ContiScandinaviaExtreme HD3 er utviklet og testet spesifikt for ekstreme norske vinterforhold. Siden sommeren 2019 har Dekkmann, i samarbeid med Continental og kunder, montert, testet og analysert over 1000 testdekk av den nye dekkmodellen. Tilbakemeldingene og resultatene fra testingen viser utmerket vintergrep og lang levetid.

– Bruksområdet for dette dekket er først og fremst været i nord, og mellom Øst- og Vest-Norge med mange fjelloverganger. Men dekket passer også alle som driver utfordrende kjøring under krevende vinterforhold ellers i landet, forteller Fleet Manager i Dekkmann, Milan Keckes.

ContiScandinavia HS3 er den andre dekknyheten fra Continental. HS3 passer utmerket til de tyngste tungtransport-bilene med behov for gode vinteregenskaper, som i tillegg kjører mye på dårlige veier.

– Dette passer for eksempel til tømmer-, tipp-, kran- og betongbiler, eller dem som driver med mye anleggskjøring, forteller Milan Keckes. Dekket er designet for å være ekstra motstandsdyktig mot kuttskader og punkteringer. De utmerkete egenskapene skyldes både den spesielle gummiblandingen og forsterkede stammen. Dekket anbefales kun for bruk der behovet for et robust alternativ er stort.

NLF-medlemmer skal teste dekkene

I samarbeid med NLF gir Dekkmann fire medlemsbedrifter muligheten til å teste de to nye dekkmodellene i forskjellige regioner og på ulike lastebiler. En av dem er Odd Grødrum Transport.

– Grep er ekstremt viktig for oss. Slipper vi flere situasjoner der vi må ta på kjettinger, sparer vi både tid og dekkslitasje, forteller Grødrum.

For dem som har tenkt å spare penger på å kjøpe billige dekk, har Grødrum ett råd.

– Det er falsk økonomi å kjøpe dårlige dekk. Dekkene blir fortere slitt, og er mer utsatt for skader. Da ender det fort opp med å koste mer, siden man blir nødt til å kjøpe flere sett gjennom en sesong, advarer Grødrum.

Men det er sikkerhet som er det viktigste når man skal velge nye dekk.

– Vi ser at vinterdekk med dårlige vinteregenskaper pakker seg lettere med snø, og det er uheldig for grepet. Det er mye mer prekært med grep på en 60-tonns lastebil enn en privatbil når det er glatt. Konsekvensene ved en nødsituasjon er mye større. Man skal ikke spare på sikkerheten, avslutter Grødrum.

Følg med på lastebil.no og i NLF-magasinet for resultatene.

NB! I perioden 1. juni til 1. oktober kjører Dekkmann en kampanje for NLF-medlemmer, i første omgang i et begrenset antall. Ta direkte kontakt med din nærmeste Dekkmann-avdeling, eller send en forespørsel via dekkmann.no

Les også: Direkte trafikkfarlig