Elektrifisering av varebiler

Publisert 29.10.24

Sammen drag av konklusjon og anbefalinger av Rapport fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet. Utfordringene som ved annen klimatiltak er at den beste effektive laste bæreren ikke bli valgt.

Ved avgifts lette, eller økte avgifter vil man utjevne forskjellene. Dette er ikke etter min mening beste måte å oppnå ønsket resultat. Man må alltid jobbe for at den mest effektive lastebæreren bli valgt. Dermed vil man også få den største miljøgevinsten. 

Bilde av rapport Bilde av rapport

Anbefalinger i Rapport 

Varebilsegmentet er preget av et mangfold av ulike aktører med ulike transportbehov. Det fører også til at de ulike aktørene møter ulike barrierer og verdsetter ulike virkemidler for elektrifisering. Signaler fra bransjen og funnene fra evalueringen av Enovas støtteordning for varebiler, viser at større og mindre bedrifter vektlegger ulike fordeler og ulemper ved kjøp av en elektrisk varebil.39
Det skal svært kraftfulle virkemidler til dersom vi skal nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025. Med snarlig innføring av virkemidler vil det være mulig å komme nærmere målsetningen, enn det vi er på vei mot i dag.

Dersom, eller når, målsetningen for lette varebiler ikke nås, anbefaler Statens Vegvesen og Miljødirektoratet

å innføre en felles målsetning om at alle nye varebiler er nullutslipp i 2027. Det innebærer at målet for lette varebiler utsettes og at målet for tunge varebiler framskyndes. En ny målsetning om at alle nye varebiler er nullutslipp i 2027 vil redusere klimagassutslipp med 330.000 tonn i perioden 2025-2030, sammenlignet med referansebanen og omtrent 40.000 tonn, sammenlignet med en bane der eksisterende NTP-mål nås. Dersom et mål om at alle nye varebiler i 2027 skal nås, må det snarlig innføres flere nye virkemidler. En innføring av nye virkemidler, samt en varslet styrking i virkemiddelbruken over tid, kan skape forutsigbarhet for varebileeierne og sende et tydelig signal om at den nye målsetning for elektriske varebiler skal nås. Kostnadsanalysen viser at investeringskostnad og restverdi er svært avgjørende for lønnsomheten til elvarebilen. Virkemidler som reduserer merkostnaden ved kjøp av elektrisk varebil vil trolig ha god effekt. Virkemidler som reduserer brukskostnader for el-varebiler kan bidra til å kompensere for de økte indirekte kostnadene ved bruk av kjøretøyet. Virkemidlenes kostnad for staten vil avhenge av innretning og varighet på virkemidlene. Eksempelvis vil en økning i engangsavgift gi statlige inntekter, mens en nasjonal støtteordning vil gi økte statlige utgifter.

Dersom man skal komme nærmest mulig målsetningen om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er det behov for snarlig innføring av en kraftig virkemiddelpakke. En slik pakke kan bestå av følgende virkemidler:
-
En økning av engangsavgiften for lette fossile varebiler tilsvarende 50-100 % av engangsavgiften for personbiler.
-
Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler, slik at regelverket blir likt for fossile personbiler og varebiler som kjøpes av bedrifter, samtidig med MVA-fritak for elektriske varebiler.
-
Innføre et nasjonalt bompengefritak for lette elvarebiler fram til 2030, i tillegg til å innføre fritak fra fergetakst.
-
Gi tilgang til lette nullutslippsvarebiler i kollektivfeltet med en varslet avvikling når fremkommeligheten for kollektivtrafikken ikke lenger er ivaretatt.
-
Innføre dobbelt takst i bomringen for nye lette fossile varebiler fra 2025.
Det bør tas i betraktning av avgifter som kun treffer lette fossile varebiler vil kunne føre til en økning i salget av tunge fossile varebiler.
For å nå et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027, er det også behov for en kraftig virkemiddelpakke. En slik pakke kan bestå av følgende virkemidler:
-
En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
-
Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler, slik at regelverket blir likt for fossile personbiler og varebiler som kjøpes av bedrifter, samtidig med MVA-fritak for elektriske varebiler.