NLF er invitert med i en arbeidsgruppe som skal se på breddebestemmelsene for landbruksmaskiner som er mellom 2,55 og 3,5 m brede.
Gruppens mandat er å vurdere behov for endringer i regelverket som gjelder kjøring med landbruksmaskiner med bredde mellom 2,55 m og 3,5 m på offentlig vei. Når det gjelder traktor med påmonterte landbruksredskap gjelder det at bredden på selve traktoren ikke skal kunne være bredere enn 2,55 m inklusive hjul.
Les merFra mars 2008 har det vært innført et forbud mot forbikjøring på en rekke ungarske veistrekninger, i første omgang som et forsøk. Fra 1. april 2009 blir forsøket utvidet til en del andre veier. Forbudet gjelder lastebiler over 3,5 tonn totalvekt, og strekningene er skiltet. Det er likevel tillatt å kjøre forbi tohjulte kjøretøyer.
Les merDet er varslet generalstreik i Frankrike den 19. mars 2009. Ifølge meldingen, skal streiken omfatte offentlig transport, jernbane og lufttransport. Også godstransport på vei kan merke virkningene av streiken.
Les mer- NLF er fornøyd med at Regjeringen holder statsministerens løfter om flere titalls milliarder mer til veg og bane. Nær 100 mrd kr mer enn i dagens NTP er vel det maksimale av hva vi kunne vente oss, sier forbundsleder Per Madsen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Men vi er skuffet over at det ikke er foreslått nye finansieringsformer og det gir usikkerhet om hvorvidt planene blir realisert, sier Madsen.
Les merFor de fleste av de nyere EØS-landene gjelder det i en overgangsperiode forbud mot å drive kabotasje i Norge. Tilsvarende forbud gjelder for norske transportører i de samme landene. Dette gjelder følgende land:
Les merVi har fått inn en mengde bidrag i denne konkurransen, og for komiteen som har ansvaret for NLFs prrofileringskampanje, var det vanskelig å plukke ut vinnerne.
110 forslag kom inn til juryen, og det var mange gode. Juryen falt for tre forslag, som i utgangspunktet er veldig forskjellige, men alle gode på hvert sitt felt.
Les mer