Grønn bulkterminal

Publisert 16.06.21

Sjø og land, hand i hand

Sjø og land, hand i hand Sjø og land, hand i hand

Offisiell åpning av prosjektet

En gledens dag for alle involverte. Fra venstre Kristian Dahlberg Hauge, direktør for næring, samferdsel, klima og miljø · Trondheim kommune, Knut Thomas Kusslid, direktør Trondheim Havn, Ole Arild Haugum, eier og daglig leder Forset Grus AS En gledens dag for alle involverte. Fra venstre Kristian Dahlberg Hauge, direktør for næring, samferdsel, klima og miljø · Trondheim kommune, Knut Thomas Kusslid, direktør Trondheim Havn, Ole Arild Haugum, eier og daglig leder Forset Grus AS

Den 24.juni var det offisiell oppstart av pilotprosjektet Grønn bulkterminal. Dette markerer et nytt kapittel for massetransport i Trondheim. Byen vokser, det gjør også behovet for sand, pukk og stein. Disse varene er bokstavelig talt fundamentet i bygg og anlegg. Samtidig håndteres det hvert år to millioner m3 overskuddsmasser i forbindelse med bygg- og anleggsvirksomhet i Trondheimsregionen. Dette tilsvarer 200 – 250 daglige transporter på vei. En fullastet dieseldrevet lastebil gir det et CO2-utslipp på 2,7 kg. per kilometer. Gravemasser fra anleggsområder deponeres som hovedregel. Den totale belastningen på miljø, vei og trafikk er enorm.

Bulk som sirkulærøkonomi

Med støtte fra Grønt skipsfartsprogram, utreder Forset Grus, Salfjord, Rockfjord AS, Berge Rederi og Trondheim Havn hvordan sjøtransport av mineraler og rene deponimasser kan løses i en sirkulær økonomi. Målet med pilotprosjektet Grønn bulkterminal er å utvikle og evaluere løsninger for en CO2-nøytral logistikkjede mellom Trondheim og Aure. Pukk fra brudd på kysten fraktes inn til Trondheim på skip, mens deponimasser som ikke kan gjenbrukes i sin tur vil benyttes til å bygge ut landbruksarealer i distriktene. Forset Grus etablerer nå en midlertidig bulkterminal på Transittkaia i Trondheim; et nytt transportknutepunkt som danner grunnlaget for sirkulærøkonomi basert på byggeråstoff og rene deponimasser. Potensialet for å utløse miljøgevinster for innsatsvarer til bygg- og anleggsbransjen de neste årene er store. Med hybride bulkskip og korttransporter fra elektriske tippbiler, vil utslipp knyttet til bulktransport reduseres betydelig. Med bulkterminal sentralt i by flyttes dagens vegtransport i bysentrum til sjø. Pilotprosjektet Grønn bulkterminal som vil strekke seg over 8 år, vil høste viktig lærdom for å sikre en grønnere framtid for bygg- og anleggsindustrien.

Grønn omstilling må gjøres lønnsomt.

Volvo er stolt leverandør av denne elektriske lastebilen. De kan også røpe at det jobbes med flere modeller. fremtiden er elektrisk. Volvo er stolt leverandør av denne elektriske lastebilen. De kan også røpe at det jobbes med flere modeller. fremtiden er elektrisk.

Det er ingen tvil om at den teknologiske utviklingen går i et forrykende tempo. Bilprodusentene jobber på spreng med å utvikle nye fossilfrie biler. Forset Grus har allerede den første bilen på plass, samt at flere er i bestilling. Investeringskostnaden med en slik bil er nok mye større enn med en ordinær dieselbil. I tillegg er det så som så med ladeinfrastruktur, noe som også påvirker økonomien. Derfor er det viktig at transportkjøpere og byggherrer er sitt ansvar bevisst gjennom at man er villig til å betale for de grønne løsningene. Våre bedrifter må som alle andre, ha inndekning for sine utgifter. Her har det offentlige et særskilt ansvar, gjennom å stille krav og økonomiske rammer til grønne løsninger. Gjennom økt etterspørsel vil kostnadene for fossilfrie biler gå ned. Dette handler om produksjonsvolumer i bilindustrien.