Det er i utgangspunktet næringslivets behov for transport og krav til service og økonomi som må være utgangspunktet i en slik utredning, sier NLF. Befolkningstetthet, bosetting, lokalisering av industri, veier, båt, jernbane og havner er viktige elementer som må tas med i vurderingen. I tillegg kommer selvsagt den overordnede politiske målsetting om at hele landet skal tas i bruk.
Hensikten med utredningen bør være å finne frem til effektive, rasjonelle og økonomiske løsninger på godstransport til og fra Norge slik at norsk næringsliv kan være konkurransedyktig i en fremtidig stadig hardere konkurranse, uansett hvor i landet det er lokalisert.
Når man skal vurdere de forskjellige transportruter, havner og båter, må man ta hensyn til de naturlige godsstrømmene, vareslagene og mest egnede transportmåter til og fra havnene.
NLF skriver at lastebiltransport, det være seg lastebil med semitrailer eller tilhenger, standard biler eller spesialbiler ( som termotransport ) vil være en stor og viktig transportmåte også i fremtiden. De varer som i dag transporteres med bil, vil være viktige og øke i omfang også i årene fremover.
-Vi ser det som viktig at norsk næringsliv overlever i den stadig hardere konkurransen, skriver NLF. Økonomisk, rasjonell og effektiv transport av gods til og fra Norge er en viktig del av varens totalkostnad. Vi må derfor sørge for at næringslivet gis rammevilkår og transportmuligheter som er tjenlige og som muliggjør at det kan hevde seg i konkurransen. I denne sammenheng er det derfor viktig at veinettet oppgraderes – også til havnene, og at ferger, havner, båter, jernbane, biler og fly kan tilby de beste transportmuligheter for norsk næringsliv.