Vi fikk en eksklusiv omvisning på området til transportbedriften Einar Valde AS. Der var det spesielt to ting vi bet oss merke i: For det første var det svært vanskelig å se at dette i det hele tatt er en transportbedrift, for det var knapt en lastebil å spore.
- Alle er ute og kjører. Det er jo slik det helst skal være, sier daglig leder Rolf Inge Valde.
For det andre var det mye rør. Bokstavelig talt: Digre, lange og massive rør.
- En stor del av våre egne transportoppdrag er frakt av såkalte duktile rør brukt i vannkraftverk. De kommer på containerbåt fra de Arabiske Emirater og veier rundt syv tonn hver.
Fra brakkerigg til millionbedrift
Bedriften ble opprinnelig etablert av faren Einar Valde i 1964. Han kjøpte en Scania Vabis L 76 med 190 hk og 11,9-meters Maur semitrailer og kapret Ørsta Stålindustri som hovedkunde. I flere tiår var Einar Valde AS fabrikkens faste transportør mellom Sunnmøre og Østlandet, og siden den gang har kundemassen og antall ansatte vokst jevnt og trutt. Oppdragene har vært innenfor bygg, anlegg og mekanisk industri. I dag har sønnen Rolf Inge overtatt og selskapet teller totalt 19 ansatte, derav 11 sjåfører.
- Vi etablerte oss på Håhjem industriområde i 1982, med en brakkerigg og en container. Etter hvert skjøt vi vekk fjellet og fikk utnyttet stadig flere deler av tomten. Nå driver vi veldig mye med tredjepartslogistikk ovenfor bedriftskundene, forteller Valde, mens han leder NLF-delegasjonen gjennom området.
Kan tilby både lagerleie og frakt
Etter hvert blir det tydelig at bedriften har både ett og to og tre ben å stå på: Valde har reist flere lagerbygninger som han leier ut til permanente og midlertidige formål. Mange av kundene som trenger lagerplass, har også behov for transporttjenester. På den måten knytter han kontakter og kan tilby totalløsninger med både lagring og frakt ved behov.
Rundt et hjørne blir vi møtt av en mastodont av en gaffeltruck. Bak rattet sitter terminalsjef Stein Meyer som drevent navigerer de betongbelagte kjemperørene, først fra lossestedet ute på den åpne plassen, deretter inn i en lagerhall med bare noen centimeters klaring gjennom porten. Rørene er særdeles verdifulle og må håndteres av fagfolk - enda en tjeneste som Einar Valde AS tilbyr.
- Vi er veldig nøye på lastesikring av rørene. Det skal lite til før det oppstår bevegelse, med potensielt store skader som følge. Vi hadde nettopp noen rør som var for dårlig sikret under frakt til Norge. Det er allerede innrapportert og det blir straks fløyet opp spesialister fra India som skal undersøke skadene, forteller bedriftslederen.
Over 50 år med Scania
Tilbake på plassen kommer endelig det første tegnet til at vi faktisk har besøkt en transportbedrift: En skinnende rød Scania R730 med en særdeles fornøyd sjåfør bak rattet. Vel, ikke helt fornøyd - Ole Bjørn Hildre savner riktignok sin forrige bil, en 2004-modell Scania R164. Men med Euro III-utslippsnivå måtte den vike for en ny og moderne Euro VI-doning. Vi tror nok at også denne vil komme under huden på Hildre - den splitter nye lastebilen har knapt vært på veien en måneds tid. Det er vel slett ikke umulig at Einar Valde selv ville ha anerkjent kjøretøyet. Det var jo tross alt en Scania som startet eventyret for over 50 år siden.
Les også: Grønnest i klassen - med seks sylindre