
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges be...
NLFs årlige representantskapsmøte er Ferdig. Her har 20 delegater vært sammen med representanter fra administrasjonen. Sakene har vært mange for å stake ut kursen for forbundets videre arbeid – på vegne av NLFs medlemsbedrifter- Trønderne fulgte godt med. Det er fortsatt plasser til Landsmøtet. Dere skal melde dere på lokalt regions kontor.
Kay Arne og Gunni med Niklaus i bakgrunnen
Fortsatt ledige plasser gjennom sommeren på regionen sine plasser på Lerkendal. Se termin liste
Eller har vi fått en bekymrings melding fra Statens vegvesen på riksveg 3. De fleste av dere har allerede fått en sms rundt dette,
Må det skje en alvorlig ulykke før yrkessjåførene skjønner at de må sette ned farten når det er vegarbeid på rv. 3? Einar Aakerøien frykter at han vil miste en eller flere av anleggsarbeiderne på trailervegen gjennom Østerdalen. Han har ansvar for arbeidene sør for Kvikne:
- En stund var der bedre etter at dere i NLF tok opp saken. Nå er farten minst like høy som før. Det er ingen respekt for skilter og vegarbeid. Kjøreadferden gjennom anleggsområdet og forbi arbeiderne kan ikke aksepteres. Yrkessjåfører sitter med det ene benet i vinduskarmen og nærmest hånler av de som jobber der. Det er ingen respons når vi gjør tegn til at de må roe ned.
Det kjøres ned zebraflekser. En bred transport med stor hjullaster på slo borti maskinen til entreprenøren som sto på siden av vegen. Han hadde så stor hastighet at han ikke klarte å ha kontroll på kjøretøyet sitt. Andre passerer bak ryggen på arbeidere i 80 km/t etter å ha hengt seg på køa i stedet for å stoppe på rødt lys. Jeg kunne nevnt mange flere eksempler. Vår så snill! Sett ned farten, sier Aakerøien.
Vegarbeiderne jobber for at vi skal få bedre veger! Vennligst del denne meldingen med dine ansatte!
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges be...
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
Da vil trafikken i begge retninger gå i ett tunnelløp, mens det arbeides i motsatt tunnelløp. Nordisk Fjellsikring AS vant anbudet og er utførende entreprenør. Kontraktsfristen for ferdigstilling er 20. juni 2025.
Rv. 706 Strindheimtunnelen går fra Nyhavna til Sirkus Shopping i Trondheim.
Det var i slutten av januar i år Statens vegvesen informerte om at tunnelen må utbedres på grunn av utfordringer med bergsikringen og fjellforholdene. Rutinemessig inspeksjon avdekket at det er et større innslag av kleberstein enn forutsatt. Kleberstein har lavere styrke og deformerer lettere enn andre bergarter. Det gjør at opprinnelig sikring av Strindheimtunnelen må forsterkes.
Tilstanden til tunnelen har vært overvåket ved hjelp av rystelses- og prismemålinger i påvente av sikringsarbeidene. Både knyttet til inspeksjonsresultater og prosjektering av sikringstiltakene er det benyttet tredjepartskontroll via konsulent. Problemområdene er også 3D-skannet med drone med LiDAR (Light Detection and Ranging).
Se video fra inspeksjon av tunnelen:
Det blir toveis-trafikk i ett tunnelløp i hele anleggsperioden, og farten settes ned til 60 km/t. Først stenges og arbeides det i østgående løp (kjøreretning fra Nyhavna til Sirkus Shopping) før det blir tilsvarende prosess for vestgående løp (kjøreretning fra Sirkus Shopping til Nyhavna).
– Det er gjort tilpasninger av trafikk-øyen mellom tunnelløpene på Nyhavna, slik at trafikk kan ledes inn i et tunnelløp. Ved Grip klatring på Rotvoll er det fjernet cirka 35 meter av betongrekkverket, forteller byggeleder Eivind Voldsund i Statens vegvesen.
