Denne uken falt mange viktige brikker på plass i arbeidet med den nye
EU-vegpakken. Avtalen som ministrene har kommet frem til, inneholder
flere store endringer som er i tråd med NLFs intensjon.
– Dette EU-kompromisset er et stort skritt i riktig retning. Innholdet
er langt på vei det NLF gjennom vårt internasjonale organisasjon NLA
(Nordic Logistics Association) har lobbet systematisk for i flere år
gjennom utallige møter og samtaler med nøkkelpersoner i parlament,
kommisjon og råd. Ministrene i EU-landene fortjener ros for at de har
greid å komme frem til dette, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.
Karanteneperiode ved kabotasje, minstelønn ved tredjelandskjøring
I avtalen mellom ministrene er prinsippet om minstelønn ved
kabotasjekjøring regelbundet. Det foreligger samtidig et uttrykkelig
forbud mot ukehvil i bil. Den delen av kombinert transport som foregår
på veg blir også omfattet av kabotasjereglene. I tillegg er det
foreslått en karanteneperiode på fem dager etter endt kabotasje.
Les mer om innholdet i avtalen her
NLF-direktøren spretter imidlertid ikke champangeflasken med det aller
første. Det er nemlig god grunn til å helle litt malurt i begeret.
– Dette kompromisset skal godkjennes i EU-parlamentet, og der vet vi
at det er stor uenighet og ulike synspunkter mellom ulike komiteer. Når
vi ser hvem som var imot kompromisset, nemlig de fleste øst-europeiske
landene med unntak av Tsjekkia og Slovakia, ser vi fort at saken enda
ikke er avgjort, sier NLF-direktøren.
Dette mener de danske lastebileierne (DTL)
Dette mener de svenske lastebileierne (SÅ)