God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
NYE KURS I REGIONEN INNEN KALKULASJON OG TACHO ONLINE
Vi har lagt opp til en del nye kurs i Arendal, Kristiansand, Lyngdal, Stavanger og Haugesund i mars.
Et av NLF skolens nye produkter er kalkulasjon. Her er det gode modeller for å gi et utgangspunkt for en pris til dine kunder.
Kurs i kalkulasjon:
I tillegg har Tacho online blitt en suksess. Nå har flere tusen biler tatt i bruk verktøyet for nedlastning, oppfølging og håndtering av kjøre- og hviletidsdata.
Om du ønsker referanser på Tacho online i praksis kan du ta en telefon til to selskaper som har erfaring med systemet:
Vi kjører to nye Tacho online kurs i mars.
LUNDSBROA I KRISTIANSAND STENGES IKKE FOR BILTRAFIKK
NLF Agder har kjempet hardt for at gamle Lundsbroa ikke skulle bli en bro kun for gange, sykkel og kollektiv. Vi var først ute for å stoppe dette og etter hvert fikk vi også med oss flere næringsinteresser. Vi kan ikke tillate at broa stenges før Ytre ringvei er ferdig. Nå ville ca. 10.000 biler flyttes over på en allerede overbelastet E18 / E39.
Det ble et vedtak i Kristiansand kommunestyre denne uka som er helt i tråd med NLF Agder sitt innspill. Se Roar Osen sitt innlegg her:
https://media.lastebil.no/090/0000909438.pdf
YTRE RINGVEI VEDTATT
Det var skikkelig godt at kommunen ikke motsatte seg utbyggingen av Ytre ringvei. Dette har vært en veldig viktig sak for oss sett i lys av hva det vil bety for tyngre kjøretøy. Ytre ringvei er beregnet å ta unna 18 prosent av personbiltrafikken og 52 prosent av tyngre kjøretøy.
Nå håper vi inderlig på oppstart i 2023.
https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/nye-veier-prioriterer-to-nye-strekninger-1/
PLANLEGGING AV E39 GÅR I RASKT TEMPO
Det åpnes mellom Kristiansand og Mandal i høst. Mandal – Lyngdal har vært ute på høring og arbeidet forbi Lyngdal er i gang allerede. Planarbeidet fra Lyngdal – Flekkefjord er i gang.
Nye Veier anbefaler strekning 5 i vedlagte kart legges til grunn for videre planlegging av ny E39 mellom Lyngdal og kommunegrensen Kvinesdal/Flekkefjord.
Linjen som foreslås er ca. 30 kilometer lang, og skal ha fartsgrense på 110 km/t.
NY RØLDALSTUNNEL
Byggetrinn 1 vil gå fra Liamyrene i Røldal til Seljestad. Den strekningen vil være cirka 15,4 kilometer, hvorav 12,7 kilometer vil gå i tunell. Det er 6,4 kilometer kortere enn dagens trase.
Vegvesenet ser på mulighetene for å skille mellom tunge og lette kjøretøy i en permanent kolonneparkering. Byggestart er planlagt med tunelldriving fra høsten 2023 noe som vil innebære at prosjektet vil utlyses ved årsskiftet 2022/23.
Her finner du veldig gode sider for prosjektet:
https://storymaps.arcgis.com/stories/6d25ac8013e341a3a57ec7a6dfda4829
BEDRIFTER PÅ HAUGALANDET OM STENGT FJELLOVERGANG
En rekke bedrifter på Haugalandet har i et intervju uttalt hvordan situasjonen er for bedriftene med stengt og høyst usikker forutsigbarhet over Haukeli. Her uttaler Suldal, Gustav Eidsvåg, Haukeliekspressen og TNR seg til Haugesund avis. Du kan lese artikkelen her, men trenger login.
BEDRIFTER FÅR DOBLE OVERTREDELSGEBYR
Siden 1. september har mange foretak fått gebyr fordi sjåfører har brutt kjøre hviletid. De er mange små og irriterende gebyr på 1.000 og 2.000 kroner for sjåføren – og doble takster for bedriften.
NLF advokatene er på saken. De håper å få en dom på saken om 2 – 3 uker.
OMSTILLINGEN GÅR RASKERE OG RASKERE
Omstilling går bare veldig fort om dagen. Det gjelder alt som skal over på nullutslipp. Vi ser hvor fort personbilmarkedet har snudd hele bilmarkedet på hodet. Den første Teslaen kom i 2012 og når vi ser hvor mange elbiler det er på veien i dag er det kanskje en pekepinn hvor fort markedet vil endre seg for lastebiler?
Vi har et krav på 50% av nullutslipp på lastebiler i 2030, og det er snart……..
KONTOLLER I 2021
Her er Vegvesenet sine detaljer fra alle kontrollstasjonene i Agder og Rogaland for 2021:
https://media.lastebil.no/090/0000909674.pdf
SAUDA LÆRER ENGASKJERER SEG I KAMPEN FOR Å UTANNE TUNGBIL-LÆRERE
Nikolas Njerve som er trafikklærer for tunge kjøretøy på Sauda videregående skole har engasjert seg i utdanning av tungbil lærere. Vi kommer til å mangle mange lærere om kort tid om ikke utdanningssystemet legges om.
I tillegg har flere politikere i Rogaland engasjert seg positivt. Både Tom Kalsås og Margret Hagerup har involvert seg. Dette må vi bare få orden på eller så kommer det til å bli nødvendig med dispensasjoner på lærekrefter for vi får ikke utdannet nok sjåfører.
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/debatt/2022/02/08/redusert-ventetid-og-billigere-oppkjoring/
IF – MØTE PRODUKTUTVALG
If og NLF har jobbes sammen siden 1970 tallet og utviklet produktene slik at de blir best mulig for NLF-ere. Vi har et eget produktutvalg som utvikler samarbeidet. Har du innspill til produktutvalget setter vi pris på tilbakemeldinger. Hvis dere har noe dere ønsker forbedring på, eller noe annet rundt If så ønsker jeg tilbakemelding innen 25.02.
UNIK SAMLING TIL SALGS
Samme året som Rolf Wee startet sitt lille transportselskap i Haugesund, begynte han å samle på og restaurere gamle kjøretøy. Det var i 1958 og i dag er resultere i en helt unik samling veteranbiler, veteranlastebiler og veteranmotorsykler samt et fly. Samlingen består av 140 kjøretøy på Frakkagjerd i Tysvær.
https://tv.nrk.no/se?v=DKRO99021522&t=249s
ØKTE PRISER FOR TRANSPORTKJØPERE
NHO og andre organisasjoner som representerer transportkjøpere må forberede sine medlemmer på økte transportpriser. Det er en selvfølge når prisene stiger med 9,7% på et år. NHO er ikke enig med NLF sjefen Geir A. Mo. NHO vil ha opp lønningene, men ikke prisene til transportkjøper. Dette henger selvfølgelig ikke sammen og innen transport henger «alt sammen med alt». Økte dieselpriser, økte renter og et spennende lønnsoppgjør gjør at prisen på transport bare vil fortsette å øke. Og klarer man ikke hente inn prisene blir det utfordrende når økningen er så dramatisk som nå.
God helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra media:
https://www.nforeningen.no/nyheter/e134-i-rute
https://www.mtlogistikk.no/elektrisk-lastebil-godstransport-irizar-ie-truck/irizar-ietruck/638846
https://www.mtlogistikk.no/biogass-enova-miljo/enklere-stotte-for-biogasslastebiler/639269