Dette er tidligere enn forrige prognose hvor målet var gjenåpning rundt nyttår:
Skal jekke opp og utbedre akse 5
Det planlagte vedlikeholdet av brua ble fullført innenfor kontraktsfristen 1. oktober, nå gjenstår bare utbedring av akse 5, hvor det i januar ble oppdaget at det ikke var kontakt mellom pilarene og brubjelkene på grunn av setninger i grunnen. Akse 5 er pilar nummer to regnet fra vestsiden av Bårdshaug bru. En akse for bruer refererer til en spesifikk del av broens struktur, som markerer plasseringen av pilarene og andre støtteelementer.
– Vi trenger ett døgn uten trafikk for å jekke opp og gjennomføre viktige arbeidsoperasjoner i akse 5, og da kan vi ikke ha trafikk over brua, sier byggeleder Jan Lunde i Statens vegvesen. Statens vegvesen har søkt og fått innvilget dispensasjon for å arbeide i Orkla i november. Trafikk i begge retninger via omkjøringsveien
Gammelosveien har vært omkjøringsvei for trafikken fra Trondheim og som skal vestover i retning Ørlandet og øyregionen, mens trafikken fra vest, altså fra Ørlandet og kystregionen mot Trondheim, har gått over E39 Bårdshaug bru. Når brua nå må helstenges i ett døgn må trafikken i begge retninger ledes over Grønøra-området og omkjøringsveien. Det blir lysregulering over Gammelosbrua på natt, og manuell dirigering på dag. Etter dette døgnet returneres det til ordinær trafikkavvikling som har vært mens arbeidene har pågått og fram til gjenåpning av brua for toveis trafikk medio desember. Det anbefales å følge med på vegvesen.no eller Vegvesenets trafikk-app for oppdatert informasjon om arbeidene og trafikkavviklingen:
Mer informasjon om vedlikeholdsarbeidene for E39 Bårdshaug bru:
Prosjektside: E39 Bårdshaug bru i Orkanger må helstenges umiddelbart | Statens vegvesen
|