Han er lærling i Yrkessjåførfaget og kjører for Aurmo Transport i Skjåk. For Vegard var det aldri noen tvil: Det var yrkessjåfør han skulle bli. Inspirasjonen kom fra faren.

– Jeg begynte å kjøre lastebil fordi det er det jeg har drevet med hele livet. Jeg har vært med å kjøre mesteparten av oppveksten. Jeg har egentlig alltid visst at det er dette jeg vil gjøre, sier han.

Vegard er egentlig oppvokst på Hovet i Hallingdalen, men faren hans var fra Lom. Derfor valgte han å bosette seg og jobbe i den lille bygda som faren hans var fra.

Fargene til Aurmo Transport er for mange et kjent syn. Bilene fra Lom kjører over hele landet med absolutt alt mulig i lasterommet. Foto: Lars Thorvaldsen Fargene til Aurmo Transport er for mange et kjent syn. Bilene fra Lom kjører over hele landet med absolutt alt mulig i lasterommet. Foto: Lars Thorvaldsen

Kjørte «Vestlandsfanden»

De som husker Byrknes Auto før de ble kjøpt opp av PostNord på tampen av 2012, husker kanskje også de svarte bilene som trålet over fjellet fra Bergen. Faren til Vegard kjørte «Vestlandsfanden».

– Det er han jeg har hentet mye av inspirasjonen og kunnskapen min fra. Hver feire – ja, hver gang jeg hadde fri, så var jeg med på tur.

Det var disse turene med faren som ga Vegard smaken på transportlivet. Men en velteulykke med en gammel Brøyt endte tragisk.

– Han var som en stor guttunge. Han fikk jo tak i denne gamle Brøyten – en X2B. Han skulle ha den hjemme, og der var det veldig ulendt terreng. Så han veltet og fikk maskinen over seg.

Ulykken skjedde sommeren 2016. Rett før Vegard begynte på Yrkessjåførlinja på Hønefoss.

– Det var tøft å begynne på skolen, men det gikk bra. Det er helt klart ulykken var en belastning. Jeg savner å ha noen å ringe til når jeg står fast eller lurer på noe, men der er jeg veldig heldig med Aurmo. Da jeg begynte å kjøre pleide jeg ofte å ringe inn til Terje, som jobber hos Aurmo, for å slå av en prat.

Har funnet sitt kall: – Jeg har vært med å kjøre mesteparten av oppveksten. Jeg har egentlig alltid visst at det er dette jeg vil gjøre, sier Vegard Blakarstugun. Foto: Lars Thorvaldsen Har funnet sitt kall: – Jeg har vært med å kjøre mesteparten av oppveksten. Jeg har egentlig alltid visst at det er dette jeg vil gjøre, sier Vegard Blakarstugun. Foto: Lars Thorvaldsen

– Han lærte meg å kjøre

Vegard fikk på mange måter et lite forsprang som yrkessjåfør. Da han var yngre og var med faren sin på tur, var det ikke uvanlig at han fikk prøve seg litt bak rattet selv innimellom.

– Det var han som egentlig lærte meg å kjøre lastebil. Han lærte meg å rygge med henger også. Hver gang vi var i Bergen fikk jeg lov til å rygge inntil rampen og kjøre fra. Jeg fikk også lov til å koble henger til og på. Det var veldig stas. Man kan kanskje si at jeg har kjørt lastebil siden jeg var tolv år gammel, smiler han.

«Svartisen»

På mange måter er 18-åringen mer erfaren enn mange yrkessjåfører. Som tolvåring hadde han ikke bare kjørt lastebil, men han hadde også rukket å være med på en velt.

– Jeg husker den første bilen han hadde hos Byrknes Auto – den bilen veltet vi med i Hallingdalen. Det gikk faktisk ganske greit. Jeg husker hengeren lå opp ned i vannet og bilen lå på siden i veibanen.

Ulykken skjedde på vei til Oslo fra Bergen i en sving med underkjølt regn. Hengeren skled ut, grøfta tok tak i den og rumpa på bilen fulgte etter. Hengeren rullet rundt og bilen la seg over på siden.

–Da jeg kom til meg selv lå jeg på sideruta med fatter’n over meg. Jeg husker at han sa at han hadde kavet for å unngå å treffe meg på veien fra sjåførsetet over til passasjersiden.

Takket være faren er Vegard allerede dreven på å rygge med henger til og fra ramper. Foto: Lars Thorvaldsen Takket være faren er Vegard allerede dreven på å rygge med henger til og fra ramper. Foto: Lars Thorvaldsen

Lange dager på vegen

Selv om Vegard var vant til livet på veien, var det en stor overgang å begynne å kjøre selv. Men så lenge han får kjøre langt, er han fornøyd.

– Det beste med å kjøre er det at man får sett veldig mye, men arbeidstidene passer ikke inn noen plass. Det er ikke noen åtte til fire-jobb dette her. Jeg ligger på rundt en tolv til femten timer hver arbeidsdag, det er liksom det som er normalt, sier han og legger til:

- Jeg borte hele uka. Jeg er heldig om jeg kommer hjem til helga, smiler han.

PS: I etterkant av intervjuet har Vegard byttet læreplass og kjører nå brakker og landbruksutstyr for Brødrene Høgvoll Transport.

Les også: Hvordan rekrutterer du de beste sjåførene?