Da Gausdal Bilselskap AS (senere Litra AS) ble etablert i 1917, var det lite eksosdunster å spore - i alle fall fra en av selskapets biler. Den elektriske kreasjonen du ser på oppslagsbildet over er en amerikansk-produsert lastebil bygget av Walker Vehicle Company i Chicago. Med en relativt beskjeden 3,5-hesters elektrisk motor, toppfart på 15 km/t og maksimal rekkevidde på 6-7 mil med godvær, hjemlengsel og nedoverbakke virker kanskje ikke dette så veldig tiltalende - i alle fall ikke etter dagens målestokk.
Kortvarig flørt med batteridrift
Konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS kan bekrefte at det ikke var gull og grønne skoger.
- Sannheten er at bilen sjelden kom frem til bestemmelsesstedet på egen hånd. Ofte måtte hester trå til og trekke den når batteriene sa takk for seg.
Det er også grunnen til at det heller ikke ble en storsatsing på elektriske lastebiler hos Gausdal Bilselskap for hundre år siden. Likevel påstås det at Walkers elektriske lastebiler fantes i drift helt frem til sekstitallet. Eksemplaret på bildet står i dag på Kjøretøyhistorisk Museum, men også her må Narmo innrømme en liten svakhet:
- Dette er ikke den samme bilen som gikk i drift hos oss i 1917, men en tilsvarende lastebil. Den ble restaurert i Gausdal Bilselskaps utførelse og fremstår derfor mer som en kopi.
Fra elektrisitet til gass
Etter hundre års drift er det likevel treffende at Gausdal Bilselskap, i dag under navnet Litra AS, på nytt skal skrive et miljøkapittel i norsk transporthistorie. De går nå til anskaffelse av minst 100 tunge kjøretøy som kan gå på biogass.
- Vi har fulgt med hele veien og forsøkt å senke utslippene, men det har ikke vært noen løsninger som har vært bærekraftige. Det føler vi at biogass nå har blitt. Nå kommer Volvo og flere andre produsenter med biler tilpasset dette drivstoffet, samtidig som rekkevidden er god. Derfor ser vi på dette som en bærekraftig løsning for en grønnere transport, avslutter Narmo.
NLF ønsker Litra AS til lykke med 100-årsjubileet som feires lørdag.
Les også: Litra tungt inn på biogass