Dette vil medføre forsinkelse i forhold til planlagt fremdrift og vesentlige økte kostnader i planlegging, hevder Statens vegvesen i en pressemelding. Selv om det blir noen ekstra fartsdumper gjennom Ringebu vil ikke den øvrige utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen bli forsinket.
To år og 30 mill.
– Normalt tar en slik planprosess halvannet til to år. Men det kan selvsagt få raskere. Det er for tidlig å si, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Øyvind Moshagen.
– Arbeidet med ny plan i Ringebu koster 25-30 millioner kroner, sier Moshagen til lokalavisa GD.
LES OGSÅ: Torpederer E6-planer
Fra to til tre utbyggingsetapper
For å tilrettelegge for en mest mulig kontinuerlig utbygging vil Statens vegvesen dele strekningen E6 Elstad – Frya i to. Strekningen Gunstadmoen – Frya (ca. 4 km) bygges ut som del av utbyggingsetappe II sammen med Sjoa – Otta (ca.12 km). Det legges opp til mulig byggestart 2017/18.
Parsell E6 Elstad – Gunstadmoen vil bli utbyggingsetappe III. Fremdrift for denne strekningen vil avhenge av videre forløp for planprosessen i Ringebu og prioritering i Nasjonal Transport Plan (NTP).
LES OGSÅ: NLF vil ha sterkere styring av staten
Oppstart ny planprosess
Strekningen fra Elstad til Tollmoen (ca. 2 km sør for Gunstadmoen) vil kreve ny planprosess og Statens vegvesen starter denne prosessen nå. Øvrig planlegging mellom Elstad og Frya fortsetter som planlagt.
På lederplass karakteriserer lokalavisa GD planprosessen som vanvittig.