Ti helt nye Scania NextGen suser oppover E18 i kolonne. Bilene skal gå i trafikk for Bama Logistikk AS og er en del av miljøsatsingen til bedriften, som for alvor begynte å tenke miljø da de ble med i NLFs På riktig side.

Elbiler i administrasjonen

Støtte fra Enova, Miljøfyrtårn og På riktig side: Bama Logistikk AS mener alvor når det kommer til miljø.

- Vi er veldig opptatt av å være så rene som mulig. Disse nye bilene er blant de reneste på markedet. Egentlig vurderte vi å kjøpe forrige generasjon, men da vi så at disse hadde redusert forbruk på rundt tre prosent sammenliknet med forrige generasjon Scania trekkvogner, var det ikke noe tvil om at vi skulle ha disse bilene, sier eier av Bama Transport AS Runar Bakken.

Men de går lengre enn det. Også administrasjonen oppfordres til å tenke miljø.

- Vi har kjøpt inn tre BMW i3-elbiler som skal gå som administrasjonsbiler. For oss er det viktig å tenke miljø i alle ledd. Vi kan ikke pålegge sjåførene til å tenke miljø om ikke også vi i administrasjonen gjør det, sier Bakken.

Jorunn Landsverk og Runar Bakken i Bama Logistikk har et mål om å bli grønnest i klassen. Foto: Jan Harry Svendsen

Jorunn Landsverk og Runar Bakken i Bama Logistikk har et mål om å bli grønnest i klassen. Foto: Jan Harry Svendsen

Bytter ut V8-eren

For enkelte av sjåførene har tanken på å gå fra en myk V8-er til en svakere rekkesekser vært en overgang de har måttet venne seg til. Men de nye trekkvognene er nøye utvalgt, blant annet gjennom grundige analyser av kjøremønster og kjøreruter.

- Det har vært viktig for oss å velge rett bil til rett type av kjøring. Vi ligger typisk på mellom 35 til 45 tonn når vi er klare til å dra ut på veien. Sammen med Scania analyserte vi oss frem til hvilken kombinasjon som ville være den beste for vårt bruk, forklarer Bakken.

Resultatet ble fire nye R500 6x2 og seks nye S500 6x2, med den nye 13-liters rekkesekseren på 500 hk og 2550 Nm i dreiemoment. Den er koblet sammen med Scanias Opticruise med eget øko-program og frikobling i tillegg til aksler med 2,69 i utveksling. Resultatet er en bil som er skreddersydd for å kunne operere mest mulig bærekraftig.

- Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til resultatet, men etter en prøvetur til Bergen med last var det tydelig at denne kombinasjonen var perfekt for vårt bruk, forteller Bakken.

Rekordforbruk: 2,7 liter per mil

Gjennom NLF-programmet På riktig side har bedriften siden 2015 fokusert på å kjøre bærekraftig.

- Bare på det første halvåret på vår kjøring på Østlandet reduserte vi forbruket fra 3,9 til 3,5 liter per mil – og så langt har den beste sjåføren vært helt nede i et forbruk på 2,7 liter per mil. Det er slutt på at sjåførene konkurrere om hvem som kjører med størst hastighet. Nå er konkurransen vridd til å dreie seg om å ha så lite tomgangskjøring som mulig og å få lavest mulig forbruk, forteller Jorunn Landsverk. Hun sitter på den daglige oversikten over hvordan sjåførene kjører.

Hun forteller at sjåførene har bedre arbeidsdager etter at de ble med i På riktig side.

- De kjører roligere. Det er mindre stress og ulykkene reduseres, sier Landsverk.

- Samtidig har vi sjåfører som er langt mer fokuserte på å kjøre bil. Skal man kjøre økonomisk er det essensielt at man hele tiden leser veien og trafikkbildet. Det økte fokuset reduserer ikke bare skadene på bilene, det gjør også våre sjåfører sikrere - noe som kommer alle som er på veien til gode, skyter Bakken inn.

 ">

html

Enova-støtte

I november fikk Bama Logistikk en million kroner i støtte fra Enova. Pengene er øremerket til miljøtiltak.

- Med disse pengene skal vi senke utslippene ytterligere. Vi har nå en egen mann som jobber med dette. Samtidig får sjåførene opplæring og kjøretrening slik at de kan utnytte bilene enda bedre, sier Landsverk.

- For oss handler miljøvern om å redusere utslipp, men også om å følge opp sjåførene og å velge ut rett sjåfører. Allerede ved ansettelser avdekker vi om sjåføren har de rette holdningene og om de er villige til å strekke seg for å kjøre så økonomisk og bærekraftig som mulig. På den måten senker vi kostnadene og sørger for mindre stress for sjåførene. Resultatet er færre ulykker, bedre arbeidsdager for sjåførene, bærekraftig drift og et bedre miljøregnskap, avslutter Landsverk.