKELI TIL ENTREPRENØREN
I svaret fra statsråden i forbindelse med mulighet for tungbilkolonne overlater Vegvesenet hele ansvaret for hvem som skal over fjellet og når kolonner skal gå til Mesta. Det vil si at Vegvesenet selv har gitt fra seg alt ansvar. Det er brøytemannskapene som skal avgjøre om det skal være tungbilkolonner. Ganske så utrolig spør du meg. Her er svaret på spørsmål om tungbilkolonne:
«Det er Mesta AS og deres lokalt ansatte som kjenner forholdene og utfordringene på fjellovergangen og er best skikket til å vurdere risikoen ved kolonnekjøring ved ulike værforhold. Det er derfor brøytemannskapene og vaktrommet som avgjør om veien skal være stengt, holdes åpen, åpnes for kolonnekjøring eller åpnes for egne tungbilkolonner».
Du kan lese hele svaret her:
Igjen har stortingsrepresentant Terje Halleland tatt opp tungbilkolonne med Samferdselsministeren. Det er egentlig helt utrolig at man på både øst og vestsiden av fjellet har brukt flere 10-tallmillioner på kolonneoppstillingsplasser og så blir de ikke brukt. Disse 10-talls millioner kunne vært brukt på andre nødvendige prosjekter om de ikke skulle vært brukt på tungbilkolonne.
Når Mesta, som er entreprenør på E134, sier indirekte at det er samme framkommelighet på en Mini Morris og en lastebil med kjetting, er det noe riv ruskende galt. Under de tøffe forholdene på sier Mesta at de har strukket sikkerheten så langt som mulig for å få over kolonner. Vi nekter likevel å tro at det ikke er rom for å sende over en lastebil med kjetting selv om en Mini Morris må stoppe opp.
Det er smått utrolig å stille Mini Morrisen og lastebilen i samme kategori.
Det er i denne forbindelsen vi mener Statens vegvesen MÅ ta sitt ansvar.
Og til de bruke titalls millionene skriver statsråden:
«Jeg kan forsikre representanten om at investeringene kommer til god nytte i veidriften, også i tilfeller der oppstillingsplassene benyttes i andre driftssituasjoner enn tungbilkolonne».
Regjeringen sier i NTP:
Vi skal bygge nytt der det er nødvendig, og ta bedre vare på det vi alt har. Det er ikke helt det som har skjedd emd de titalls millionene som er brukt på oppstillingsplass og egne felt for tunge kjøretøy for å si det mildt.
Det er jo ganske fantastisk. Altså i tilfeller der oppstillingsplassene benyttes i andre driftssituasjoner enn tungbilkolonne mener statsråden at investeringene nok kommer til god nytte i veidriften. He, he. Godt at de titalls millionene kunne brukes til noe da, når det ikke kunne brukes som det var tiltenkt. Fordekt sløseri er ikke bra for samfunnet vårt.
Haugesund avis hadde en artikkel om dette uka:
MULIG RASKERE OPPSTART PROSJEKTER E39 I BYPAKKE NORD-JÆREN
Det er et par veiprosjekter som virkelig haster i Sør-Rogaland. Det er det overmodne fra Figgjo til Ålgård og deretter Smiene – Harestad som absolutt bør være klart før Rogfast åpner.
Nå kommer det positive signaler fra Bypakke Nord-Jæren som finansierer disse strekningene sammen med staten.
Det kan være de kan starte E39 Smiene-Harestad og E39 Figgjo-Ålgård i 2025/2026 ved å bruke bompenger. Staten kommer først inn med sin andel fra 2031, står det i andreutkastet til handlingsprogram for 2025-2028 i Bypakke Nord-Jæren.
De to prosjektene har en samlet prislapp på 7,3 milliarder kroner. Av dette skal 5,4 milliarder finansieres med bompenger.
MANDAG 4. NOVEMBER KJØRER STORTINGETS 1. VISEPRESIDENT TIL STORTINGET MED LASTEBIL
For en tid siden inviterte vi stortingsrepresentant og stortingets 1. visepresident, Svein Harberg (H) til en lastebiltur til Oslo.
Vi ønsker at flest mulig politikere får se yrket på nært hold og se hvilke flotte muligheter det ligger i yrket og hvilke utfordringer det byr på.
Det er Robert Birkeland, som eier Bendiks Transport, som er sjåfør.
Det er flere saker som skal diskuteres på turen:
Og kjenner jeg Robert rett er dette bare begynnelsen på en god samtale.
MINSTELØNN OGSÅ FOR VAREBILER MELLOM 2,5 OG 3,5 TONN FRA 1. JULI 2025
Tariffnemnda har nå vedtatt en endring som utvider allmenngjøringen av Godsoverenskomsten, slik at den nå også omfatter godstransportkjøretøy med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn og oppover. Denne endringen er betydelig og innebærer at også varebiler i hovedsak vil omfattes av allmenngjøringen, noe som representerer en stor omstilling for bransjen.