Statens vegvesen anbefaler de som skal til Nyhavna å kjøre via E6 til Nydalsbrua og videre nordover langs riksvei 706. Dette vil være det raskeste alternativet til Nyhavna for de fleste. Omkjøringsveien vil bli skiltet fra Skovgårdkrysset i nord og ved Kroppanbrua i sør. Det minnes også om at det akkurat nå pågår vegarbeid langs Innherredsvegen i regi av Trøndelag fylkeskommune, og at denne er avstengt for biltrafikk ved Lademoen.
– Når all trafikk som vanligvis har gått via to tunnelløp, nå skal gå via ett tunnelløp, så er det uunngåelig at det blir køer og ventetid. Dette gjelder spesielt morgen- og ettermiddagsrushet. For at situasjonen ikke skal bli uhåndterlig, så er vi avhengige av de som har mulighet velger andre transportruter og transportformer i anleggsperioden. Må du trafikkere strekningen likevel, så må du regne med at det tar lengre tid enn vanlig, understreker Voldsund.
Han kommer samtidig med en sterk oppfordring om trafikantene må være oppmerksomme, følge skilting og avpasse farten når trafikken legges om til å gå i ett tunnelløp.
Det er lagt ned et grundig forarbeid og risikovurderinger for trafikkavviklingen, og vurderingene viser at dette er den beste løsningen blant tilgjengelige alternativer. Det er også opprettet en arbeidsgruppe med Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune. Denne gruppen ser på utfordringene knyttet til anleggsgjennomføring og trafikkavvikling, da sikringstiltakene berør kommune og fylkeskommune som veieiere for eventuell omkjøring og knyttet til arbeid de selv har planlagt.
Det er også løpende dialog med nødetatene.
I vestgående løp skal omtrent 15 meter med fjell sikres med sprøytebetongbuer. I østgående løp skal omtrent 40 meter med fjell sikres med sprøytebetongbuer. Før arbeidet med monteringen av sprøytebetongbuene kan begynne, må betonghvelvet i tunnelen demonteres. Dette betonghvelvet gjenbrukes når sprøytebetongbuene er ferdig montert.
I tverrforbindelsen mellom tunnelløpene skal det også monteres sprøytebetongbuer for å forsterke fjellet. Det skal i tillegg suppleres med sikringsbolter både i tunnelen og i tverrforbindelsen. Det gjøres også samtidig noe elektroarbeid i tunnelen.
– For å begrense de trafikale konsekvensene, vil det bli arbeidet doble skift frem til sikringsarbeidene er ferdige, presiserer Voldsund.
Kostnadsestimatet for utbedringene er cirka 30 millioner kroner.
Strindheimtunnelen går fra Nyhavna i Trondheim til Strindheim i rundkjøringa ved Sirkus Shopping. Tunnelen ble åpnet 24. juni 2014. Den har en ÅDT på 23 500 (kjøretøy i døgnet). Tunnelen er en toløps tunnel som er 2,6 km lang og har to kjørefelt i hvert tunnelløp.
Tidligere informasjon om Strindheimtunnelen:
trondheim tunnel sikkerhet utbedring
Tel: 90 77 39 69 eivind.voldsund@vegvesen.no
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Deler av Jonsvannsveien på fylkesveg 6660 ved Fortunalia i Trondheim skal freses og asfalteres på nattestid fra søndag 11. mai til onsdag...
Deler av Jonsvannsveien på fylkesveg 6660 ved Fortunalia i Trondheim skal freses og asfalteres på nattestid fra søndag 11. mai til onsdag 14. mai.
Kart Jonsvannsveien
På fylkesveg 6660, Jonsvannsveien ved Fortunalia, skal deler av vegen freses og asfalteres. Arbeidet skal gjøres i løpet av tre netter fra 11. til 14. mai. Arbeidet skjer fra klokka 22:00 til 06:00 disse nettene. Klokka 06:00 onsdag 14. mai er arbeidet ferdig.
Under fresingen og asfalteringen blir det noe støy og støv. Det vil bli ledebil kjøring og manuell dirigering i arbeidsområdet.
- Vi ber trafikantene kjøre rolig forbi arbeidsområdet og utvise hensyn til de som jobber på vegen, sier teamleder Anne-Grethe Jenssen i Trøndelag fylkeskommune.
I løpet av asfaltsesongen 2025 skal Trøndelag fylkeskommune legge asfalt på mange fylkesveger. Asfalteringen foregår fra mai til oktober.
