Arrangøren av sykkelrittet mellom Trondheim og Oslo har revidert sin søknad til vegmyndighetene og satser nå på frivillige ordninger og samarbeid i stedet for tvang. Målet er at lastebilene velger andre ruter eller kjøretider enn de som kommer i konflikt med 10.000 syklister.
Ville nekte alle
Utgangspunktet for arrangørene var at det skulle være et totalt tungbilforbud fra klokken 22:00 fredag 19. juni til klokken 10:00 21. juni langs hele traseen styrkeprøvens ritt går. Det fikk nakkehårene til å reise seg hos mange.
Lyttet til NLF-protest
Norges Lastebileier-Forbund protesterte kraftig på den første søknaden om såkalt midlertidig kjøreforbud. NLF mente dette ville føre til store ulemper for næringstransporten på vegene mellom Trondheim og Oslo.
Regionsjef Guttorm Tysnes i Hedmark og Oppland som har håndtert saken for NLF er glad for at Styrkeprøven er villige til å justere planene.
– Vi skal være venner på vegen. Trafikantene må ta hensyn til hverandre, sier Tysnes.
NLF oppfordrer alle tungbil-transportører som har et konkret oppdrag i rittets trase om å bruke omkjøringsveger eller andre tidspunkt.
LES OGSÅ: VIL NEKTE VOGNTOG ADGANG
Glad for dialog
Rittleder Morten Mørk i Styrkeprøven AS setter pris på dialogen med NLF.
– Vi satser på frivillige ordninger som forhåpentligvis kan gi et bra resultat. Vi trenger bistand fra Statens vegvesen med hensyn til varsling til trafikantene om redusert fremkommelighet og alternative omkjøringsmuligheter. Dette gjelder både nord- og sydgående trafikk, sier han.
Takker NLF
Mørk understreker at biler i rittets trase er en utfordring. Han håper at både syklister og sjåfører hjelper til slik at ulykker unngås.
– I arbeidet med å trygge traseen er samarbeid med landets største tungbilaktør på vegen avgjørende. Vi er svært takknemlig og begeistret for holdningene demonstrert av Norges Lastebileier-Forbund. Det er avgjørende at syklister gjengjelder denne holdning og utviser respekt tilbake, sier Mørk.
Styrker vaktholdet
Styrkeprøven foreslår god skilting og at vaktholdet blir forsterket. På spesielt utsatte steder har arrangøren egne vakter i tillegg til politi og sanitetspersonell.
SMS-varslel
NLF vil sende ut SMS til sine medlemmer før Styrkeprøven. NLF vil også informere om arrangementet og omkjøringsveger på lastebil.no.
– Det blir spesielt krevende når rekordpuljen kommer i stor fart. Vi vil anbefale yrkessjåførene å kjøre ut til siden og stoppe når de møter frontbilen – eller legge seg rolig bak hvis de kjører sørover, sier Tysnes.
NLF ser en utfordring i å informere utenlandske transportører, men håper at myndighetene og oppdragsgiverne vil hjelpe til.