Også i andre land har diskusjonene gått høyt. For eksempel, er Finland, Nederland og Storbritannia imot å ta med selvkjørende lastebileiere. Danmark og Sverige, Tyskland og Frankrike er for. Og her i Norge er myndighetene for at de skal omfattes av direktivet, mens NLFs forbundsstyre har sagt nei.
Hovedbegrunnelsen for Tyskland og Frankrikes holdning er at næringen er redd for at store lastebileiere skal selge sine lastebiler til sjåførene (mer eller mindre pro-forma) og benytte disse som underkontraktører uten å ha ansvar for arbeidstid. I Norge er ikke dette så aktuelt, fordi alle som driver godstransport mot betaling må ha samme løyve. Altså; enten er man lastebileier eller ikke. Men i noen av de andre landene i Europa er det lavere krav til løyve for nasjonal transport enn internasjonal kjøring, som krever fellesskapstillatelsen. Da kan man se for seg en skjev konkurransesituasjon, hvor transportbedrifter med flere biler og ansatte og ordnede forhold taper for en liten hær av "billige" enbils-eiere utenfor arbeidstidsdirektivet, som i realiteten kjører for en og samme lastebileier. Den store bøygen for Storbritannia, er at direktivet inneholder forslag om å redusere antall timer som kan kjøres på nattetid. Dette kolliderer med den praksis industrien har i dag, hvor mesteparten av transporten til og fra fabrikkene er basert på nattarbeide, og alle skiftordninger er lagt opp etter dagens regler.
Uansett, hvis direktivet blir vedtatt, snakkes det likevel om en 3 års overgangsordning for selvkjørende lastebileiere.