I løpet av asfaltsesongen 2025 skal Trøndelag fylkeskommune legge asfalt på mange fylkesveger. Asfalteringen foregår fra mai til oktober.
I løpet av årets asfaltsesong skal Trøndelag fylkeskommune asfaltere rundt 80 km med veg. Asfaltarbeidet foregå på fylkesveger i hele Trøndelag fra mai til oktober.
I alt skal Trøndelag fylkeskommune legge rundt 86 000 tonn med asfalt på fylkesvegene. Asfalten har en verdi på cirka 110 millioner kroner og fordeles på to kontrakter og en entreprenører.
Starten på asfaltsesongen varierer ut fra lokale forhold, men asfalteringen starter som regel i mai når det ikke lenger er tele i vegen. Noen steder er entreprenørene allerede i gang.
Asfaltarbeidet som utføres strekker seg fra Rennebu i sør til Grong i nord, og de første asfaltstrekningene legges alt i starten av mai.
I dette kartet får du en oversikt over strekningene Trøndelag fylkeskommune skal asfaltere i 2025.
Trøndelag fylkeskommune skal asfaltere et mindre antall fylkeskommunale veger i Trondheim by. Asfaltarbeidet i Trondheim by vil foregår på natten når det er minst trafikk langs vegene.
Arbeidet vil kunne oppleves som støyende for de nærmeste beboerne til asfaltarbeidet. Trøndelag fylkeskommune vil sende ut pressemelding med varsel om asfaltarbeid en uke før asfaltering.
Siden 2020 har Trøndelag fylkeskommune stilt strenge krav til klima og miljø i sine asfaltkontrakter. Entreprenørene må konkurrere om lave CO2-utslipp i tillegg til lav pris for å vinne konkurransen.
Trøndelag fylkeskommune har som mål å få ned CO2-utslippet fra asfalt. Målet er at utslippene skal være redusert med 70 prosent innen 2030 sammenlignet med utslippene i 2020.
Trøndelag fylkeskommune oppfordrer alle som ferdes på vegen til å utvise hensyn til alle som jobber på vegen. Dette gjelder både trafikkdirigenter og øvrige asfaltarbeidere.
Det meste av asfaltarbeidet foregår på dagtid når det er trafikk på vegene.
Kontaktperson:
Anne-GretheJenssenTeamleder, Team Asfalt, vegoppmerking og elektroSend epost74 17 90 27 911 12 337
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Tr...
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
Det er mulighet for forlengelse av kontrakten i inntil tre år. Kontraktssummen er på cirka 820 millioner kroner inklusiv merverdiavgift.
– Vi ser frem til å samarbeide med Presis Vegdrift AS, som har blitt en stor og erfaren entreprenør innen dette fagfeltet, sier Per Fladvad. Han er fungerende seksjonssjef for driftsseksjonen i Statens vegvesen i Midt-Norge.
Presis Vegdrift AS har cirka 30 vedlikeholds- og driftskontrakter for vei fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør, med Vegvesenet og fylkeskommunene som sine største kunder.
Presis Vegdrift AS var i finalefeltet med forhandlinger sammen med Mesta AS og Stian Brenden Maskinservice AS. Opprinnelig var det sju entreprenører som meldte seg for å konkurrere om denne kontrakten.
Før ble driftskontrakter tildelt basert på laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå bruker Statens vegvesen ny anskaffelsesform som vektlegger flere kriterier. Entreprenørene oppfordres til å tenke nytt når det gjelder klima og miljø, finne smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta
Tilbyderne ble vurdert etter fire kriterier:
– Konkurransen har forgått tre trinn. Første måtte entreprenørene melde interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Entreprenørene som ble godkjent ble så invitert til å komme med et første tilbud. Deretter gjorde vi en evaluering og inviterte tre entreprenører til et finalefelt med forhandlinger, hvor disse til slutt leverte sitt andre og endelige tilbud. Målet er å få mer veidrift for pengene, samtidig som vi tar hensyn til klima og miljø, og ikke minst belønner innovasjon og utvikling, forteller Fladvad.
Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
– Det er ikke mange offentlige kontrakter i Trøndelag som angår så mange menneskers hverdag. Det er et ansvar vi er svært bevisste på. Til sammen bor det 310.000 innbyggere i kontraktsområdet og trafikken har et spenn på mellom 100 til 60.000 kjøretøy hvert døgn i gjennomsnitt på disse veiene, med et spenn fra høyfjell til storbyproblematikk, og med mye næringstransport, sier Fladvad.
Kontrakten gjelder drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.
Fem nye veidriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
I februar vant Veidekke kontrakten for å drifte riksveiene i norddelen av Trøndelag:
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
|
Rehabilitering av Fv.714 Frøyatunnelen er nå ferdigstilt og tunnelen er åpen for fri ferdsel hele døgnet. Alle sikkerhetsfunksjoner...
Rehabilitering av Fv.714 Frøyatunnelen er nå ferdigstilt og tunnelen er åpen for fri ferdsel hele døgnet.
Alle sikkerhetsfunksjoner er satt i drift, og tunnelen overvåkes nå kontinuerlig av Vegtrafikksentralen (VTS).
Det gjenstår kun noen mindre arbeider og disse arbeidene vil bli utført på natt med periodevis gjennomslipp etter vanlige prosedyrer for vedlikehold.
Offisiell åpning er planlagt i løpet av juni, vi kommer tilbake med dato for åpningsseremonien.
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslip...
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslipp på kjøretøy og maskiner i vegdriften.
|
Veidekke er i planleggings fasen og vil skifte stikkrenner i Stadsbygds sentrum i uke 20. ( 12- 16 mai ) Vegen vil da bli stengt i...
Veidekke er i planleggings fasen og vil skifte stikkrenner i Stadsbygds sentrum i uke 20. ( 12- 16 mai ) Vegen vil da bli stengt i 4-5 dager
omkjøring vi bli område under
omkjøring
En utfordringen vil være, FV6390 har bruksklasse BkT8 – 50 tonn,
mens FV717 har Bk10 – 50 tonn.
Det vil derfor sette opp infoskilt ved Rørvik ferjekai og rundkjøringen ved Sund (Rissa) som informerer om:
«Fv.717 Kjerkveien stengt for tungtransport «Bk10» gjennom Stadsbygd sentrum, omkjøring via Fv.720 Modalsveien»
Veidekke håper på forståelse og beklager på forhånd merarbeidet dette måtte medføre. men håper alle kan tilpasse seg dette med god varslings tid
Spennende og Ny teknologi skal bidra til økt trafikksikkerhet og færre fartsoverskridelser.
En ny type fartshinder er satt opp gjennom Bjørndalen på Heimdal. Men du merker det bare om du kjører over fartsgrensen.
Et “intelligent” fartshinder er installert på Heimdal i Trondheim. Hinderet aktiveres bare om du kjører for fort. Hinderet heter Actibump og aktiveres kun for bilister kjører som kjører for fort. Da senkes en metallplate i vegen, noe som gir en fysisk påminnelse om å redusere farten.
– Dette er et målrettet tiltak for å gjøre bytrafikken tryggere, spesielt i områder med mange myke trafikanter, sier senioringeniør i Trøndelag fylkeskommune, Lars Olofsson.
Actibump skal bidra til å endre føreradferd uten å forstyrre trafikkflyten unødvendig. Flere svenske og danske byer har allerede hatt gode erfaringer med løsningen, blant annet med redusert gjennomsnittsfart, lavere utslipp og mindre støy. Nå blir Trondheim blant de første i Norge til å ta teknologien i bruk. Tilsvarende fartshinder finnes blant annet på to plasser i Bergen.
De første Actibump-installasjonene settes i drift på Bjørndalen i Heimdal rett ved et gangfelt der det også er skoleveg. Prosjektet evalueres fortløpende. Er det vellykket kan det bli aktuelt å installere det flere steder.
Kontaktperson:
LarsOlofssonSenioringeniørSend epost74 17 85 39 484 20 983
I år har vi også 4 plasser på Lerkendal for medlemmene. Vi gjør det litt annerledes i år. Send meg mail eller sms. SÅ lagrer jeg det...
I år har vi også 4 plasser på Lerkendal for medlemmene.
