NLF

Nytt fra NLF uke 49, 2023

Statens vegvesen har tidligere informert om at de i perioden 21.8.23-31.1.24 ikke vil sanksjonere på brudd på kravet om installasjon av ny fartsskriver (G2V2). Nå har de snudd, og grunnen til det kan du lese mer om i dette nyhetsbrevet. NLF har også inngått en ny avtale, som gir alle medlemmer og deres sjåfører mulighet til å få en egen psykolog rett i lomma. 

Enighet om statsbudsjettet for 2024

Søndag morgen den 3. desember, ble det oppnådd enighet mellom SV og regjeringspartiene angående statsbudsjettet for 2024. Denne enigheten medfører noen justeringer i regjeringens foreslåtte budsjett, som ble lagt frem i oktober. Når det gjelder samferdsel, er det få nyheter, men det satses ytterligere på det grønne skiftet.

Les mer om dette på Lastebil.no>>>

 

– Urealistisk med nullutslipp fra nye tunge kjøretøy innen 2030

– Målsettingen fremstår bare som et tall, mener markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud.

Dette kommer frem i en sak i   Byggeindustrien (bak betalingsmur)

 – Vi ønsker å bidra med så grønne tiltak vi kan. Men uten at vi har gått gjennom hele statsbudsjettet, og sett på virkemiddelbruken for å nå målet om at alle tunge nye biler som selges skal være nullnullutslippsbiler innen 2030, så fremstår denne målsettingen bare som et tall å tenke på. Hva er begrunnelsen for at man med et pennestrøk endrer målet fra 50 til 100 prosent utover at det ser bedre ut på papiret? Jeg tror ikke målene lar seg gjennomføre innen 2030, sier Olafsrud, til Byggeindustrien.

Han mener videre at regjeringen har gått seg fast i elsporet.

 – Det er uforutsigbart om man i det hele får strøm til å lade bilene. Transportbedriftene er avhengige av forutsigbarhet i strømleveransene til sine terminaler, man kan ikke basere seg på å hurtiglade tunge lastebiler til fem kroner per kW/time hvis man skal være konkurransedyktig i denne næringen i Norge, sier Olafsrud.

 

Utne Transport vant frem i retten

Søndre Østfold tingrett har i dag avsagt en kjennelse der de har kommet til at et gebyr for overlast på kr 95 000, gitt til Utne Transport, er ugyldig. Bakgrunnen for gebyret, var at ansatt sjåfør hos Utne, ikke hadde senket den ene akslingen etter at han hadde lastet, og heller ikke dratt ut draget på tilhengeren, slik at akseltrykket som følge av dette, ble for høyt. 

Les mer om dette på Lastebil.no>>>

 

NLF gir klarhet rundt registrering av F1-vekter

NLF har fått inn en del henvendelser angående en artikkel som ble publisert 21. november. Den omhandlet OBU og registrering av F1-vekter i Tyskland og Østerrike. Her kommer noen oppklaringer i forbindelse med dette.

Dette er viktig informasjon hvis du har en bompengebrikke (OBU) og et tilknyttet abonnement hos Circle K for å betale veiavgifter i Tyskland og Østerrike.  

Fra 1. desember 2023 vil F1-vekten være en ekstra komponent i veiavgiften i Tyskland og Østerrike. F1 er den maksimalt tillatte nyttelasten for kjøretøyet. Det er derfor viktig at alle kjøretøy utstyrt med OBU fra Circle K oppdaterer kjøretøydataene sine så raskt som mulig (fristen var satt til 30. november). 

Les mer om dette på Lastebil.no>>>

 

SVV fremskynder kravet om digital fartsskriver

Statens vegvesen har tidligere informert om at de i perioden 21.8.23-31.1.24 ikke vil sanksjonere på brudd på kravet om installasjon av ny fartsskriver (G2V2). Årsaken har vært at de nye skriverne ikke var tilgjengelige i et antall som dekket etterspørselen for nyregistrerte kjøretøy.

SVV informerer om at det basert på oppdatert informasjon fra fartsskriverprodusenter, samt lastebilprodusenter, ikke lenger er noen leveringsproblemer av den nyeste skriveren per dags dato. 

Statens vegvesen har, i samråd med Samferdselsdepartementet, besluttet å ikke forlenge «unntaksfristen» utover 31. januar 2024 ettersom det nå er god tilgjengelighet på G2V2-skrivere. Det gis derfor ingen ny (utvidet) frist for bytte til riktig skriver for kjøretøy registrert etter 21. august. 

NLF vil komme tilbake med mer informasjon rundt dette.

 

NLF gir deg en «psykolog i lomma»

Din jobb som lastebilsjåfør kan komme med utfordringer som kan gjøre hverdagen litt ekstra vanskelig. Tre vanlige utfordringer kan være:

  • Å tilbringe mye tid på veien kan føre til følelsen av sosial isolasjon og ensomhet. Det er også vanskelig å holde en sunn døgnrytme, som er viktig for den fysiske og psykiske helsa.
  • Å måtte opprettholde sikkerhet og samtidig møte tidsfrister skaper langvarig stress.
  • Å bli involvert i trafikkulykker. Etter traumatiske hendelser kan mange utvikle PTSD-symptomer.

Vi tåler stress og bekymring. Problemet oppstår først når vi enten føler på stress og bekymring over lang tid, eller når vi får flere ting å bekymre oss for samtidig. Dette fører til at mange lastebilsjåfører har perioder som er ganske utfordrende.

NLF har derfor inngått en avtale med Overvinne; en enkel lavterskelløsning for at vi kan lære litt mer om å stå i vanskelige situasjoner. 

I Overvinne-appen får du verktøyene du trenger for å bli mer robust. Du gjør dette helt på egen hånd, uten å måtte snakke med ledere, HR eller psykolog. 

Vi håper så mange som mulig av NLF sine medlemmer tester ut appen. For deg som kjenner at ting er litt mye, er det mye konkret og brukbart å finne i appen. For deg som har det helt fint kan også bruke appen slik at du er bedre forberedt når dårligere tider kommer.

Prøv Overvinne her

Les mer om Overvinne her

 

 

Lengre kjøretøy ønskes velkommen i Sverige

Den første desember ble det tillatt å kjøre kjøretøy på opptil 34,5 meter på deler av det svenske veinettet. Det har lenge vært etterspurt av transportnæringen, da de positive effektene er mange og betydelige. 

Les mer om dette på Lastebil.no>>>

 

Her skal det bygges ny døgnhvileplass

Statens vegvesen skal få bygd døgnhvileplass for E39 og E134 i Nord-Rogaland, mellom Aksdal og Bokn. Styrene i NLF Agder og Rogaland er fornøyde med utviklingen, men de understreker samtidig at det er langt igjen til man er i mål. 

Les mer om dette på Lastebil.no>>>

 

Programmet til Transportkonferansen 2024 er snart klart

Programmet for Transportkonferansen begynner å ta form, og vi kan fortelle at både samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, og vegdirektør, Ingrid Dahl Hovland, har takket ja til å delta.

Den 26.–27. januar braker det løs med ny transportkonferanse, denne gangen på Quality Airport Hotel Gardermoen.

Jan-Erik Larssen vil nok en gang lede oss gjennom to spennende og innholdsrike dager. Hold av datoen, program og mer informasjon kommer. Programmet er snart på plass, og vi vil kommet tilbake med mer informasjon så snart det er klart. 

Vi minner om at det er lurt å være tidlig ute med å melde seg på Transportkonferansen i januar. Påmeldingen har startet og programmet begynner å bli klart.