Det er marerittet. Men for mange yrkessjåfører er dette en selvopplevd situasjon.
– Ofte kommer yrkessjåfører enten som første eller andre bil til et ulykkessted. Da er det viktig at man vet hva man skal gjøre. Som profesjonelle veibrukere er dere en stor ressurs som kan hjelpe i slike situasjoner, sier leder for hjelpekorpset i Horten Jan Einar Nordnes. Han deltok på sjåførkurs i regi av NLF Buskerud og Vestfold på Transportsentralen på Nordre Fokserød utenfor Sandefjord – sammen med blant annet Sandefjord Brann og redning.
Målet er å gjøre yrkessjåførene bedre rustet til å ta de rette avgjørelsene når de kommer til et ulykkessted.
Ta kommandoen
Kjevene på brannvesenets saks glinser i solen. Som om det skulle vært papir klipper de seg gjennom A-stolpen på den knuste Volkswagen Golfen som er en av to biler innblandet i ”ulykken” på Fokserød denne lørdagen. I bilen sitter det en person. Fastklemt. Brannmenn strekker kjettinger effektivt og bruker lastebilen som tilfeldigvis stod i køen som mothold. Sekunder senere skriker det i metall når vinsjen drar Golfen fra hverandre for å frigjøre vedkommende bak rattet.
- Når man kommer til et skadested er det viktig å ta kommandoen. I dag er mange mer opptatt av å filme og legge ut biler på sosiale medier enn å hjelpe til. Sett dem i arbeid. Be dem om å sette ut varseltrekanter, ringe etter hjelp og til å stoppe trafikken. Men pass hele tiden på egen sikkerhet og at ulykken ikke utvider seg. Bruk gjerne lastebilen som sperre – men pass samtidig på at du parkerer den på en slik måte at det er plass for utrykningskjøretøyer til å passere, forklarer Nordnes. Han holder en pose med infusjonsvæske over pasienten. Igjen skriker det i metall – og igjen befris en person fra et annet vrak.
Sikre, varsle, hjelpe
- Etter at skadestedet er sikret må man varsle. Ring 113, forklar hvor du er, hvor mange som er skadet og eventuelt hvilke skader det er. Ikke glem å si hvem du er og hvordan vi kan få tak i deg. Tid er viktig. Jo raskere vi får beskjed, jo før er vi på plass og jo raskere kan vi begynne redningsarbeidet. Kort og greit kan man si at det første du skal gjøre er å sikre skadestedet, deretter skal du varsle også skal du hjelpe.
Det er et imponerende skue å se hvordan teamet fra brannvesenet jobber. Å klippe opp en bil og dra de fra hverandre tar bare noen få minutter. Alle vet hva de skal gjøre. De er trent for dette og de er profesjonelle til fingerspissene.
- Yrkessjåfører er en god ressurs ved ulykker, og ofte kan brannvesenet også bruke bilen under redningsarbeidet. For å dra en bil fra hverandre har man bruk for mye kraft. Det har brannvesenet i sine vinsjer, men det trenger et mothold - og her kommer lastebilene inn i bildet, sier Nordnes.
Pass på egen sikkerhet
- Når det gjelder skadde er det ganske enkelt. Sørg for at de puster. Dersom de ikke puster går det galt. Pust er hovedfokuset, sier Nordnes.
Han minner også om at det er viktig med plass på skadestedet.
- Når brannvesenet kommer og kanskje en ambulanse i tillegg til politi blir det trangt. Parker et stykke unna slik at det blir plass på skadestedet. Da går arbeidet raskere og mer effektivt. I tillegg kan det hende at luftambulanse blir rekvirert. Da handler det om at det er plass til helikopteret. Om ulykken har skjedd rett etter en sving er det ikke smart å parkere rett bak svingen. Stopp trafikken før svingen slik at man hindrer nye ulykker, forklarer Nordnes.
Bilvrakene står igjen på veistumpen ved Fokserød. I dag var det en demonstrasjon og en øvelse. Neste gang kan det være alvor. For eksempel på en mørk vintervei. Da gjelder det å handle riktig.
- Egentlig er det så enkelt som å sikre, få overblikk, varsle og redde. Men uten at det går utover egen sikkerhet. Er det en lastebil innblandet med farlig gods kan det hende man må evakuere. Og uansett hvordan situasjonen er må man ta på seg refleksvest. Pass på egen sikkerhet, også når du skal redde andre, avslutter Nordnes.
Les også: Ikke alle skader er synlige