Norske yrkessjåfører står overfor flere farlige naturskapte trafikksituasjoner nå enn for bare få år siden. Styrtregn og raske væromslag kan i verste fall forårsake alvorlige ulykker, som for eksempel ved ras i vegbanen, vannplaning og dårlig sikt.
– Alle som har gjennomført en yrkessjåførutdanning får særskilt opplæring i å takle utfordrende værforhold. Likevel er det vanskelig å forberede seg godt nok på de situasjonene som vi nå ser trafikanter opplever rundt omkring i landet, sier NLF-direktør Geir A. Mo.
– Ikke ta for gitt at alle ser like godt som deg
Han ønsker å oppfordre alle yrkessjåfører til å utvise særlig aktsomhet, ikke bare når ekstremværet oppstår, men også i timene etter at regnet har gitt seg. Følgene av store nedbørsmengder kan skape ringvirkninger lenge etter at uværet er over, særlig i rasutsatte områder.
I tillegg kommer utfordringene med dårlig sikt. Dette er ofte et mindre problem for lastebiler enn for øvrige kjøretøy, da man sitter høyere og vanligvis ser lengre enn i en typisk personbil. Men det betyr ikke at andre gjør det.
– Selv om en opplever sikten som god, kan det godt hende at andre trafikanter har en helt annen oppfatning av situasjonen. Derfor lønner det seg å holde god avstand og ta ekstra hensyn. Ikke ta det for gitt at alle ser like godt som deg, forteller Mo.
Må prioritere utbedring og rassikring
Samtidig oppfordrer han politikere til å prioritere utbedring av rassikring og forfalne riks- og fylkesveger fremfor store signalprosjekter i tiden som kommer.
– I en tid hvor vi opplever stadig mer ekstremvær som igjen skaper farlige situasjoner langs vegene, må vegpolitikken også gjenspeile dette. Det er derfor viktigere å bevilge penger til utbedring av riks- og fylkesvegnettet, samt rassikring av alle utsatte strekninger, før man snakker om fergefri E39 og øvrige gigantprosjekter.
Les også: Store mørketall om trafikkulykker