I 1996 var produsenter av nyttekjøretøy allerede underlagt strenge miljøkrav. Euro II-standarden som ble innført oktober 1996 dikterte at en ikke måtte slippe ut mer en 7,0 gram NOx per kilowatt-time, samt maksimalt 0,15 gram partiler per kilowatt-time.
Målinger utført av DEKRA
Dette er hårreisende høye tall i dag, men på den tiden slet faktisk de fleste med å imøtekomme disse kravene. Helt siden 1992, da den første Eurostandarden ble innført (Euro I), har det gått kast i kast med stadig strengere grensverdier som produsentene har måttet strekke seg etter. Nå har Mercedes-Benz gjort et tilbakeblikk på 20 års utvikling. I den sammenhengen fikk de med seg den uavhengige kontrollinstansen DEKRA på en omfattende undersøkelse av utviklingen innen forbruk og utslipp.
Kjøretøyene benyttet i testen var en 1996-modell Mercedes SK 1844 av Euro II-standard, en Mercedes Actros 1846 fra 2003 av Euro III-standard og en splitter ny Mercedes Actros 1845 av Euro VI-standard. At det ville være stor forskjell i utslipp av klimagasser som NOx og partikler kom ikke som noen overraskelse. Euro VI-lastebiler og -busser er utstyrt med et rensesystem av en helt annen klasse enn samtlige andre kjøretøy, både eksisterende og tidligere.
22 prosent lavere dieselforbruk
Det som derimot var mer overraskende, var driftseffektiviteten. Forbruket ved Euro VI-lastebilen var hele 22 prosent lavere enn ved Euro II-lastebilen. Dette ble verifisert gjennom totalt seks overvåkede kjørerunder, hver på 256 kilometer, med forskjellige sjåfører. Et gjennomsnitt ble deretter kalkulert. Det viste at 1996-modellen hadde et gjennomsnittlig forbruk på 4,08 liter per mil, mens 2016-modellen bare brukte 3,18 liter per mil.
Hvis en tar utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 100 000 kilometer, utgjør denne forskjellen hele 9 000 liter på ett år. Gitt en dieselpris på 10 kroner literen gir dette en besparelse på 90 000 kroner. Men en trenger ikke ha 20 år gammel lastebil for å tjene på å skifte den ut: Målinger av 2003-modellen ga et forbruk på 3,74 liter per mil. Sammenlignet med 2016-modellen vil den altså bruke 5 600 liter mer per 100 000 kilometer.
Ikke overrasket
- Dette er tall vi ser igjen hos våre medlemmer som bytter ut lastebilene med nyere kjøretøy. Det som kanskje ikke kommer like godt frem i denne testen, er potensialet som ligger i sjåføren. Gjennom endringer i kjøremønster og adferd er det mulig å kutte forbruket ytterligere, forteller Jens Olaf Rud, prosjektleder i NLF. Han leder holdningsprogrammet På riktig side, hvor bedrifter og sjåfører blir kurset i økonomisk og trafikksikker kjøring.
- Bedrifter som deltar i På riktig side sparer enorme summer, ikke bare gjennom lavere drivstoffkostnader, men også gjennom lavere forsikringspremier som følge av færre uhell. Dette er et tilbud som alle NLF-bedrifter kan benytte seg av. Her er det store penger å tjene, forteller Rud.
Her kan du lese mer om På riktig side
Har spart 50 millioner tonn CO2 siden 1996
Mercedes-Benz anslår at utviklingen på lastebilfronten har ført til en drastisk reduksjon i CO2-utslippet. Ved å kalkulere antallet Mercedes-lastebiler solgt siden 1996, regner de med at utslippet er kuttet med minst 50 millioner tonn CO2.
En fersk Euroklasse-undersøkelse viste at NLF-medlemmer nå hovedsakelig benytter seg av Euro VI-lastebiler. Utskiftningen har tatt mindre enn tre år, og ved å gjøre framskrivninger basert på dagens tall kan en anta at 9 av 10 kjørte lastebilkilometer i 2020 vil bli utført av Euro VI-kjøretøy.
Les også: Lastebilen er renere enn du tror