Ingen merkbar forbedring på avrenningen.
Nok et møte om avrenning fra fisketransporten ble avholdt i dag. Mattilsynet og Statens Vegvesen er ikke fornøyd med at problemet ser ut til å fortsette som før. Dette bekreftes av kartleggingen SVV har gjennomført i perioden uke 16-22, hvor det er gitt til sammen 142 kjøreforbud grunnet avrenning. Når kjøreforbud blir gitt, må bilene stå til de er "tørket" opp. Dette skjer ved at sjåførene kjører kjøleaggregatene på max nedkjøling slik at det fryser til i lasterommet. Dette kan umulig være bra for omdømmet til norsk sjømat. Det er jo et poeng for kvaliteten på fisken at den ikke har vært fryst.
Fra SjømatNorge ble det meldt at de har satt ned en arbeidsgruppe for å komme frem til løsninger som kan fjerne avrenningen. De har kommet frem til at den enkleste løsningen er oppsamlingstanker på bilene. Med andre ord skyver man ansvaret og kostnadene over på transportørene. Vi fikk understreket at dette ikke er en god løsning. Erfaringer fra tidligere bruk av oppsamlingstanker viser at disse fungerer svært dårlig på vinteren. Videre vil ikke volumet være stort nok for å ta unna all avrenning. Det må også bygges ut en infrastruktur for tømming og håndtering av væsken, slik at denne ikke blir tømt ut på tilfeldige steder.
Som kjent står Sjømatbedriftene og NLF bak forslaget til en bransjestandard for å få bukt med avrenningen. Vi poengterte i møtet at myndighetene må på banen og stille krav til aktørene i hele verdikjeden. Det er som regel slik at vi mennesker må ikke før vi må. Derfor må det krav til. Det er også bra at SVV jobber med avkriminalisering av dårlig lastsikring. Isteden for anmeldelse foreslår man å ilegge gebyr, noe som forhåpentligvis vil virke mer preventivt på avrenningen. Vi kan imidlertid ikke forstå hvorfor arbeidet med å få dette på plass, tar så lang tid. Det burde være mulig å få dette på plass nå. Vi stiller oss også undrende til at SVV ikke har et ønske om å varsle verken bileier eller transportkjøper om at det er gitt kjøreforbud på transporten. De har ikke tradisjon for dette. Da må det kanskje være på høy tid å endre på denne tradisjonen. Det er jo i alles interesse at man får vite om hva som faktisk foregår i egen verdikjede. Slik får man jo muligheten til å gjøre noe med problemet. Vi får håpe at SVV snur noen steiner og finner en god løsning på dette.
For fortsettelsen vil det være viktig at vi fokuserer på punktene i bransjestandarden. Får vi disse på plass, er nok mye av jobben gjort. Nytt møte om saken er berammet til september.