Vi gjør det litt annerledes i år. Send meg mail eller sms. SÅ lagrer jeg dette, Blir det flere som er interessert enn vi har av billetter trekker vi dette noen dager før kampen. Foreløpig kampprogram med klokkeslett er i bilde.
Det jeg trenger å vite er dato. antall og navn.
Kamp Dato:
Antall: 1,2,3 eller 4 Billetter
Og navn:
Vet du egentlig hvor pensjonen din kommer fra? Og er du helt trygg på at dine ansatte har riktige forsikringer? Torsdag 8. mai kl. 14.00...
Vet du egentlig hvor pensjonen din kommer fra? Og er du helt trygg på at dine ansatte har riktige forsikringer? Torsdag 8. mai kl. 14.00 inviterer Norges Lastebileier-Forbund til en digital sending om pensjon og personforsikring, hvor du får svar på alt du lurer på.
Temaet er aktuelt og viktig for både arbeidsgivere og ansatte i transportbransjen. På dette webinaret får du en nyttig gjennomgang av hva som kreves, og hva som anbefales, slik at du som arbeidsgiver har kontroll på rettigheter, plikter og muligheter.
Eksperter fra If går blant annet gjennom viktigheten av riktige personaldekninger, hva lovpålagt yrkesskadeforsikring innebærer, samt hvilke utvidelser som kan være aktuelle. Du får også innsikt i anbefalte forsikringspakker for bransjen, samt en gjennomgang av pensjonssparing – inkludert sparesatser, bransjesatser, forvaltning og skattefordeler.
Sendingen passer for alle som har personalansvar, jobber med økonomi, eller ønsker bedre innsikt i hvordan pensjon og personforsikring fungerer i praksis.
NLF anbefaler alle medlemsbedrifter å få med seg denne digitale sendingen. Den gir viktig kunnskap og praktiske råd om et tema som påvirker både virksomhetens ansvar og den enkeltes økonomiske trygghet.
Sendingen starter klokken 14:00!
I april mistet sju personer livet i trafikkulykker, hvorav tre var motorsyklister. Totalt har 23 personer omkommet i trafikken så langt i...
I april mistet sju personer livet i trafikkulykker, hvorav tre var motorsyklister. Totalt har 23 personer omkommet i trafikken så langt i år, noe som er fem færre enn på samme tidspunkt i fjor.
Motorsykkelsesongen startet tidlig mange steder i landet. I april døde to menn i 20-årene og én mann i 40-årene på motorsykkel. To av ulykkene var utforkjøringer, mens den tredje skjedde i møte med en bil.
Statens vegvesen oppfordrer MC-førere til å bruke blikket smart, plassere seg klokt og tilpasse farten. Den viktigste forebyggende jobben gjøres av motorsyklistene selv. Samtidig minner Norges Lastebileier-Forbund (NLF) alle yrkessjåfører om å være ekstra varsomme nå som mange tar syklene ut på veiene igjen.
Nå henvender vi oss til DEG som yrkessjåfør og proff i trafikken. Vis at DU tar ansvar og støtt vår kampanje:
Av de 23 som har mistet livet i trafikken hittil i år, er 18 menn og 4 kvinner. Hele 70 prosent av dødsulykkene har skjedd i møteulykker eller utforkjøringer.
Når det gjelder kjøretøy, omkom 13 personer i personbil, tre på motorsykkel, to i varebil, to på ATV eller traktor og to i tungbil. Én av de omkomne var fotgjenger.
Nordland og Finnmark er så langt de eneste fylkene uten dødsulykker i år. Innlandet topper statistikken med fire trafikkdrepte. I Møre og Romsdal og Akershus har tre personer mistet livet. I hvert av fylkene Østfold, Buskerud, Vestfold, Agder, Vestland, Trøndelag og Troms har én person omkommet. Oslo, Telemark og Rogaland har hatt to trafikkdødsfall hver.
