I forbindelse med Samferdselsministerens turné på E6 gjennom Norge ble han utfordret til å sette seg bak rattet på et vogntog. Olsen takket ja, og fikk oppleve lastebilsjåførens hverdag.

Ikke akkurat europaveistandard

Det er NLF-regionssjefen i Trøndelag, Roar Melum, som sammen med blant andre transportselskapet Leiv Sand AS, står bak invitasjonen.

- Strekningen vi har valgt her i Nord-Trøndelag er perfekt hvis samferdselsministeren først skulle få et inntrykk av typisk norsk veistandard sett fra en lastebilsjåførs synspunkt, sier Melum. Det er noe helt annet enn å kjøre personbil.

Olsen må selv ratte vogntoget på sporete vei, smal vei, og gjennom tuneller som slett ikke har europaveistandard i bredde og høyde selv om veien heter E6.

- Samferdselsministeren får oppleve det vi i all beskjedenhet kaller kritikkverdig veistandard, legger Melum til.

Ruten gikk også gjennom Steinkjer. E6 traséen har hele syv rundkjøringer gjennom sentrum av tettstedet.

- Dette er en god erfaring å få med seg. NLF vil ha transportakser utenom tettsteder. Det er viktig for både sikkerhet og miljø, sier regionssjefen.

Kamp mot falske sjåførkort

Før turen startet ble Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med på storbil-kontroll, der skriveren i bilen han kjørte ble kontrollert. Olsen bekreftet at han er klar over all juksen og poengterte at det må internasjonalt samarbeide til for å avdekke falske fører- og sjåførkort. Dette står høyt på agendaen til regjeringen hevdet han.

Lasten er god

Det er daglig leder Arild Sand som er sjåførlærer på turen. Bilen har han valgt med omhu. Vogntoget er lakkert med reklame for Artic Cat, noe som bør passe samferdselsministeren helt ypperlig. Lasten er på vei nordover, til bruk i regjeringens prøveordning for fri ferdsel i utmark - med snøscooter.    

Widme og Hoksrud
Mandag hadde Åge Widme med seg statssekretær Bård Hoksrud i lastebilen på to etapper på E6 gjennom Gudbrandsdalen. Først en liten tur fra Lillehammer til Øyer, og så fra Ringebu til Otta. En drøy time hadde Widme statssekretæren for seg selv, og sjåføren forteller om en spontan og begeistret passasjer.

– Vi hadde en fin tur og praten gikk lett. Hoksrud er spontan, rett fram og lett å forstå, forteller Widme.

PÅ TUR: Bård Hoksrud (f.v.) Åge Widme, Ketil Solvik-Olsen og Geir Johan Rydland ved Otta Trafikkstasjon. Foto: Guttorm Tysnes-NLF PÅ TUR: Bård Hoksrud (f.v.) Åge Widme, Ketil Solvik-Olsen og Geir Johan Rydland ved Otta Trafikkstasjon. Foto: Guttorm Tysnes-NLF

De var blant annet innom hvor viktig det er å få ferdigstilt E6-utbyggingen fra Elstad i Ringebu til Otta så fort som mulig, og Widme er glad for at Hoksrud har åpnet for en ny vurdering av trasé fra Elstad til Frya.

– Jeg forstår godt flertallet i kommunestyret i Ringebu som ønsker å legge veien langs elva (alternativ 1.1). Det er det eneste rette. Det blir kortere og rakere vei og dermed sparte utslipp, sier han og håper at Statens vegvesen ikke hefter for lenge med å få planleggingen i gang.

LES OGSÅ:

Torpederte E6-planer

Frykter E6-forsinkelser