Det finske selskapet SAMPO kjøper alle If-aksjene som i dag eies av Storebrand og Skandia. Det betyr at SAMPO, som tidligere har eid vel 50 %, nå eier 90 % av If. Resten eies av et finsk livselskap som arbeider tett sammen med Sampo.
Les merBrann i en lastebil i underkjøring ved Kinkempois i Liège har ført til stenging av forbindelsen mellom E25 og E40. Veien er stengt for nordgående trafikk (mot Brussel) til 11. februar 2004.
Beste alternative rute fra Syd-Belgia: E411 til Daussoulx trafikkmaskin og så E42 mot Liège.
Kilde: IRU
Les merNLF deltok i dag på et møte med Samferdselsminister Torild Skogsholm. Tema var: Oppfølging av tungbilsjåfører som har vært utsatt for møteulykke. Møtet var meget positivt, og statsråden lyttet oppmerksomt til det de enkelte deltakerne hadde å fortelle. Jeg tar med meg ideene og vil se videre på dem, sa blant annet Skogsholm, som samtidig varslet et nytt møte om et år.
Les merHøgskolen i Molde får et nyopprettet professorat i effektiv og miljøvennlig bytransport, finansiert av Samferdselsdepartementet. Opprettingen av det nye professoratet er en del av regjeringens satsing på å styrke og effektivisere kollektivtransporten i byområdene.
Les merI en holdningsundersøkelse TSN Gallup har fått utført for OFV, går det frem at halvparten av befolkningen enten er negative eller mener grensen er nådd for bompengefinansiert veibygging. - Undersøkelsen gir sterke signaler til myndighetene om at smertegrensen for bompenger nå er nådd, sier Vilrid Femoen i OFV.
Les merEU-kommisjonen har fremmet et forslag overfor Rådet om krav til 24 timers forhåndsdeklarering av import og eksport utenfor EU. Dette vil skape ekstra arbeid og kan føre til problemer for alle involverte parter. NLFs Jan Mejlænder-Larsen diskuterer i dag saken i et møte i Verdens Tollkommisjon, WP30 og tror det vil bli lempet på reglene.
Les mer
EU-kommisjonen har nå innsett at den digitale fartskriveren (tachografen) ikke kan bli innført etter opprinnelig tidsskjema. Kommisjonen har derfor bestemt seg for å gjøre følgende:
Å rådføre seg uformelt med både medlemslandene og transportnæringen i løpet av februar 2004.
NLFs forbundsstyre mente det var urasjonelt å publisere i to forskjellige papirutgave, i tillegg til NLFs nettsted. Styret ønsket at det heller skulle brukes ressurser til styrking av nettstedet, www.lastebil.no, samt å styrke "morbladet, "Lastebilen".
Les mer