– Når utfallet av nemndas behandling nå er klart, skal vi forholde oss til det på en god måte. Vi håper samtidig at regjeringen får fortgang i prosessene knyttet t il regulering av varebilbransjen, slik at vi får et sammenhengende regelverk som hindrer konkurransevridning, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.
Delvis allmenngjøringen av Godsoverenskomsten vil tre i kraft fra 1. november 2024. Utvidelsen til også å omfatte varebiler med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn, vil derimot gjelde først fra 1. juni 2025.
Nå er det viktig at løyver for transport mot vederlag også under 3,5 tonn får løyveplikt.
RESULTAT TRANSPORTSELSKAPER 2023
Nettstedet Logistikk Inside har sammenlignet 2452 norske veitransportører. Aksjeselskapene hadde bokført driftsinntekter over en million kroner i både 2022 og 2023. Dermed ser en utvikling for nøyaktig samme utvalg av bedrifter de to siste regnskapsårene. Her er svarene:
Logistikk Insides tall viser at bransjen ikke har mye å gå på. Denne utviklingen kan ikke fortsette.
SØKNAD ENOVA
Kommende eiere av 52 nullutslippskjøretøy ble i siste søknadsrunde tildelt støtte fra Enova. Færre søkere har ført til en nedgang fra tidligere måneder. Totalt er det innvilget støtte til 515 tunge nullutslippskjøretøy i det nye programmet. Det gjenstår to søknadsfrister i år: 15.11 og 15.12.
- Dette betyr at disse kommer inn på salgsstatistikken først i 2025. Vi tror at det kommende året det vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, sier Arnt-Gunnar Lium i Enova.
Mer informasjon samt lenke til søknadsportalen finner du her: https://om.no/2YCK
Du får hjelp av Nordea sine representanter i regionen:
Rogaland: Jan.Erik.Sliper@nordea.no
Agder: Elisabeth.Mykjaland@nordea.com
MAN FÅR NY FORHANDLER I KRISTIANSAND
Maskin & Auto Sør AS i Kristiansand blir ny forhandler for MAN Truck & Bus Norge AS.
Bjørn Tore Hovland vil være kundens kontaktperson med fra oppstart neste år.
JULEMØTE ARENDAL
Det blir et sabla bra julemøte i Arendal 29. november.
Styremedlem Kai Kristiansen vil lose oss trygt gjennom kvelden.
Her kommer avtroppende driftsdirektør for Sør Tore Jan Hansen. Han har mye positivt å se tilbake på når det gjelder gjennomføringsevne. Små forbedringer langs hele Rv 9 og 41, døgnhvileplasser, ekstra brøyte ressurser, bilbergere i beredskap og mye, mye mer.
Her kommer også påtroppende driftsdirektør Marianne Øhrn. Hun har vært sporty og vært med Jon A. Myrvang på lastebilbefaring langs Rv41 ++. Vi får hennes erfaringer fra turen.
I tillegg er det julemat og i søkk og kav av gode kolleger.
Meld deg på i lenken under eller rr@lastebil.no
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Julemoete-Arendal-29.-november-kl.-18.00
VINTERDRIFT UNDERSØKELSE
Undersøkelsen har gitt ganske god respons fra medlemmer som har drevet, eller driver med vinterdrift, men vi vil gjerne ha flere svar.
For å svare må de bruke lenken i tilsendt e-post. Den siste påminnelsen ble sendt ut tirsdag 22. oktober litt før kl 1000. I avsenderfeltet vil det stå Nettskjema.
Fristen for å svare er utsatt til mandag 4. november kl 1500.
Har du spørsmål kontakter du bare Torleif Foss 414 03 599
UTVIKLING DIESELPRIS
I tabellen under ser du prisutviklingen pr måned, kvartal og år:
MEDLEMSKVELDER
Takk for deltakelse på medlemskvelder.
I Agder var vi på Rolands. Her var det fylkesordfører, Hiab, adm.dir Knut Gravråk og utekontrollen SVV på programmet.
I Haugesund var utekontrollen SVV, Tore Velten, Arbeidstilsynet og krim avdelingen i SVV.
Det samme var det på møtet på kontrollstasjonen til Vegvesenet i Stavanger. Her var utekontrollen SVV, Tore Velten, Arbeidstilsynet og krim avdelingen i SVV på plass.
Takk til alle medlemmer som stiller opp og lager gode aktive møter.
Takk også til foredragsholdere.
God helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-44-2024
Fra media:
https://www.trailer.se/artikel/eu-ger-tummen-upp-for-skattebefriad-biogas
https://www.trailer.se/artikel/eu-ger-tummen-upp-for-skattebefriad-biogas