Spania varsler at de ikke lenger vil sanksjonere utenlandske biler med analog fartskriver slik tidligere varslet. Dette gjelder biler som blir registrert innen 20 dager etter at de offisielle bestemmelsene er offentligjort fra EU.
Les merDet årlige europeiske lærlingmesterskapet i transportteknikk - EMT, skal i 2006 foregå på Sessvollmoen, med høytidelig åpning den 19. mai og gjennomføring av konkurranser den 20. mai.
Les merNorges Lastebileier-Forbund (NLF) har i dag sendt et oppfølgingsbrev til Finansdepartementet som svar på statsråd Kristin Halvorsens svarbrev til NLF datert 10. januar 2006. NLF anmoder om at Finansdepartementet vil foreta en ny vurdering av saldoavskrivningssatsen for lastebiler og vogntog, mv. og tilbyr seg å bidra med faglige innspill.
Les merVegdirektoratet har sendt ut en presisering av de retningslinjene som står i merknader til kapittel 33 i Kjøretøyforskriften. Det har vært knyttet usikkerhet til hvordan man skal håndheve/praktisere bestemmelsene for underkjøringshinder, og dette har gitt seg utslag i ulik praksis rundt om på de forskjellige trafikkstasjonene.
Les merStortingets transport- og kommunikasjonskomité behandler nå St.prp. nr 2 (2005-2006) Om utbygging og finansiering av rv 7/rv 13 Hardangerbrua i Hordaland. NLFs konklusjon, som er formidlet til komiteen, er at Hardangerbroen bør bygges, ikke minst av hensyn til den lokale og regionale betydning den ser ut til å få. NLF forutsetter imidlertid at broprosjektet ikke vil redusere nødvendige bevilgninger til øvrige vegforbindelser.
Les merNedenfor følger en henvendelse NLF i dag har gjor til Mattilsynet i forbindelse med problemer som utenlandske vogntog skaper på norske veier.
Les merEtter ny Arbeidsmiljølov er virksomhetens øverste leder forpliktet til å gjennomgå opplæring i Helse miljø og sikkerhet (HMS). Dette ansvaret kan ikke deligeres til andre. Dette innebærer at daglig leder som har ansatte i sin virksomhet, er forpliktet til å gjennomgå opplæring. NLF vil fra mars 2006 tilby kurs til medlemmene, som er spesialtilpasset transportbransjen.
Les merNå foreligger ovennevnte nye kart fra Statens vegvesen. Kartet viser tillatt aksellast og vogntoglengde samt høyde lavere enn 4,50 m i tunneler og underganger.
Les mer