*foreløpige tall
Fylke | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
Østfold | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 4 | 1 |
Akershus | 2 | 4 | 4 | 2 | 1 | 0 | 1 | 3 |
Oslo | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 2 | 2 |
Innlandet | 3 | 6 | 4 | 3 | 3 | 7 | 2 | 4 |
Buskerud | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 |
Vestfold | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Telemark | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Agder | 4 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 |
Rogaland | 1 | 0 | 1 | 0 | 6 | 4 | 1 | 2 |
Vestland | 2 | 3 | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 | 1 |
Møre og Romsdal | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 3 | 4 | 3 |
Trøndelag | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
Nordland | 2 | 3 | 4 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 |
Troms | 2 | 1 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 |
Finnmark | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SUM | 24 | 29 | 30 | 16 | 17 | 22 | 28 | 23 |
Kilde: SVV
Enhet | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
Fotgjenger | 2 | 6 | 5 | 3 | 1 | 2 | 4 | 1 |
Sykkel | 2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Moped | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lett MC | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
MC | 1 | 3 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 3 |
ATV/Traktor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 |
Personbil | 18 | 16 | 13 | 11 | 7 | 14 | 12 | 13 |
Varebil/Bobil | 1 | 1 | 4 | 0 | 3 | 4 | 7 | 2 |
Tungbil | 0 | 3 | 5 | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 |
Buss | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Annet | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 |
SUM | 24 | 29 | 30 | 16 | 17 | 22 | 28 | 23 |
Kilde: SVV
Alder | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
0-15 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
16-24 | 3 | 6 | 4 | 2 | 3 | 8 | 4 | 2 |
25-44 | 8 | 9 | 12 | 5 | 4 | 6 | 6 | 11 |
45-64 | 8 | 7 | 8 | 5 | 6 | 6 | 13 | 5 |
65+ | 5 | 7 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 |
SUM | 24 | 29 | 30 | 16 | 17 | 22 | 28 | 23 |
Kilde: SVV
Den 24. april gjennomførte Statens vegvesen en kveldskontroll ved Krossmoen kontrollstasjon, med hovedfokus på vinterutrustning. Resultat...
Den 24. april gjennomførte Statens vegvesen en kveldskontroll ved Krossmoen kontrollstasjon, med hovedfokus på vinterutrustning. Resultatet: 11 gebyrer – fire for manglende vinterdekk og sju for manglende kjettinger på tunge kjøretøy og tilhengere. Dette skjer i en region som har vært fullstendig snøfri i lang tid, noe som får NLF til å reagere.
I dette området har skianleggene for lengst blitt stengt, og det ikke finnes varsler om vinterføre i mils omkrets. Likevel velger myndighetene å prioritere kontroller basert på kalenderen fremfor faktiske forhold.
Statens vegvesen (SVV) skriver selv at formålet med kontrollene er å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og de har en nullvisjon for hardt skadde og drepte i trafikken. NLF reagerer derfor kraftig på at SVV har prioritert vinterutrustning som hovedfokus under denne kontrollen.
– Når det brukes ressurser på å kontrollere vinterutstyr i slutten av april i et område uten snø, fremstår ikke kontrollen som trafikksikkerhetsarbeid – men som prinsipprytteri, sier regionsjef for Rogaland, Reidar Retterholt.
Regelverket sier riktignok at vinterutrustning skal være på plass ut april, men når det gjelder mønsterdybde, styres dette også av når påsken faller. Det vil si at fra 1. november til og med første mandag etter 2. påskedag er kravet 5 mm. Fra og med denne mandagen til 31. oktober er kravet 1,6 mm. Det er også verdt å poengtere at påsken i år var uvanlig sen.
Statens vegvesen erkjenner i en uttalelse at kommunikasjonen kunne vært tydeligere.
– Her burde vi vært flinkere til å justere standardteksten i systemet vårt, og dette er nå tatt hånd om. Jeg forstår godt at det på grunn av formuleringen kan skape reaksjoner, sier Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen.
Han understreker samtidig at regelverket gjelder så lenge kravet om vinterutrustning står ved lag, og at det er Statens vegvesens ansvar å følge det opp.
– Mange vogntog ferdes på kryss og tvers av landet, og i nord er det fortsatt vinterlige forhold. Derfor er det viktig at kravene til dekk og kjetting etterleves så lenge forskriften gjelder, sier Wigdel.
Retterholt understreker at det likevel må utvises dømmekraft i praktiseringen av regelverket.
