Toyota har holdt på med sitt hemmelige hydrogenlastebil-prosjekt i to år og offentliggjorde et fiks ferdig kjøretøy i Los Angeles nylig. Denne skal ifølge Toyota selv være i trafikk allerede fra sommeren av.
Ikke til langtransport
Under skallet er det snakk om to brenselcelle-stacker fra personbilen Toyota Mirai, koblet til elektriske motorer som yter 670 hk og 1 800 Nm. Dette er ikke et forrykende høyt antall Newtonmeter, men takket være et enklere drivverk er likevel akselerasjonen langt bedre enn tilsvarende fossile løsninger - som du kan se i videoen under.
Rekkevidden er derimot ikke noe å skryte av; med bare 300 kilometers radius vil dette først og fremst være en distribusjonslastebil, noe den også skal fungere som når den settes i drift ved Long Beach havn til sommeren.
Tesla kommer til høsten
Samtidig hører vi stadig murring fra Fremont utenfor San Fransisco, hvor Tesla har lovet å rulle ut sitt semitrailer-konsept så fort lanseringen av personbilen Model 3 er gjennomført. Dette vil mest sannsynlig ikke være en hydrogendrevet løsning, men batterielektrisk. Det er knyttet stor spenning (hehe) til hvilke batteriløsninger Musk har på lur.
Samtidig fortsetter arbeidet med Nikola One, som grunnlegger Trevor Milton har lovet skal komme i drift våren 2018. Ingen av selskapene har så langt forpliktet seg til å levere nullutslipps-lastebiler til det europeiske markedet, men det kommer nok etter hvert. Hvis ikke Scania og Volvo kommer dem i forkjøpet...