Storbilkontroller har aldri vært mer effektive enn de er i dag. Statens vegvesens kontrollører blir stadig flinkere til å plukke ut verstingene, godt hjulpet av et økende arsenal av teknologiske hjelpemidler som strammer inn utsilingsprosessen.
Et feilaktig tilstandsbilde
- Vi er svært fornøyd med kompetansenivået ute blant kontrollørene. De gjør en uvurderlig innsats, understreker NLF-direktør Geir A. Mo.
Han trekker spesielt fram aksjonen på Svinesund nylig hvor 30 av 30 vogntog som ble plukket ut til kontroll, fikk kjøreforbud.
- Vår kritikk mot statistikkrutinene har først og fremst handlet om at denne innsatsen ikke blir synliggjort på en skikkelig måte. Fordi kontrollørene frem til nå ikke har fått lov til å statistikkføre hvor mange kjøretøy de vurderer å være i god stand, kun de som anses å ha et utvidet kontrollbehov, blir den største delen av arbeidet aldri gjengitt i tallmaterialet.
Samtidig blir tilstandsbildet på transportnæringen veldig skjevt hvis en bare ser på dette statistikkgrunnlaget. Derfor har NLF bedt Vegvesenet om å endre rutinene slik at det også oppgis hvor mange kjøretøy som totalt blir sluset gjennom en kontrollsituasjon; ikke bare de som tas ut til utvidet kontroll.
83% treffsikkerhet
Et eksempel på hvordan de nye rutinene nå har blitt implementert, ser vi i en pressemelding fra storbilkontroll på Krossmoen nylig. Her fremgår det at av totalt 86 kjøretøy som ble stoppet, ble 12 tatt ut til utvidet kontroll. Av disse ble 10 ilagt bruksforbud, 6 fikk skriftlig mangel, 2 fikk overlastgebyr og ett kjøretøy ble anmeldt.
- Disse tallene sier noe om hvor dyktige kontrollørene er til å sile ut de riktige kjøretøyene. For mens de kun har tatt ut 14% av det totale antallet kjøretøy som var innom kontrollen, har de hele 83% treffsikkerhet på de som blir tatt ut til utvidet kontroll. Sånn vil vi ha det, avslutter Mo.
Les bakgrunnen: Krever endringer i Statens vegvesens statistikkrutiner