– Trafikksikkerhet handler om reell risiko, ikke om å håndheve regler mekanisk – uavhengig av vær og virkelighet. Når kontrollvirksomheten mister bakkekontakten, mister den også tillit, sier Retterholt.
Han mener denne typen kontroller svekker respekten for både myndighetene og regelverket. Det oppleves som unødvendig belastende for seriøse aktører som gjør sitt ytterste for å følge lovverket.
– Det skaper et inntrykk av at gebyrer har blitt et mål i seg selv – ikke et middel for bedre sikkerhet.
NLF står fast ved at kontroller er nødvendige, og at trafikksikkerhet må tas på alvor. Men for at kontrollene skal være troverdige, må de også gjenspeile de faktiske forholdene på veiene.
– Når det ikke er snø i sikte, bør vinterutrustning ikke være høyeste prioritet. Skal vi bevare respekten for regelverket, må det også utøves med fornuft, avslutter Retterholt.
NLFs årlige representantskapsmøte er i gang på Thon Hotel Conference. Her er 20 delegater, sammen med representanter fra administrasjonen...
NLFs årlige representantskapsmøte er i gang på Thon Hotel Conference. Her er 20 delegater, sammen med representanter fra administrasjonen, samlet for å stake ut kursen for forbundets videre arbeid – på vegne av NLFs medlemsbedrifter.
Forbundsleder Tore Velten åpnet møtet med å løfte frem det sterke samspillet mellom administrasjonen, tillitsvalgte og medlemmer det siste året.
– Jeg er oppriktig stolt av det vi har fått til sammen. Det viser hvilken kraft som ligger i fellesskapet vårt, sa Velten.
På agendaen står et bredt spekter av saker – fra nasjonale utfordringer til lokale problemstillinger. Denne variasjonen viser både bredden i NLFs arbeid og verdien av et levende medlemsdemokrati. Selv små saker kan få stor betydning når de løftes inn i fellesskapet.
Administrerende direktør Knut Gravråk fulgte opp med en tydelig oppfordring:
– Bruk stemmen deres! Dere representerer hele medlemsmassen, og det er her de viktige føringene legges.
Han avsluttet med en klar beskjed:
– Skal vi være relevante fremover, må vi være proaktive. Vi skal ikke følge utviklingen – vi skal lede an.
NLF kommer tilbake med mer informasjon om vedtak og videre arbeid etter møtet. Følg med – resultatene fra representantskapet legger viktige føringer for hvordan vi sammen skal styrke transportnæringen fremover.
– Strekningen E6 Megården – Mørsvikbotn er i dag en ulykkesbelastet og krevende strekning å ferdes på, særlig vinterstid. Ved stengt vei...
– Strekningen E6 Megården – Mørsvikbotn er i dag en ulykkesbelastet og krevende strekning å ferdes på, særlig vinterstid. Ved stengt vei er omkjøringsrute på over 11 timer via Sverige. Derfor er jeg veldig glad for at vi om kort tid kan starte byggingen av ny vei på denne strekningen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Anbudskonkurransen om å få bygge ny E6 mellom Megården og Sommerset er over, og dermed kan byggingen av de nye veien starte. Det er Skanska som i dag har fått oppdraget med å bygge første del av ny E6 gjennom Sørfold kommune, nord for Fauske i Nordland.
– Det er bra at vi nå har fått landet en solid aktør til byggingen av E6 Megården – Sommerset. Dette er starten på en viktig strekning for både fastboende og næringslivet i regionen, og ikke minst for beredskapen i Norge, sier Nygård i en melding.
Hele prosjektet omfatter bygging av 43,6 km ny vei, hvorav rundt 24 km er nye tunneler og resten er bruer og vei i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden. Denne er 812m lang. Den nye veien blir 12,2 km kortere enn dagens E6.
Nå i første byggetrinn skal det bygges 21,5 kilometer ny E6. Av dette er det 3 nye tunneler og 2 større bruer. Strekningen bygges med bredde på 9 meter og vil få fartsgrense 90 km/t. Dette gjør at man vil spare rundt 10 minutter kjøretid.
Skanska kommer til å starte med rigging så snart som mulig etter inngått kontrakt, og hovedarbeidet starter for alvor etter sommerferien. Strekningen skal ferdigstilles høsten 2031.