Hovedtrekk i det framlagte statsbudsjettet
Avgiftene på diesel blir ikke endret, men prisjusteres.
Vektårsavgiften, med miljøkomponenten prisjusteres.
Omregistreringsavgift prisjusteres.
Det blir ingen endring i avskrivningssatsen for lastebiler og vogntog, altså fortsatt 20%.
Mer penger til samferdsel
Regjeringen foreslår snaut 18,8 milliarder kroner til samferdselsformål i 2002. Det er en økning på rundt 1,2 milliarder kroner i forhold til saldert budsjett for 2001.
Vel 10,9 milliarder kroner til veiformål
Det er en økning på 649 millioner kroner, eller 6,3% i forhold til saldert budsjett 2001. Regjeringen vil særlig prioritere økte bevilgninger til drift og vedlikehold av riksveiene. Det legges spesiell vekt på trafikksikkerhet.
Det foreslås vel 1 050 millioner kroner i tilskudd til drift av riksveiferjer. Dette er omtrent det samme som før. Men merk at det i forslaget er lagt til grunn en takstøkning på 5%. Dette er mer enn forventet prisstigning på 1,9%.
Nær 4,6 milliarder kroner til riksveiinvesteringer. Det er en økning på 8,3%.
Det avsettes i alt 115 millioner kroner til tiltak for kollektivtrafikken. Dette finansieres også over veibudsjettet.
Til prosjekter og tiltak som bidrar til å sikre mot ras i veinettet avsettes det innenfor bevilgningene til riksveiinvesteringer i alt 320 milioner kroner. Av dette beløpet er 146,6 millioner kroner ført opp som "Rassikring".
1,3 milliarder kroner til luftfarten
Dette er en økning på 6,1% sammenliknet med saldert budsjett 2001.
5,6 milliarder kroner til jernbane
Her er det en økning på 13,6% i forhold til saldert budsjett 2001.
Les Samferdselsdepartementets budsjett